Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 2 juni 2021, 09:07

Efter kriget var tenoren i Baedekers övre etager att utförandet av resehandboken Generalgouvernement/Polen 1943 hade blivit dem ner eller mindre påtvingad av de nazistiska makthavarna, i synnerhet då Generalguvernören i området Hans Frank...Tro't den som vill...

Om judarna blir det inte mycket skrivet i boken. De dyker upp historiskt ibland som här i Lublin...
IMG_1958.jpeg

...annars är de som utplånade, judiska getton nämns inte, varken på kartor (se Warszawa-kartan) eller i text. Auschwitz finns med, men utan att dess största "industri" dras fram...
IMG_1959.jpeg

F.ö., nämns Sverige en hel del, i bokens historiska delar. Men mest får vi naturligtvis veta vad Tyskland under tidigare år och efter ockupationen betytt för Polen - stora positiva ord, självklart!

53an bläddrar vidare.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 juni 2021, 13:46

Jag fortsätter med en filmfråga, denna gång utan bilder och om en film som jag faktiskt har sett (och som jag gillade, men smaken är som baken...).

Filmen som sökes är inte amerikansk, men den är löst baserad på en amerikansk författares kortroman eller en novell som hade skrivits ungefär hundratio år tidigare.

Filmen måste anses som vad på engelska kallas "art house film", d.v.s. regissören har vissa konstnärliga ambitioner och producenten är en jävla idiot om han hoppas att fimen blir en jättestor kassasuccé.

Handlingen tar plats i en ökenland och personerna är alla soldater. Det är inte en krigsfilm utan det vi ser består av träning och allt annat som hör soldatlivet till.

Huvudpersonen är en underofficer, i Finlands armé skulle han vara fältväbel eller kanske t.o.m. militärmästare. I birollerna ser vi hans kompani- eller bataljonschef och en menig.

Huvudpersonen ger den sistnämnde order att ta sig ensam tillbaka från öknen - utan fungerande kompass. I slutändan dör inte menigen, men underofficeren måste stå inför militärtribunal som betyder att han måste lämna armén.

Filmen är känd också för den fem minuter långa slutscenen som har tolkats som en prelude till huvudpersonens självmord.


???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 juni 2021, 18:43

Det råder sommarstiltje. Jag vill inte tänka att ni är alla så kulturfientliga eller ignoranta som det kanske ser ut.

Jag garanterar att jag skulle aldrig ställa en fråga om en film från ett land som inte alla ens vet var det precis ligger eller vad landets språk är. Det finns ju inte så många europeiska - jag har redan berättat att filmen är inte amerikansk - arméer som har mer eller mindre permanenta baser i ökenländer.

Jag måste kanske avslöja att regissören är - hör och häpna! - kvinnlig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 5 juni 2021, 08:02

Stämmer bra in på den franska filmen Beau Travail, som jag tyvärr inte sett?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 5 juni 2021, 09:59


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 5 juni 2021, 17:35

Jag tackar LIII En film jag definitivt ska försöka se. Den har vunnit många priser.

Nästa fråga: Här ser vi tre bilder på duktiga musiker som lyckats riktigt bra i sina karriärer under sin levnad,

Bror 1.jpg
Bror 1.jpg (6.51 KiB) Visad 507 gånger
Bror 2.jpg
Bror 2.jpg (7.41 KiB) Visad 507 gånger
Bror 3.jpg
Bror 3.jpg (7.16 KiB) Visad 507 gånger

kanske inte att alla tre riktigt nådde den absoluta världstoppen, men de har en sak gemensamt förutom gitarren - de har alla en betydligt kändare bror som definitivt tillhör/tillhört världens främsta.

Vilka är de tre musikerna - alternativt vilka är deras respektive bröder..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 6 juni 2021, 16:01

Han på bild 3 är tyvärr död länge.
Även brodern till han på bild 2 är död sedan många år.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 12 juni 2021, 12:23

Inga svar... :cry:

1. David Knopfler, bror till Mark
2. Jimmy Vaughn, bror till SRV
3. Tom Fogerty, bror till John.

Frågan är fri!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 9 september 2021, 15:09

Vi öppnar den här kvissen igen!

Den här känner vi igen...
IMG_3011.jpeg

Eller?

Vem målade till det här?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 10 september 2021, 06:51

Bild

1912.png
1912.png (333.96 KiB) Visad 439 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 10 september 2021, 09:08

Albert Engström bjöd oss 1912 på ett extranummer av Strix där sportens alla av- och avigsidor presenterades. Ett underbart persiflage på framsidan av Olle Hjortzbergs officiella Olympiaplakat!
1912_Summer_Olympics_poster.jpg
1912_Summer_Olympics_poster.jpg (87.68 KiB) Visad 434 gånger

Vassego 53an!

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 10 september 2021, 11:31

Under olympiaden i Stockholm 1912 gavs det ut programblad i form av tidningar varje dag. Detta lockade skämttidningen Söndags-Nisse – Strix att göra ett specialnummer om tävlingarna.

Numret kallades ”Sport och spe”, hade en parodi av den offentliga OS-affischen som framsida, och var fylld med allehanda satiriska sportberättelser och karikatyrer av deltagarna i olympiaden. Det enda som var riktigt i den här tidningen var reklamen!
Läs hela Sport och spe!


Men nu söker vi en författare och hans roman. Romanen var den andra av hans verk som översattes till svenska. Den första hade vunnit ett svenskt litteraturpris.
isvensköversättning.jpg
isvensköversättning.jpg (91.04 KiB) Visad 430 gånger

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 september 2021, 17:24

Med tanke på Femtiotreans stora intresse för ett visst fortskaffningsmedel var det inte så svårt att hitta fram till denna bok:

Cyklisten-2020-1-1024x998.jpeg
Tim Krabbé (egentligen Hans Maarten Timotheus Krabbé) född 13 april 1943 i Amsterdam, Nederländerna, är en nederländsk författare, journalist, schackspelare och cyklist. Krabbé studerade psykologi vid Universiteit van Amsterdam. Han debuterade 1967 med romanen "De werkelijke moord op Kitta Duisenberg"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tim_Krabb%C3%A9

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 10 september 2021, 18:38

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tim_Krabb%C3%A9

https://inrng.com/2011/03/the-rider-2/

Ytterst läsvärt, det krävs absolut inget intresse för cykelsport eller cykling!


Patrik har frågan!

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 september 2021, 09:01

Vi fortsätter med författare.

Jag söker en utom-europeisk författare som bara skrev en handfull romaner och ett par diktsamlingar. Han slog inte igenom förrän långt efter sin död.

Här följer ett utdrag ur en av hans romaner:

"Det vidsträckta slättlandet böljade under dem medan de stadigt rörde sig västerut. Det frodiga buffelgräset, på vilket deras djur gödde sig även under den mödosamma färden, ändrade färg under dagens lopp. På morgonen, i den tidiga solens rosaröda strålar, var det nästan grått. Lite senare, i förmiddagssolens gula ljus, blev det skimrande grönt, vid middagstid antog det en blåaktig ton och på eftermiddagen, i det intensiva solskenet, förlorade grässtråna sin individuella karaktär och genom det gröna löpte en tydlig anstrykning av gult, så när en lätt bris svepte över prärien var det som om en levande färg dansade genom gräset och dök upp och försvann från det ena ögonblicket till det andra. På kvällen, när solen hade gått ner, skiftade gräset i violett som om det absorberade allt ljus från himlen och vägrade att lämna det tillbaka."

Skriv svar