Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 maj 2021, 14:58

Frågade jag vad tipsfilmerna heter?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 maj 2021, 16:10

Men du har förstås rätt i båda - och man kan ju hoppas att det hjälper dig eller någon annan att komma på det rätta svaret!

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 28 maj 2021, 20:32

Femtiotrean - vad hände med svaret på förra frågan?
Filmen med en röd/orange cykel.

/ currahee

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 maj 2021, 21:20

Vad menar du, förra frågan?!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 maj 2021, 17:12

Oj, oj, oj! Nu har jag åter gjort alla sur på mig! Idén var dock - som vanligt - att ni skulle få en skratt på min kostnad. men pearls before swine...

När filmen fick premiär i USA, hade Greg LeMond (som skulle bli trefaldig Tour de France -vinnare) blivit juniorvärldsmästare i landsväg linje och när filmen fick premiär i Sverige hade Tommy Prim blivit professionell i det italienska Bianchi-Piaggio stallet och skulle vinna ungdomströjan och en etapp i årets Giro di Italia.

Bild

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 31 maj 2021, 06:52

Som ni kanske har gissat är genren ungdomsdramakomedi.

På svensk filmdatabashittar man en alldeles lysande referat av filmens handling:
Fyra tonåringar i Bloomington, Indiana, vandrar lite osäkert in i vuxenlivet sedan de har slutat skolan. Dave är cykelfantast och ser italienarna som sina stora idoler. Han har till och med lagt sig till med italienska manér. Daves övriga vänner är Mike, Moocher och Cyril. Dave attraheras av studentskan Katherine och tilltalar henne på italienska för att något senare sjunga en serenad utanför hennes fönster. När kvartettens mötesplats, ett gammalt vattenfyllt stenbrott, besöks av några studenter bestämmer de sig för att göra en visit på collegeområdet. De två grupperna drabbar samman i ett slagsmål i skolans sällskapsrum. Rektorn kungör att det vid det årliga cykelloppet även skall ingå ett lag från staden. De små skärmytslingarna mellan de båda grupperna fortsätter vid stenbrottet och Mike skadas vid en simtävling med Rod, Katherines pojkvän. Dave är desillusionerad sedan han kastats av sin cykel av italienska cyklister vid Cinzano 100-tävlingen. Katherine går ifrån honom när han berättar att han egentligen är född och uppvuxen i Bloomington. Dave och Cyril prövar in vid universitetet och senare övertalas den förre att ställa upp i det av skolan arrangerade cykelloppet på en helt ny cykel. Daves lag, Cutters, vinner med knapp marginal över Rods lag. Senare, på collegeområdet, blir Dave bekant med en fransk flicka. Och franska cyklister är ju inte heller dåliga...

I Finland blev den svenska titeln "Cykelgänget", en direkt översättning av den finska "Fillarijengi". Originaltiteln är samtidigt en cykelterm för när man kör (vanligtvis med några andra cyklister) ifrån huvudgruppen (antingen av taktiska skäl eller så hoppas man skaffa sig ett så stort förspräng att ingen hinner ikapp före mål) och en ungdomspsygologisk term för en process som huvudpersonen delvis genomgår under filmens lopp (no pun intended).

Den svenska översättaren ville antagligen köra sitt eget race. Jag vill inte avslöja filmtiteln - jag är ju en evig optimist :roll: - men jag tror att vi kan alla vara tacksamma för att den är inte t.ex. "Det våras för cykelgänget" :D

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 31 maj 2021, 17:58

Breaking_away.jpg
Breaking_away.jpg (27.62 KiB) Visad 411 gånger
Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 31 maj 2021, 20:21

Eller "Loppet är kört", svensk premiär i februari 1980 på biografen Riviera vid Sveavägen 52 på Norrmalm i Stockholm. " Biografen öppnade 1920 under namnet Rivoli och lades ner 2003."

Har aldrig sett filmen; den lär inte vara hemskt bra eller av särskilt intresse om man inte gillar amerikanska ungdomsdramakomedier. Men den är någon sorts kultfilm i USA.



(Om ni vill se en bra cykelfilm, kan jag varmt rekommendera "Le Vélo de Ghislain Lambert", "Sunday in Hell" och "Pantani: The Accidental Death of a Cyclist". In that order...)


Hans K har frågan!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 1 juni 2021, 11:37

En fråga som hängde i luften...

Nästa visar en karta - ett foto som jag tog ur en något speciell bok...
IMG_1957.jpeg

Frågan: Ur vilken bok?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 juni 2021, 13:36

Nu får man gissa: "Mila 18"?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 1 juni 2021, 14:28

Nej, ingen roman - en resehandbok...

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 1 juni 2021, 15:46

Kartan är över centrala Warszawa.
Bredvid Saxon parken ligger Adolf Hitler platsen på kartan. Så den är från perioden 1939 - 1945.
Men vilken bok det är har jag ingen aning om.

/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 1 juni 2021, 15:54

Boken är från 1943...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Hans » 1 juni 2021, 18:48

Jag har ett svagt minne av att tyskarna hade sin variant av Guide Michelin även under kriget. Fanns det rekommenderade restauranger också?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 juni 2021, 18:49

Bild

Baedekers Reisehandbuch: Das Generalgouvernement. Leipzig, Karl Baedeker, 1943
dedikation.png
dedikation.png (120.84 KiB) Visad 399 gånger
Im Jahr 1943 erschien in der Reihe Baedekers Reisehandbücher ein Band über das Generalgouvernement. Laut Vorwort des Verlags habe „der Herr Generalgouverneur Reichsminister Dr. Hans Frank“ die „Anregung zu diesem neuen Bande unserer Sammlung“ gegeben. .In klassischer Baedeker-Manier will das „Reisehandbuch“ über den „Umfang der ordnenden und aufbauenden Arbeit“ des Deutschen Reichs im okkupierten „Weichselraum“ informieren. Dass diese „Aufbauarbeit“ die Organisation und Durchführung der Vertreibung und Vernichtung der jüdischen Bevölkerung in diesem Gebiet einschloss, wurde in Baedekers Generalgouvernenment 1943 freilich verschwiegen.
Om man vill veta mer, läser tyska sådär bra och har lust och tid...
Ein NS-"Reiseführer" für das besetzte Polen. Landeszentrale für politische Bildung, Hamburg

Skriv svar