Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 30 april 2019, 22:29

Den gamla damen uppvisar vissa likheter med konstnärinnan Siri Derkert...?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2019, 00:49

Jag måste be om ursäkt igen. Det börjar bli en ovana! Jag lyckades med trollkonsten att redigera bort en hel del...

(1) Målningen ser ut att vara modernare än den är; det är resultatet av min bildbearbetning som ni ser. Jag tänkte avslöja målningen på ett senare skede.

(2) Målningen är alltså ett porträtt av en ung flicka och målades på 1920-talet. Bilden av målningen och den gamla damen som satt modell och som alltså var den unga flickan är från en utställning i början av 2000-talet. Kvinnan var då kring 90 år gammal och hon levde till 104 år

(3) Amund hade inte fel: hennes familj härstammar från Ryssland men hon var född i staden där målaren bodde för over 20 år och där skulpturen som alltså en ett minnesmärke över målaren står. När hon gifte sig flyttade hon till landets huvudstad men hennes släktningar bor fortfarande i staden.

(4) Hon var etniskt varken ryss eller armenier.

(5) Hans K har rätt, han också: det finns vissa gemensamma drag hon har med Siri Derkert

Bild

men den gamla damen var pälshandlare och butikinnehavare, inte konsnär.

(6) Skulptören som dog for ungefär 10 år sedan är inte känd och hör knappast till det 1900-talets förgrundsgestalter inom konsten i landet

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 1 maj 2019, 08:56

Kommer inte vidare, men tänker att det var en ful, kall och hård skulptur för att vara ett minnesmärke för en person - det vilar liksom något tragiskt över det hela, kan konstnären ha dött i typ ett koncentrationsläger?
En rysk diaspora fanns på många ställen i världen, tror inte vi är i USA utan självklart tänker man i första hand på Frankrike?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 1 maj 2019, 09:18

Skulpturen verkar stå i en välputsad nordisk stad - befinner vi oss kanske i femtiotreans hemland, Finland?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2019, 10:08

Svar: ja! Och jag: jag har cyklat till staden och det var under påskhelgen jag senast cyklade förbi :roll:

En mindre stad, inte ens en provinshuvudstad. Vacker på sitt sätt, ganska väl bevarad och (nästan helt) utan ett patetiskt försök att förändra det gamla stadcentrumet (som faktiskt är inte så gammalt) till ett "City" med blänkande glas- och stålytor, många parker och gröna villaområden. Har ett svenskspråkigt namn som ni kanske inte känner till - och om ni känner till staden, det är kanske därför att målaren bodde där 8-)

Skulptören tog motivet från en av målarens tidiga och kanske mindre kända verk (som i dag hör till Konstmuseet Ateneums samlingar).

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 1 maj 2019, 12:40

Efter att ha letat runt några varv tippar jag på Hyvinge
helsinki-finland-south-itmb-map_962x1280.jpg
helsinki-finland-south-itmb-map_962x1280.jpg (169.55 KiB) Visad 817 gånger

som tydligen var konstnärinnan Helene Schjerfbecks bosits under just 20 år. Vem pälsdamen var? Vet ej...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2019, 08:08

Staden, Hyvinge, är rätt.

Mälaren, Helene Schjerfbeck, är rätt.

Målningen heter "Armenisk flicka", men flickan var egentigen en finländsk tatar eller mishär(*). Hon hette Rokiye Salah - men det frågade jag inte :D
armeniskflicka.jpg
Skulptören var Tapio Junno och minnesmärket från år 1998 heter "Dörr" efter Schjerfbecks målning.

Hans K tippade och visste och letade rätt på de väsentligaste delarna av frågan och guidar oss till nästa kulturskatt!

(*)"Nordens första muslimer dök upp i Finland med den ryska militären genast efter 1808-09 års krig. Senare anlände allt flera tatarer till landet. De flesta var s.k. mishärer som försörjde sig som gårdfarihandlare. De kom från guvernementen Niznij-Novgorod och Simbirsk. 1870 var deras antal knappa 50. Eftersom handeln gick bra, etablerade sig största delen av dem som köpmän i de större städerna, många mycket framgångsrikt. I efterdyningarna av den ryska revolutionen flydde många tatarer till Finland och strömmen fortsatte ända till mitten av 1930-t. År 1925 godkände regeringen officiellt stadgarna för den muslimska församlingen som hade verkat sedan 1830-t., och Finland blev sålunda det första landet i den västliga kultursfären som gav sina muslimer en officiell ställning." De flesta bor fortfarande i Hyvinge eller Järvenpää, en annan järnvägsstad.


PS Inspelningsarbeten börjades för några veckor sedan...

Bild

...men spaltmetrar har det redan skrivits :roll: :lol:

Ett litet urval:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/ ... t-inte-ens
https://www.hbl.fi/artikel/att-forsoka- ... kdebatten/
https://www.hbl.fi/artikel/bojkotta-schjerfbeckfilmen/

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 2 maj 2019, 21:07

Tack Femtiotrean. Intressant länkarna till den kommande finska filmen om Helene Schjerfbeck - en svensktalande konstnärinna som tydligen inte kunde finska. Men, den nya filmen blir på finska - konstigt nog...

I Schweiz har vi fyra officiella språk. Jag har aldrig hört talas om, och jag betvivlar att det någonsin kommer att ske, att en schweizisk film om, säg en italiensktalande viktig personlighet, skulle produceras uteslutande på det tyska språket - på grund av grumliga kommersiella eller andra skäl. Det skulle helt enkelt inte fungera...

I den tredje länken läser jag bl.a. följande:
"Men regissören blickar inåt, in i ett finsknationellt mörker som i mer än ett århundrade sett den finlandssvenska kulturen som ett mycket onödigt ont."

Hur pass relevant är den satsen. Historiskt och dagsfärskt sett?

Fråga kommer.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 maj 2019, 05:44

Jag har ju själv aldrig varit dår ute i ljuset och haft privilegiet att få stå och stirra in i det finsknationella mörkret så jag vet inte 8-) :roll: :lol:

Det är kanske mycket sant att (a) det finns människor som ser ingenting annat än finsknationellt mörker när de vänder blicken åt finskt håll, och (b) att det faktiskt finns en håla på den finska sidan där det råder och alltid har rått ett finsknationellt mörker. Men jag tror inte att hålan är så stor eller att en anselig mängd finnar skulle trivas i dess unkna doft.

Intresset för det svenska språket har säkert minskat och i takt med att kunskapen har försämrats så har förstås intresset för vad händer och vad som diskuteras på den svenskspråkiga sidan minskat. Man läser inte svenska tidningar eller böcker, går till teater eller ens tittar på FST:s programm på TV - trots att de är försedda med finsk text (aktuella eller "live" pratprogram sänds som regel i snabbrepris)!

Men det finns inget hostilitet per se så att säga, bara passiv eller aktiv ointresse. Kjell Westö säljer fler böcker på finska än på svenska, men om en filmproducent vill locka 200-300 000 - jag har ingen aning hur många tittare man kan drömma om att locka med en sådan "art house movie" som Schjerfbeckfilmen antagligen blir, oavsett språket - biobesökare, så har han tyvärr inget annat val.

Men om Vincent van Gogh eller Anne Frank och hennes familj kan tala engelska i en amerikansk film, så kanske blir Helene Schjerfbeck inte så otrovärdig eller så hemskt att se och höra som många kanske befarar och fruktar :roll:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 3 maj 2019, 09:46

Tack femtiotrean för det svaret - för mig i ett officiellt mångspråkigt land utan "större" språkproblem ett intressant tema. Kanske du kan placera dessa dina tankar i tråden "Finska och finlandssvenska" också :wink: ?

Till frågan - som är lite kultur blandad med teknik...

Vi befinner oss i ett museum.
IMG_2710.jpg

Var? Och när vi är i gång, vad heter bilen?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 maj 2019, 18:45

En bilhistorisk fråga - gömd från alla bilnördars blickar i en kulturhistorisk quiztråd 8-) :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

https://www.hemmings.com/blog/2013/09/1 ... 7-and-t87/

http://www.darkroastedblend.com/2007/06 ... rvels.html

http://www.curbsideclassic.com/automoti ... ry-tatras/


Bilen heter alltså med mycket stor säkerhet Tatra, men vi måste nog vänta tills en bilkännare finner sin väg hit innan vi definitivt vet vilken modell!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 3 maj 2019, 20:52

Tatra är bra nog - en bil med härliga former, för sin tid...sensationell! Och i vilket museum kan vi hitta denna pärla?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 maj 2019, 21:20

Äsch, nu blir det svårt :P

PS När var det man - om man var en pojke i 8-12 års ålder - samlade spelarkort? Men långt före det samlade man kort (i olika serier och teman och med olika motiv) som man fick - 3-5 stycken per paket - när man köpte tugggummi av ett visst märke.

Och före detta samlade man bilkort som man fick när man köpte en påse kaffebönor fråm ett visst bryggeri. Det skedde egentilgen "före min tid" (som började först när Batmankort var de aktuella och - hur kunde jag glömma? - med Disneykort som man fick när man köpte ett paket Kellogg's Corn Flakes), men jag fick en skokartong "som arv" och Tatra var kanske det kortet som den unga pojken som bar samma namn som jag har blev mest fascinerad i och därför kände jag bilen utan vidare.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 3 maj 2019, 23:31

Om man tittar åt andra hållet i samma museum - så ser det ut så här...
andra hållet.jpg

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 maj 2019, 01:13

Jag hade en aning att det var inget vanligt bilmuseum. Vi befinner oss i ett museumbyggnad som jag har bara sett några bilder av. Alltså Pinathotek der Moderne i München och museet heter väl Die Neue Sammlung? Eller Die Neue Sammlung The Design Museum?
tjeckiskbilochdanskcykel.png
tjeckiskbilochdanskcykel.png (499.24 KiB) Visad 812 gånger
https://dnstdm.de/mobility/

Skriv svar