Sala Silvergruvas okända historia

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Sala Silvergruvas okända historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 januari 2004, 10:47

I somras gick jag på en kurs men inriktning på Sala Silvergruva och läraren var Richard Meurman som också skrivit boken Järnbärarland, det var en avhandling på Arkelogiska Instiutionen på Uppsala Universitet.

Meurman gjorde en undersökning med hjälp av en ny metod. Han använde Schmidt testhammare som används i geologiska undersökningar. Metoden gick ut på att kontrollerar vissa punkter i berget för att förvissa sig hur stor vittringen var. Är berget hårt så är "punkten" gammal. Enligt vissa sägner som Meurman visste om så bröts det silver i Sala redan på 1200-talet. Just det som han utgick ifrån när han gjorde sin undersökning på platsen.

Meurman är bosatt i Sala, han känner till gruvområdet som sin egen ficka och hade en stor hjälp av den nyvunna metoden.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 januari 2004, 19:38

En gruva som kanske rymmer en snarlik historia är antagligen Vigelsbo gruva norr om Gimo i norduppland. Den ligger längs med en av Dannemora-Harg Järnvägs bibanor. Alla bibanor längs med denna järnväg är nu rivna och denna bibana gick nästan upp till Lövstabruk, en bibana som revs redan på 50-talet och var den första som revs.

Stefan

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 21 januari 2004, 14:06

Nar jag sag detta inlagg kom jag att tanka pa en artikel i tidskriften folkvett (lank nedan). Anvandningen av Schmidt-hammare ar lite problematisk eftersom den i viss man utgar fran att berget vittrar linjart (inte uppenbart). Efter att ha last artikeln (plus ett intensivt replikskifte) haller jag med om att Muermans satt att rakna ar lite markligt ur statistiskt perspektiv. Jag ar overtygad om att man tamligen enkelt skulle kunna avgora saken genom att gora en enkel analys av hans matdata.

http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/ ... urman.html

/Hakan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 januari 2004, 19:50

Jag var kort i rocken när jag skrev mitt inlägg, men jag hade det som du skrev i åtanke. Eftersom man har suttit o lött hela dan så är man lite snurrig efteråt. :lol:
Ja, man kan nog göra en hel del med testhammaren, det kan jag nästan utgå ifrån.

Stefan

Skriv svar