Bildmanipulationer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bildmanipulationer

Inlägg av L. Josephson » 23 februari 2004, 15:12

Jag har problem att hitta en bild på när Lenin håller tal på Sverdlovplatsen (1920) där Trotskij och Kamjenev retuscherades bort då de föll i onåd för Stalin.
Orginal bild;

Bild

Sen letar jag efter Mussolinis kända ryttarbild där man har retuscherat bort tyglarna då de var rädda för det heroiska skulle försvinna hos Il Duce, vart kan man hitta bilden?

Tacksam för alla svar
/Linus

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 23 februari 2004, 15:38

är det den här bilden du söker?

Bild

från
http://www.vulture-bookz.de/marx/archiv ... Lenin.html
MVH
Olof

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 23 februari 2004, 16:02

Tack Luno!!! uppskattas verkligen :)

Har någon en aning om vilket bild jag syftar på med Musolini?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 24 februari 2004, 00:22

Fast man ser ju att Lunos bild inte är bilden ovan bara manipulerad.
Det är två helt olika tagningar.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 24 februari 2004, 01:10

Stefan skrev:Fast man ser ju att Lunos bild inte är bilden ovan bara manipulerad.
Det är två helt olika tagningar.
Här ser man lite mer tydligt (tog fel bild innan)
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 24 februari 2004, 02:25

Stefan skrev:Fast man ser ju att Lunos bild inte är bilden ovan bara manipulerad.
Det är två helt olika tagningar.
Japp. men tidsintervallet mellan de två tagningarna kan inte vara så långt.
Åhörarna i de samma.
"planket" har utökats med några brädor åt höger för att täcka de två personer man vill dölja.

Jag kanske blir utnämnd mr.Obvious nu. Jag är trött.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 24 februari 2004, 09:03

Jovisst, det är nästan säkert samma tillfälle ja.
Men rätt skall vara rätt.
Berättar man att detta är ett typexempel på manipulerad bild måste man nämna att det är olika tagningar från samma tillfälle, annars kan folk börja undra.

Djävulens advokat kan ju alltid säga att Lenin hade säkert vissa älsklingsposer och det är därför han har nästan exakt samma ställning (fast det syns på ansiktsvinkeln att han har rört på huvudet lite), att hans vaktmanskap är naturligtvis samma (soldaterna som står i ring runt), tom att delar av publiken är desamma - de ville se och höra sin älskade Lenin EN GÅNG TILL!

Smart av Sovjets censurmyndighet. Det visar att de inte var helt och hållet huvudlösa. De manipulerade inte en viss välkänd och mycket spridd bild, de publicerade istället en annan bild i serien, mindre känd, som de lät manipulera, så manipulationen är inte alls lika iögonfallande.


Då passar jag på att berättar den sanna anekdoten: det var alltså någon som arbetade på ett stort svenskt bibliotek. Där hade de givetvis uppsättningar av de ledanden nationella encyklopedier från världens länder. Därmed givetvis även de sovjetiska. Med jämna mellanrum fick de kuvert från Sovjet, däri fanns det sidor som skulle ersätta sidor i uppslagsverket, inklusive instruktioner hur man skulle klippa och klistra så det inte syntes att man klippte och klistrade.
Till saken hörde att det inte var uppdateringar, utan just sådana här historiska korrektioner.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 24 februari 2004, 09:03

Jovisst, det är nästan säkert samma tillfälle ja.
Men rätt skall vara rätt.
Berättar man att detta är ett typexempel på manipulerad bild måste man nämna att det är olika tagningar från samma tillfälle, annars kan folk börja undra.

Djävulens advokat kan ju alltid säga att Lenin hade säkert vissa älsklingsposer och det är därför han har nästan exakt samma ställning (fast det syns på ansiktsvinkeln att han har rört på huvudet lite), att hans vaktmanskap är naturligtvis samma (soldaterna som står i ring runt), tom att delar av publiken är desamma - de ville se och höra sin älskade Lenin EN GÅNG TILL!

Smart av Sovjets censurmyndighet. Det visar att de inte var helt och hållet huvudlösa. De manipulerade inte en viss välkänd och mycket spridd bild, de publicerade istället en annan bild i serien, mindre känd, som de lät manipulera, så manipulationen är inte alls lika iögonfallande.


Då passar jag på att berättar den sanna anekdoten: det var alltså någon som arbetade på ett stort svenskt bibliotek. Där hade de givetvis uppsättningar av de ledanden nationella encyklopedier från världens länder. Därmed givetvis även de sovjetiska. Med jämna mellanrum fick de kuvert från Sovjet, däri fanns det sidor som skulle ersätta sidor i uppslagsverket, inklusive instruktioner hur man skulle klippa och klistra så det inte syntes att man klippte och klistrade.
Till saken hörde att det inte var uppdateringar, utan just sådana här historiska korrektioner.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 24 februari 2004, 09:43

Stefan skrev:Djävulens advokat kan ju alltid säga att Lenin hade säkert vissa älsklingsposer
Bild
Bild
Notera huvudet.

/Vlad

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 6 mars 2004, 14:38

Finns det några mer kända bildmanipulationer?

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 6 mars 2004, 15:01

En känd censurering är ju från när en soldat hissar Sovjetiska flaggan från riksdagshuset i Berlin efter slutstriden. Mannen hade två klockor på sig som var ett tecken på plundering. De raderades från bilden senare.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 7 mars 2004, 11:54

Bild

Om jag inte har helt fel så är denna bild inte lika spännande som den vill vara. Man satte först upp en liten flagga på Iwo Jima men den var för liten då bytte man till en större. Då togs denna bild. Men nu skriver jag ur minnet så detta stämmer säkert inte.

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 9 mars 2004, 11:39

Jonteman skrev: Om jag inte har helt fel så är denna bild inte lika spännande som den vill vara. Man satte först upp en liten flagga på Iwo Jima men den var för liten då bytte man till en större. Då togs denna bild. Men nu skriver jag ur minnet så detta stämmer säkert inte.
Jo, det stämmer att bilden är arrangerad!!!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 april 2004, 15:43

Finns det några mer kända bildmanipulationer ni kommer på?

Läste det här.
Ett nyare exempel är bilden av de tjeckiska partitopparna, Dubcek inkluderad. Efter sovjetinvasionen i augusti 1968 försvann han i dubbel mening ur bilden. Men retuscheringen var klumpig, den skarpsynte kan se en sko, som inte tillhör någon av de poserande.

Källa
Är det någon som vet bilden han syftar på?

Användarvisningsbild
janne
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 april 2003, 13:43
Ort: Göteborg

Inlägg av janne » 19 april 2004, 10:19

Albert skrev:
Jonteman skrev: Om jag inte har helt fel så är denna bild inte lika spännande som den vill vara. Man satte först upp en liten flagga på Iwo Jima men den var för liten då bytte man till en större. Då togs denna bild. Men nu skriver jag ur minnet så detta stämmer säkert inte.
Jo, det stämmer att bilden är arrangerad!!!
Nej, bilden är ej arrangerad, och vad Jonteman menar med att bilden inte är spännande förstår jag inte. Dock så förekom det en flaggresning innan denna av en mindre flagga som även den fotograferades, dock av en annan fotograf nämligen Lou Lowery. Den andra flaggresningen som är den mest kända fotograferades av Joe Rosenthal, syftet med detta var att råda bot på att den första flaggen var för liten och inte syntes så långt som man ville, flaggan lär för övrigt vara örlogsflaggan från något av de fartyg som deltog vid operationen/slaget. Det finns även ett annat kort av den andra flaggresningen, där de som reste flaggan poserar för Joe Rosenthal, detta foto tog Joe för att han trodde att det idag kända fotot hade misslyckats. Alltså är fotot inte arrangerat på något sätt.

Skriv svar