Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 31 december 2020, 17:18

Kreativa gissningar - men fel...
Ny ledtråd kommer här. Det är inte denna artist jag söker, men det finns en koppling till de tidigare bilderna. och artister jag söker.. :lol:

/ currahee
Bilagor
gubbe.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2020, 17:35

Då är det Cornelis. Tranan och båten får jag inte till.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av currahee » 31 december 2020, 17:54

Visst var det Cornelis Vreeswijk som jag sökte.

Bilden på barnen + den svart/vita ansiktet:
”Brevet från kolonien” i original av Allan Sherman (han på bilden)

Melodin ”Hönan Agda” såklart, en av hans mer kända låtar.
Sluta med denna text:
Nu vill jag ha ett ärligt svar
Varför do mina fjädrar tar.
Varför nobbar do mig I ett kör
Det do med dom andra hönsen gör.
Tuppen svarade smått generat:
Do, jag älskar dig passionerat.
Allt do ber om det skall do få
Men jag vill ha dig naken då!

Fågeln är en stork och ingen trana + båt:
Vispråmen Storken i Stockholm var under åren 1962–1969 ett centrum för den växande svenska visvågen. Pråmen var en viktig scen för trubadurerna Cornelis Vreeswijk, Fred Åkerström, Finn Zetterholm, Ewert Ljusberg, Git Magnusson och många andra av de mest välkända svenska visartisterna under 1960-talet.

Hårdrockaren har huvudrollen i filmen om honom:
Cornelis är en svensk dramafilm från 2010 i regi av Amir Chamdin. Filmen handlar om musikern Cornelis Vreeswijks händelserika och stormiga liv, där titelrollen spelas av Hans Husby. Filmen hade premiär den 12 november 2010.

Frågan går till Markus

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2020, 18:03

Äsch
Jag gjorde't igen :( Fråga kommer när jag nyktrat till nästa år.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2020, 22:04

Då kvällen blev lite långtråkig kommer här en fråga där jag söker en svensk kulturell mångsysslare som i övre medelåldern gick i landsflykt och i USA gifte sig med en gammal dam. Nog så?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 januari 2021, 21:08

1851 var Almqvist tvungen att fly från Sverige då han misstänktes för bedrägeri och mordförsök (förgiftning) på en person han lånat pengar av.

Han var en man på flykt från sitt förflutna snarare än på jakt efter en framtid. Och med samtida mått var femtiosjuåringen Almqvist en åldring när han steg i land i New York den 22 augusti 1851.

I drygt två år bytte Almqvist vistelseort innan han slog sig ner i Philadelphia i februari 1854. Han bodde på ett pensionat där han snart gifte sig med dess innehavare, Emma Nugent.

Sannolikt var skälet till äktenskapet ekonomiskt; Almqvist var närmast utblottad.

I USA försökte Almqvist att tjäna pengar som språklärare och journalist, men mest hjälpte han till på pensionatet. Där fick han gå ärenden och spela piano för gästerna.
Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Jona ... Landsflykt

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 2 januari 2021, 02:07

Just han! Min nästa ledtråd hade varit att hans namn idag förknippas med kärlek. Nu slapp jag det och femtiotrean tar över.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2021, 08:26

Jag känner titlarna på några av hans böcker, men jag har tyvärr inte läst en enda rad i hans verk. Men under en viss period i mitt liv var kultursidorna de som jag slog up först i tidningen (som vanligtvis var Svenskan).

Medan ni väntar ivrigt på min fråga kan ni lyssna till:


Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2021, 12:23

Vi söker två författare som båda lämnade sitt fädernesland och skrev böcker på ett språk som inte var deras modersmål. Samma land och samma språk, alltså.

Båda är mest kända för ett specifikt verk; den äldre av det två fär en roman som blev en bestseller och filmatiserades, den yngre för en roman som blev en succèfilm med en känd skådespelare i huvudrollen.

Den ca. 30 år yngre flyttade till sitt nya hemland när han var lite över 20 och lev och dog där, den äldre var inte ens 20 fyllda när han flyttade till sitt första "utland" och landet i fråga blev inte hans sista hemland.

De två var delvis samtida men bodde bara några år i samma land (och så vitt jag vet mötte aldrig, då eller senare).

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 2 januari 2021, 18:12

Har grubblat en hel del men lyckas inte få till en kombo av två författare som stämmer in på allt. Den "äldre" har jag velat ha till Nabokov och Lolita (Ryssland-USA) eller Traven, Sierra Madres skatt (Tyskland-UK). Alternativt att den yngre är Joseph Conrad och Apocalypse now (Polen-UK). Men jag får inte ihop det med två från samma land och årtal.

Grubblar vidare... :?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2021, 22:57

F-n, I did it again! Jag ser nu att man oundvikligen läser det som "Vi söker två författare som lämnade samma land" - men det jag ville säga att de *flyttade* till samma land. Den yngre direkt, den äldre via ett par eller tre olika länder.

Med "äldre" och "yngre" menade jag helt enkelt att den ena var född drygt trettio år före den andra.

B. Traven och Joseph Conrad var riktigt väl funna, men jag kan avslöja att "den äldre" var Vladmir Nabokov och då är det kända verket förstås "Lolita" (som blev en ganska dålig film). Han bodde i Berlin, England och Frankrike innan han flydde till Amerika år 1940 och till sist bodde han i Montreaux.

Men den yngre, då? Hans förra hemland var inte Ryssland och han var vad man kallar en mindre författare som aldrig placerade i någon lista av nobelpriskandidater. Hans första framgång var en roman om en ung pojke under andra världskriget (som den också har filmatiserats, men inte i Hollywood).

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 3 januari 2021, 09:38

Femtiotrean skrev:
2 januari 2021, 22:57
Men den yngre, då? Hans förra hemland var inte Ryssland och han var vad man kallar en mindre författare som aldrig placerade i någon lista av nobelpriskandidater. Hans första framgång var en roman om en ung pojke under andra världskriget (som den också har filmatiserats, men inte i Hollywood).
Har grävt lite och Solens rike stämde in på mycket men inte allt. Det närmaste jag kommit är tjecken Arnošt Lustig född 1927 (ca 30 år efter Nabokov), och som rymde till USA i slutet av 60-talet. Hans bok Diamonds of the Night som filmatiserades 1964 passar in?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 januari 2021, 10:42

"Empire of the Sun" skulle passa bra, men J.G. Ballard var visserligen född i Kina men han var ju en engelsman som skrev på engelska.

"Diamonds of the Night" passar också, men Arnošt Lustig var ju över 40 när han lämnade Tjeckoslovakien och han skrev hela sitt verk på tjeckiska.


Du har dock sökt på rätt håll geografiskt sätt. Författaren vi söker flyttade från ett land i vad då benämndes Östeuropa och idag Centraleuropa. Han var född några år efter Lustig och han dog yngre, han begick självmord som 57-årig.

Ett halvt dussin av hans böcker har översatts till svenska och han borde i min tycke vara bättre känd än Lustig.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 3 januari 2021, 13:39

Jerzy_Kosiński.jpg
Jerzy_Kosiński.jpg (53.48 KiB) Visad 62 gånger
?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 januari 2021, 21:32

Jerzy Kosinski - Den målade fågeln Historia i litteratur och media Skalnan

"The painted bird målar en svart bild av mänskligheten" FLM 09/2020

https://en.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Kosi%C5%84ski

För den stora publiken blev han känd genom filmen
Kuvakaappaus-1.png
Kuvakaappaus-1.png (325.62 KiB) Visad 93 gånger

Hans K har frågan!

Skriv svar