Quiz: Kulturhistoria
-
- Medlem
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 16 nov 2003 17:38
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
-
- Medlem
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 16 nov 2003 17:38
- Ort: Sverige
Lou Reed japp. rätt.
David Bowie uppträdde som Ziggi Stardust för att bli kvitt scenskräcken.
Kommer inte ihåg exakt (allt) Bowie gjorde för Velvet Underground, men jag tror att det var han som introducerade VU för allmänheten.
Bowie har iaf gjort en cover på White Light/white heat. Jag tycker dock att covern är i samma klass som Bowies version av Alabama Song, inget att rekommendera med andra ord.
//Johan.
David Bowie uppträdde som Ziggi Stardust för att bli kvitt scenskräcken.
Kommer inte ihåg exakt (allt) Bowie gjorde för Velvet Underground, men jag tror att det var han som introducerade VU för allmänheten.
Bowie har iaf gjort en cover på White Light/white heat. Jag tycker dock att covern är i samma klass som Bowies version av Alabama Song, inget att rekommendera med andra ord.
//Johan.
-
- Medlem
- Inlägg: 2811
- Blev medlem: 27 mar 2002 00:21
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 380
- Blev medlem: 24 jun 2003 21:59
- Ort: vettet
-
- Medlem
- Inlägg: 2811
- Blev medlem: 27 mar 2002 00:21
- Ort: Göteborg
Jovisst är det Halmstadgruppen!Dilbert skrev:Halmstadgruppen
I stället för att utveckla svaret ger jag här en bra länk där man både kan läsa om dem och se hur deras respektive konst ser ut (själv tycker jag att de är intressanta konstnärer alla sex, men den främste är väl Erik Olson):
http://www6.halmstad.se/mjellby/hgruppen.asp
Bert Mjellby Art Records.Dilbert skrev:(fast skivbolaget kan jag inte).
Nästa!
-
- Medlem
- Inlägg: 380
- Blev medlem: 24 jun 2003 21:59
- Ort: vettet
-
- Medlem
- Inlägg: 380
- Blev medlem: 24 jun 2003 21:59
- Ort: vettet
Av svarsfrekvensen att döma vore det kanske mer aktuellt att ställa frågor om Beatles' No Reply eller Bergmans Tystnaden? Hur som haver, efter August Bondesons roman Skollärare John Chronschoughs memoarer (1897-1904) brukar namnet "Chronschough" användas för att beskriva en förnumstig, pedantisk, självbelåten person som är starkt bunden till regler och konventioner och övertygad om sin egen förträffliga bildning. I denna fiktiva självbiografi, som är en av mina favoritböcker på svenska, låter Bondeson alltså den gode skolläraren själv berätta om sitt liv och sin bildningsgång. Själva boken ger väl en lite mer nyanserad bild av Chronschoughs personlighet än den mer endimensionella roll han har fått som "figur" i vardagsspråket: även om han kan framstå som en ganska löjlig och tragisk person kan man som läsare kanske också sympatisera med hans strävan att förkovra sig genom idoga studier.Jag skrev:Vilken "personlighetstyp" brukar man förknippa med namnet Chronschough? Varför?
Författaren August Bondeson, som för övrigt även var läkare och folklivsforskare (och bland annat gav ut vissamlingar), lär till en del ha baserat Chronschough-gestalten på sin egen person - vilket dock i så fall förstås vittnar om något som Chronschough fullständigt saknar, nämligen självironi. Göran Hägg kallar i sin svenska litteraturhistoria boken "en av vår litteraturs mest fulländade romaner" som "överträffar allt vad till exempel Strindberg åstadkommit i genren" och Chronschough-figuren "en av den svenska litteraturens eviga följeslagare och självklara symbolgestalter". Och litteraturvetaren Staffan Björck har på liknande sätt dystert konstaterat: "I kraft av humorfri omständlighet och aningslös självgodhet sörjer vi litet till mans för att ätten Chronschough inte dör ut på jorden".
Ny fråga: På vilket produktionstekniskt sätt skiljer sig Final Flight of the Osiris från de övriga filmerna i Animatrix-sviten?
-
- Medlem
- Inlägg: 3375
- Blev medlem: 20 okt 2002 19:49
- Ort: Konungariket Sverige
Riktigt så är det ju inte. Kanske kan man dock säga att Bowie indirekt hjälpte folk att upptäcka Velvet Underground genom att han producerade Transformer. Förövrigt så samarbetade aldrig Bowie med Velvet Underground.YohimRapman skrev:Kommer inte ihåg exakt (allt) Bowie gjorde för Velvet Underground, men jag tror att det var han som introducerade VU för allmänheten.
mvh/ Daniel
-
- Medlem
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 16 nov 2003 17:38
- Ort: Sverige
Bowie gjorde livecovers på Velvet Underground. Man ska kanske inte säga att han samarbetade(använde aldrig det ordet), men dock hjälpte. Bowie var ju enormt stor jämfört med VU, han beundrade deras musik och ville att den skulle nå ut till en större publik.D. Löwenhamn skrev:Riktigt så är det ju inte. Kanske kan man dock säga att Bowie indirekt hjälpte folk att upptäcka Velvet Underground genom att han producerade Transformer. Förövrigt så samarbetade aldrig Bowie med Velvet Underground.YohimRapman skrev:Kommer inte ihåg exakt (allt) Bowie gjorde för Velvet Underground, men jag tror att det var han som introducerade VU för allmänheten.
mvh/ Daniel
Sen producerade och körade han i Lou Reeds Transformer också.
-
- Medlem
- Inlägg: 3375
- Blev medlem: 20 okt 2002 19:49
- Ort: Konungariket Sverige
YohimRapman skrev:Bowie gjorde livecovers på Velvet Underground. Man ska kanske inte säga att han samarbetade(använde aldrig det ordet), men dock hjälpte.
I princip alla gjorde covers på Velvet Underground. Det går inte att peka ut någon särskild artist som introducerade Velvet Underground till den större publiken.YohimRapman skrev:en annan artist, som klädde ut sig till en annan karaktär, samarbetade och hjälpte bandet på olika sätt.
mvh/ Daniel
-
- Medlem
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 16 nov 2003 17:38
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 3375
- Blev medlem: 20 okt 2002 19:49
- Ort: Konungariket Sverige
Roxy Music, Modern Lovers, Big Star, Roky Erickson, Mott the Hoople, Iggy and the Stooges för att nämna några av de tidiga artisterna. Dock gjordes mest covers under sjuttiotalets andra hälft då Velvet Undergrounds inflytande på allvar började märkas. Men för att minnas vad Brian Eno sa, ytterst få köpte skivor med Velvet underground men alla som gjorde det bildade egna band.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
-
- Medlem
- Inlägg: 380
- Blev medlem: 24 jun 2003 21:59
- Ort: vettet
Min mamma lärde mig att quizza ordentligt innan jag går och lägger mig, men det tycks inte vara ett allmänt bruk? Trodde att denna skulle vara lätt med tanke på att vi redan har en levande Matrixtråd, och jag syftade bara på att The Final Flight of the Osiris till skillnad från de andra kortfilmerna är helt datoranimerad med hyperrealistisk 3D-grafik. Filmen producerades av studion Square USA och regisserades av Andy Jones, som tidigare arbetat med specialeffekterna i Titanic och Godzilla och den likaledes helt datoranimerade filmen Final Fantasy - den sistnämnda producerad just på Square USA med delvis samma animationsteam som sedan arbetade med The Final Flight of the Osiris.Jag skrev:På vilket produktionstekniskt sätt skiljer sig Final Flight of the Osiris från de övriga filmerna i Animatrix-sviten?
Filmen kostade närmare fem miljoner dollar att göra och var först planerad att bara lanseras på DVD och på nätet: efter 13 månaders produktion gick den dock upp på bio som förfilm till Dreamcatcher i mars 2003. Här kan man läsa en intervju med Jones och se tjusiga bilder från filmen.
Ny fråga då: varför är det så svårt att bli av med den underbara flaskan i Robert Louis Stevensons berättelse The Bottle Imp?
-
- Medlem
- Inlägg: 380
- Blev medlem: 24 jun 2003 21:59
- Ort: vettet
Ja, som titeln antyder innehåller ju flaskan en ande eller i det här fallet kanske snarare en demon, som uppfyller alla ens önskningar. Kruxet är dock att om man har flaskan i sin ägo när man dör så hamnar man ovillkorligen i helvetet, och man kan heller inte bli av med den på annat sätt än att sälja den till ett billigare pris än man själv har betalt för den - annars kommer den bara tillbaka. Det är alltså mycket nervpåfrestande att äga den, även om den skänker en allt vad man kan önska, och efter hand blir det allt svårare att sälja den - för varje transaktion sjunker ju priset och slutligen kan den inte längre säljas eftersom det inte längre finns något "billigare" pris (demonen erkänner tydligen bara officiell valuta). Den siste ägaren, vem det nu blir, kan alltså inte undgå den eviga fördömelsen. Hur det går kan man t.ex. läsa här.Jag skrev:Ny fråga då: varför är det så svårt att bli av med den underbara flaskan i Robert Louis Stevensons berättelse The Bottle Imp?
Det är inte bara vissa flaskor som är svåra att bli av med utan även vissa frågor. Vet inte om felet ligger i mina frågeförsök eller i ett ointresse för denna quiz som sådan, men nu lämnar jag blankt. Varsågod någon - ta det från här!