Vill bara påpeka att det finns en rörelse i Latinamerika som motsätter sig användandet av ordet/namnet "America" när man på engelska hänvisar till landet U.S.A.
Bl.a. hävdar man att Cristofer Columbus och AMERIGO Vespucci minsann kom till en kontinent och inte till en nation. Vidare påstår man att det var just kontinenten (eller kontinenterna, hur man vill..) som så småningom erhöll namnet America, och att Estados unidos inte har rätt sno åt sig namnet.
Men jag vet inte.. Är det en väl rotad geografisk revisionism, som blott indikerar supermaktens arrogans och imperialistiska intentioner, vi har att göra med - eller bara ett, oskyldigt och mindre korrekt, slanguttryck?
God bless America, especially Cuba and Venezuela..
mvh ingmar
Amerika
- Mathias Forsberg
- Medlem
Ingmar skrev: Men jag vet inte.. Är det en väl rotad geografisk revisionism, som blott indikerar supermaktens arrogans och imperialistiska intentioner, vi har att göra med - eller bara ett, oskyldigt och mindre korrekt, slanguttryck?
"Emigrera till Amerika" var ju ett begrepp för ca 150 år sedan i Sverige, långt innan USA uppvisade sin "arrogans och imperialistiska intentioner". Spanjorerna (och portugiserna?) talade ju om (och talar kanske fortfarande om?) Sydamerika som "Americas".
Sedan är ju trots allt den officiella benämningen United States of America. I Sverige och Europa är väl termen "USA" vanligare medan engelskspråkiga stater ofta talar om in the U.S etc.
/Forsberg
- Mathias Forsberg
- Medlem
Nej, men det innebär inte att slanguttrycket är en del av USA:s imnperialism och önskan att dominera hela kontinenten, som du ju uttryckte innan...Ingmar skrev: Ja, men det förändrar väl inte geografin?
Vidare menade jag att alla menar inte samma sak med "Amerika", t ex spanjorerna.
Ingmar skrev:
SydAfrika borde kanske då kalla sig Afrika, rätt och slätt..
/Forsberg