Trollkunniga finnar

Skriv svar
jofredes
Medlem

Trollkunniga finnar

Inlägg av jofredes » 1 januari 2004, 17:40

Jag har läst (Jag tror det var i Herman Lindquists böcker och i Gustav II Adolf och hans folk) att man anställde finnar som trollkarlar i svenska armén, under perioden innan stormaktstiden.
Hade man en utbredd tro att finnar var trollkunniga? På vilket sätt skulle de vara trollkunniga?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Re: Trollkunniga finnar

Inlägg av Kapten_Gars » 1 januari 2004, 18:17

jofredes skrev:Jag har läst (Jag tror det var i Herman Lindquists böcker och i Gustav II Adolf och hans folk) att man anställde finnar som trollkarlar i svenska armén, under perioden innan stormaktstiden.
Hade man en utbredd tro att finnar var trollkunniga? På vilket sätt skulle de vara trollkunniga?
GIIA anställde knappast trollkunniga finnar, sådant "djävulspack" lät han nog snare bränna på bål i enlighet med den svenska lagen.
Däremot så förekom det ofta tal om trollkunniga finnar, lappar och "irrar" i svernsk tjänst("irren" dvs "irländare"=gaeliska skottar/"högländare") i den kejserliga propagandan. Ett sätt att visa på hur "kättarpacket från norden" stod i förbund med djävulen och dessutom bortförklar de egna förkrossande nederlagen. Propaganda är inte precis något nytt påfund....
/Daniel

Användarvisningsbild
mise
Ny medlem

Re: Trollkunniga finnar

Inlägg av mise » 8 januari 2004, 21:18

jofredes skrev:Jag har läst (Jag tror det var i Herman Lindquists böcker och i Gustav II Adolf och hans folk) att man anställde finnar som trollkarlar i svenska armén, under perioden innan stormaktstiden.
Hej

Jag har ingen aning om huruvida man anställde finnar som trollkarlar i den svenska armén men jag vill bara säga att jodå, visst fanns det rykten om att finnarna var trollkunniga. Själv är jag ju släkt med en sådan "Rik-Mats" kallas han och han bodde i Drafsen i Dalarna. Rik-Mats var i konflikt med sina svenska grannar och hur dom än försökte lägga krokben för honom så lyckades de aldrig och då tog ryktet fart om att detta berodde på att han tex kunde förvandla sig till kråka. Och inte nog med det, även hans söner ärvde denna förmåga...

Just från Drafsen finns det flera andra berättelser om de trollkunniga finnarna även om jag inte kan ge dig några källor på rak arm. Det finns en massa gamla bygdeberättelser från Dalarna som tar upp det här. Min far som är släktforskare har flera stycken hemma hos sig, men dessa är sorgligt dåligt förekommande på internet.

mvh

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 9 januari 2004, 14:12

Finnar har ju alltid haft ett rykte om sig som trollkunniga. I norra Värmland där jag varit en del finns ju massor av Finnbygder, där otaliga legender om finnarnas trollkonst har hämtats...

/DK M

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 12 januari 2004, 08:43

Min farmor var "trollkunnig" och jag har med egna ögon bevittnat hur hon stoppade blod när en av fars jaktkamrater skar sig svårt vid en älgjakt.

Detta gjorde hon per telefon dessutom. Sjukvårdskunniga invänder kanske att detta bara var en sk "sårchock" men faktum är att en alltför lång tid förflöt mellam skadetillfället och medicinsk vård så........ja oförklarligt var det!

För att anknyta till tråden slutligen så skulle väl sådana gåvor vara bra att ha i krig kan jag tänka mig.

/ J-O

Skriv svar