frivilligainsatser.
frivilligainsatser.
Läste i en bok om vinterkriget att Sveriges hjälp till finland 1939-45 med 10 000 frivilliga var en av de största frivilliginsatserna från ett land till ett annat land genom historien
Kan det stämma?
Re: frivilligainsatser.
Nej rekordet måste ha varit de kinesiska "frivilliga" i Koreakriget - men då får vi nog ha en väldigt vid defintion för begreppet frivilliga...JETSKI skrev:Läste i en bok om vinterkriget att Sveriges hjälp till finland 1939-45 med 10 000 frivilliga var en av de största frivilliginsatserna från ett land till ett annat land genom historienKan det stämma?
I viss mån kan väl detsamma sägas om Waffen SS, även om jag nog tror att vissa nationaliteter verkligen var frivilliga http://www.wssob.com/wss.html
Det fanns många frivilliga amerikaner i England före december 1941 och många av de ockuperade länderna hade stora avdelningar som slogs frivilligt för de västallierade. Även Sovjetunionen hade frivilliga på sin sida, bl.a flera polska enheter - frivilligheten kan jag där dock inte ge mig in på.
Jag tror nog att frivilliginsatsen från Sverige till Finland möjligtvis var den största i Finlands (och Sveriges) historia - men inte mer.
Lite mer läsning: http://www.veteraanienperinto.fi/svensk ... t_suom.htm
MVH
Hans
- Kapten_Gars
- Medlem
De kinesiska styrkorna var inga frivilliga utan reguljära förband som sattes in av en statsmakt. Waffen-SS fall på samma punkt och pga tt där ingick värnpliktiga och tvångsvärvade. De polska trupperna i Röda Armen var återigen förband uppsatta av en stat, polackerna rekryterades bland polska kommunister och ur fångläger enligt principen "uniform eller nackskott" dvs inte särskilt frivilligt.
De amerikanska frivlliga räknas, fast jag undrar om de kom i närheten av de nära 13000 svenskar som anmälde sig frivlliga till finland.
De amerikanska frivlliga räknas, fast jag undrar om de kom i närheten av de nära 13000 svenskar som anmälde sig frivlliga till finland.
Om det var propotionen frivilliga som efterfrågades så förstod jag inte det av frågan, hursomhelst, då hamnar ju det hela i en annan dager.
Sverige med 13 000 och en befolkning på 6 406 474 (...474, är inte SCB fantastiska
) ger ungefär 2 promille.
Luxembourg hade 1800-2000 frivilliga före det att tyskarna införde värnplikt - det ger med en befolkning på 290 200 i rundar slängar ger en 6,2 promille frivilliga.
Befolkningsuppgifterna är bägge från 1941.
Övriga kandidater torde vara baltstaterna men där är väl frivilligheten svårare att mäta. Om http://www.feldgrau.com/foreign.html har rätt så ligger Norge bra till för att ta förstaplatsen. Danmark leder nog också över Sverige. Andra småstater ligger förmodligen bra till, det behövs inte många frivilliga från Liechtenstein för att de ska komma på en bra plats
MVH
Hans
Sverige med 13 000 och en befolkning på 6 406 474 (...474, är inte SCB fantastiska
Luxembourg hade 1800-2000 frivilliga före det att tyskarna införde värnplikt - det ger med en befolkning på 290 200 i rundar slängar ger en 6,2 promille frivilliga.
Befolkningsuppgifterna är bägge från 1941.
Övriga kandidater torde vara baltstaterna men där är väl frivilligheten svårare att mäta. Om http://www.feldgrau.com/foreign.html har rätt så ligger Norge bra till för att ta förstaplatsen. Danmark leder nog också över Sverige. Andra småstater ligger förmodligen bra till, det behövs inte många frivilliga från Liechtenstein för att de ska komma på en bra plats
MVH
Hans
Nu begriper jag, tror jag...D. Löwenhamn skrev:Hans, du missförstår fortfarande.![]()
I Luxemburg, Baltikum, Norge, Danmark etc var det Tyskland som satte upp förbanden, inte de respektive länderna.
mvh/ Daniel
Så frågan är alltså:
Vilket land (A) har satt upp de största förbanden av frivilliga (från landet A) och sedan skickat de till ett annat land (B) för att hjälpa till i kriget mot land C. Land A och land C får inte vara formellt i krig.
Kan någon omformulera detta till svenska
Har jag förstått det hela rätt då?
MVH
Hans
MVH
Hans