Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 4 maj 2019, 11:04

Fullträff femtiotrean!

Kön till Alte Pinakotheke var lång, ut på regniga München gator - så det blev systermuseet ett par meter om hörnet och då framför allt det fenomenala Designmuseet, gigantiskt stort som om det vore byggt av Herr Speer själv! Där man inte bara hittar bilar utan även andra trevligheter, som ett japanskt skåp fullt med Walkman-maskiner...
IMG_2713 2.jpg

...och även härliga affischer för den tyska Coca-Cola varianten, döpt då det begav sig till Afri-Cola...
IMG_2716.jpg

Plakaten vore idag säkert bortcensurerade så att ingen tar illa vid sig :roll: - men drycken finns fortfarande!

Varsågod!

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 maj 2019, 20:21

Hans K var vänlig nog att ge mig en förevändning att ställa en fråga om en staty eller skulptur som ledde till att en viss grupp människor tog illa vid sig eller - as the case may well be these days - låtsades att ta illa eller tog illa av rent principiella skäl.

Men det är en annan, kanske intressantare sak om skultpturen. Det går ju vanligtvis så att man reser ett staty och sen står statyn där för all evighet. Statyn flyttas kanske om det blir revolution eller om stadsplanerare tycker det skulle vara kul. Men vi söker en skulptur som har redan stått på tre olika ställen i tre olika länder och som i början av juni skall resas i en fjärde land.

Och vi talar alltså fortfarande om skulpturen som en viss gruppmänniskor har tagit sis illa vid.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 5 maj 2019, 15:40

Efter idogt letande - den enda jag hittade som någorlunda kunde passa in på femtiotreans fråga är den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Monument_of_Lihula

Men, ett stort men - de tre gånger som monumentet uppenbarligen har ändrat plats, skedde det bara inom Estlands gränser, alltså inte tre olika länder...

Så, svaret ligger någon annan stans i världen, men var?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 6 maj 2019, 12:19

Det är liksom själva grejen att skulpturen flyttas. Det är alltså inte ett minnesmärke som flyttas därför att en viss grupp tycker illa och sen en annan grupp tycker illa om att man flyttade minnsmärket...

Gruppen - eller grupperna eftersom samma sak har hänt flera gånger på de olika ställen - som tog illa vid sig var en feminist eller en tokfeministgrupp.

Skulpturen har stått i Italien, Frankrike, Belgien och "näst hållplats" är England.

Vi talar om modern konst. I det här fallet betyder det också att skulpturen en så kallad replica, d.v.s. "originalet" står nånstans i Amerika.

Skulptuiren här i Europa är känd under två olika namn.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 7 maj 2019, 00:10

belgiskkyss.jpg
belgiskkyss.jpg (73.29 KiB) Visad 1035 gånger
kyssmedflaggor.jpg
kyssmedflaggor.jpg (51.5 KiB) Visad 1035 gånger
fotadkyss.jpg
fotadkyss.jpg (38.67 KiB) Visad 1035 gånger
kyssiskymning.png
kyssiskymning.png (472.21 KiB) Visad 1035 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 7 maj 2019, 21:32

"Originalet" i målad brons står som sagt nånstans i Amerika, men det finns kopior där också. En står i Florida och i februari var skulpturen i nyheter på båda sidor om Atlanten:
vandalismelleraktivism.png
vandalismelleraktivism.png (384.93 KiB) Visad 1023 gånger
städjobb.jpg
städjobb.jpg (40.88 KiB) Visad 1023 gånger

Men vi befinner vi oss inte i Florida utan i England. För ett par sedan anlände skulpturen men det är en större festlighet som väntar i början av juni.
kyssetavbrötsinte.png
kyssetavbrötsinte.png (353.69 KiB) Visad 1023 gånger
iennystad.png
iennystad.png (409.86 KiB) Visad 1023 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 8 maj 2019, 04:09

Svar följer...släpper frågan fri...och någon annan kanske vill försöka hålla tråden vid liv...

Skulptören heter Sewald Johnson, skulpturen "Embracing Peace" (a.k.a. "Unconditional Surrender" a.k.a. "The Kiss"), bilderna är från Caen och Bastogne, #metoo skedde i Saratoga, Fla. och skulpturen skall resas i Portsmouth när det snart blir 75-års fest av Normandielandningarna.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 6 juni 2020, 09:45

varärvivadhänder.png
varärvivadhänder.png (580.8 KiB) Visad 159 gånger
vemärjagvadgörjaghär.jpg
vemärjagvadgörjaghär.jpg (139.34 KiB) Visad 159 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 6 juni 2020, 13:31

"PS Jag såg också att jag hade lyckats med att döda kulturhistoriaquizzen :? :(" säger femtiotrean, men den satsen tar vi inte på allvar!

Vad vi ser, eller vad jag ser är en skyttegravsbild från förmodligen 1VK, skadade bärs in och vårdas - längre kommer jag inte där...
Andra bilden föreställer någon som jag sett någonstans - tror jag - men f.n. inte kan placera. Tolkien-sonen kanske?
I så fall kanske den övre skissen stammar från fadern, J.R.R. Tolkien...?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 6 juni 2020, 18:40

Fel världskrig.

Jag är inte helt säker på att hans berömda och banbrytande serie visades på svensk eller finsk TV, jag antar det bara, men vi är båda för unga att ha sett den. (Kanske senare, men inte då.) Hans namn och hans böcker kunda man inte kringgå om man senare i livet blev intresserad i konsthistoria.

Han var inte där och han var inte en konstnär, men han var mer eller mindre directly involved.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 7 juni 2020, 11:58

Nog för att mitt konstintresse säkert är mer än genomsnittligt, men den kar'n är mig obekant. Troligtvis en engelsman så som han ser ut, har tydligen också något med tidig television att göra, en konstsändning? Men nej, där tar det slut...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 7 juni 2020, 12:34

2019varjubileumsår.png
2019varjubileumsår.png (146.98 KiB) Visad 124 gånger
Soldaterna i bilden av en förbandsplats var brittiska och gubben var en engelsk gentleman av gamla skolan. Jag antog inte att man känner igen honom trots att man har kanske sett hans bild på en bokpärm.

Vi talar alltså televisionhistoria och naturligtvis är det BBC som var producent. Sent 60-tal, alltså i färg!

Gubben var initiativtagare till och ledde myndigheten som under kriget hade ansvaret för det konstnärliga, så att säga.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 7 juni 2020, 17:08

Tydligen en Kenneth Clark, som jag tyvärr inte kände till - och var skyttegravsbilden kommer in i det sammanhanget - no idea...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 8 juni 2020, 08:22


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 8 juni 2020, 09:12

Tack - en 6 juni-bild, allt klart...

Tre som tittade djupt i glaset...
IMG_0447 2.jpg
IMG_0443.jpg
IMG_2820.jpg

Vilka var de?

Hans K

Skriv svar