Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av masase » 26 oktober 2021, 08:57

Första kanske är Machiavelli
Tvåa Shakespeare

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 26 oktober 2021, 19:48

masase skrev:
26 oktober 2021, 08:57
Första kanske är Machiavelli
Tvåa Shakespeare
En fel och en rätt fast på fel plats.

Lite ledtrådar - (ej i ordningsföljd):
En britt, en spanjor och en italienare.
Ett av verken är en roman och anses vara en av de största klassikerna någonsin.
Ett verk nämns ofta i samband med ett visst sorts ledarskap.
Ett verk beskriver en fantastisk värld där det mesta är väldigt bra.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 28 oktober 2021, 21:03

Rätt svar är:

1. Thomas Moore - Utopia
2. Cervantes - Don Quijote
3. Machiavelli - Fursten

Frågan är fri!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 24 december 2021, 10:37

God jul allihopa!
Vad vore en jul utan lite klassisk kultur? :)

Här ser vi en stark målning som högtidsmässigt inte hör hemma under dessa dagars helg, men strunt samma... :?

1. I vilken stad befinner vi oss?
2. Vem var konstnären?


Procession.jpg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 25 december 2021, 08:42

I vilken stad?! Vi är på väg till Kursk.

Konstnären får nog någon annan komma med. Men jag kan berätta att jag såg målningen på en utställning i somras - utan att jag behövde resa till Moskva.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 25 december 2021, 12:37

Femtiotrean skrev:
25 december 2021, 08:42
I vilken stad?! Vi är på väg till Kursk.

Konstnären får nog någon annan komma med. Men jag kan berätta att jag såg målningen på en utställning i somras - utan att jag behövde resa till Moskva.
Så sant så sant att de är PÅ VÄG till Kursk! Ilya Repins Крестный ход в Курской губернии- Religiös procession i Guvernementet Kursk var nog provocerande för samtiden eftersom den skildrade de ryska samhällsskikten som de var i verkligheten, tiggare och berusade sida vid sida med kyrkliga ikoner.

Jag hade också gärna velat se den IRL. Din fråga Femtiotrean om du vill ha den - varsågod!

https://en.wikipedia.org/wiki/Religious ... overnorate

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 25 december 2021, 20:18

Bild
Religiösa processioner intresserade Repin som motiv i många år. Han började arbeta med motivet 1877 i Tjugujev och blev ytterligare inspirerad när han såg religiösa processioner 1881 i Kursk och dess omgivning. Denna målning ställdes första gången ut på Peredvizjnikernas 11:e utställning 1883.

En stor folkmassa är i rörelse. I den religiösa processionens brokiga skara var många samhällsklasser representerade. Solen reflekteras från de gyllene föremålen, såväl från det bärbara vitrinskåpet med ikonen av Guds Moder som bönderna bär, som från ikonen som bärs av en aristokratisk kvinna.

Ser man närmare på målningen finner man bitande samhällskritik. De mera välbärgade personerna har delvis målats karikerat, medan det fattigare folket har återgetts med värdighet. Klasskillnaderna och rollerna kan tydligt urskiljas. Prästen företräder kyrkan och polisstaten. Den konservativa pressen upplevde verkets realism som var omedelbar och uttryckte folkets sociala oro som ett hot och ansåg att verket gav en förvrängd bild av livet i Ryssland. Det fanns emellertid också de som ansåg att verket var sanningsenligt, realistiskt och modigt.
https://ateneum.fi/sv/pa-museet/opas-repin-nayttelyyn/

Fråga kommer men jag tror att jag måste först cykla ett par timmar i vinterkylan för att hitta inspiration,,,

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 26 december 2021, 21:59

revelatorymoment.jpg
revelatorymoment.jpg (32.5 KiB) Visad 143 gånger
appreciativelook.jpg
appreciativelook.jpg (58.36 KiB) Visad 143 gånger

Konstnären kanske går att gissa relativt lätt, men varifrån kom målningen och var och när målades den?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 december 2021, 06:31

Vi söker alltså en målning som målades i ett land, såldes i ett annat land, hamnade efter några år genom ägarbyte i ett tredje land och presenterades till konstvärlden och var på utställning i...ett land.

Vitsen med frågan är den långtida ägaren fick lära av en som han anlitade som konnässör att målningen inte var av konstnären som han hade trott. Antagligen kände han sig lurad och tavlan togs bort från väggen. Årtionden senare var en känd och man kan säga den översta auktoritet också av samma åsikt - men sen på 2010-talet var samma auktoritet av annat åsikt: efter två år av forskning och analys var man övertygad av äktheten och målningen beskrevs som ett betydelsfullt verk i konstnärens oeuvre.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 29 december 2021, 09:30

Nu skämmer jag säkert ut mig men kan konstnären vara Monet? :oops:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 december 2021, 12:58

Nej, det är inte en Monet - men det var absolut inte ett konsthistoriskt okunnigt och dumt svar

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 29 december 2021, 16:07

Jag var i Amsterdam för något år sedan och besökte då ”van Gogh” museet. Tyckte tavlan såg bekant ut.
Den heter ”Sunset at Montmajour”.

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 december 2021, 21:02

Det eller "Zonsondergang bij Montmajour" eller "Coucher de soleil à Montmajour" eller "Solnedgång i Montmajour", beror på vilket språk man skriver på eller talar, inte sant?

Hur som helst, det är en landskapsmålning i olja målad av Vincent van Gogh i juli 1888 när konstnären var i Arles, Frankrike. I bakgrunden skymtar ruinen av klostret i Montmajour. Målningens äkthet bekräftades först 2013.[4] Det är den första målningen av van Gogh i full storlek som har upptäckts sedan 1928.
Den norske forretningsmannen Nicolai Christian Mustad (O. Mustad & Søn) kjøpte bildet i 1908, for øvrig på et tidspunkt da det hersket tvil om bildets ekthet. Bildet fortsatte å være i familiens besittelse og i perioder oppbevart på loftet. Sakkyndige ved van Gogh-museet undersøkte bildet i 1990-årene og fant at det ikke var autentisk. Først flere år senere ble bildet gjenstand for en ny og langvarig undersøkelse og i september 2013 ble bildets ekthet bekreftet. Dermed er «Solnedgang» det første gjenoppdagede av van Goghs verk, siden Jacob-Baart de la Failles catalogue raisonné i 1928.
Bild
The Van Gogh Museum has discovered a new painting by Vincent van Gogh (1853-1890): Sunset at Montmajour (1888). Director Axel Rüger: “A discovery of this magnitude has never before occurred in the history of the Van Gogh Museum. It is already a rarity that a new painting can be added to Van Gogh's oeuvre.
But what makes this even more exceptional is that this is a transition work in his oeuvre, and moreover, a large painting from a period that is considered by many to be the culmination of his artistic achievement, his period in Arles in the south of France. During this time he also painted world-famous works, such as Sunflowers, The yellow house and The bedroom. The attribution to Van Gogh is based on extensive research into style, technique, paint, canvas, the depiction, Van Gogh's letters and the provenance.”

currahee har frågan!

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 30 december 2021, 18:18

Tackar.

En sak med van Goghs tavlor är att då jag såg de på riktigt, vilken färglyster de har.
Något som en bild av dem aldrig kan uppvisa.

Vi stannar bland tavlorna.
Vad är detta,och varför är den ifrågasatt?

/ currahee
Bilagor
tavla.png

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 30 december 2021, 22:22

Ja, den var lätt... https://sv.wikipedia.org/wiki/Salvator_Mundi_(målning). En äkta da Vinci, ja, säg det?

Hans K

Skriv svar