Kusingifte i Europa

Skriv svar
jofredes
Medlem

Kusingifte i Europa

Inlägg av jofredes » 14 januari 2004, 20:25

Hur vanligt har kusingifte varit i Europa? Historiskt sett verkar det ju ha varit ganska vanligt bland de besutna, främst adel och borgare som har viljat bevara sin förmögenhet inom släkten. Som jag har fattat det har det dock inte varit vanligt, eller speciellt accepterat hos vanligt folk, och mest ha hänt hos geografiskt isolerade grupper som inte haft så mycket val. Dock verkar de ha varit vanligare i de av islam infuerade delarna av Europa, som t.ex Sicilien.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 januari 2004, 19:28

Vad jag vet har inte kusingifte varit något problem förrän i modern tid, då som en rent kulturell avsmak. Det finns ju inget som hindrar t.ex. svenska kusiner från att gifta sig än idag, annat än omgivningens fördömande.

Kusingifte är väl vanligt där det som sagt ingår någon form av kapitalutbyte, ex hemgift, som kan vara lägligt att bevara i släkten. Greker, Romare, och nordbor hade inget problem med detta, det var helt enkel kall logik. Keep it in the family :) .
jofredes skrev:Dock verkar de ha varit vanligare i de av islam infuerade delarna av Europa, som t.ex Sicilien.
Har du något stöd för detta? Och att det beror på islamiska influenser? Det kanske var normanderna som införde det om det nu stämmer.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 15 januari 2004, 19:37

Jag har bara hört det ovanligt många gånger att kusingifta par kommit från Sicilien eller har traditioner därfrån, tex New York ganstern John Gotti som följde de sicilanska traditionerna och gifte sig med sin kusin.
Det fanns ju faktiskt ett uttrycligt förbud från den katolska kyrkan mot kusingifte under medeltiden, dett hade förståss kyrkan överseende med ifall den fick motta en avgift vid kusingifte.

Skriv svar