Invandrade statsledare

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Invandrade statsledare

Inlägg av Vlad Fodorsky » 14 december 2003, 14:42

Jag vet inte var man annars kan lägga den, men finns det nåt exempel på någon ledare som inte har varit född i landet han leder/lett? Stalin kanske är ett exempel, han var georgier, men han föddes inom ryska imperiets gränser och kanske inte räknas. Men frågan är ju om det nånsin funnits nån ledare som kommit från utanför landets gränser som han senare skulle leda? Hitler kanske, men han hade tyska som modersmål dock, jag avser nån som kommit från ett toalt annat land.

/Vlad

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 14 december 2003, 15:47

Bernadotte kanske?

Couer de Lion?

Digital_Dödsmaskin
Medlem

Inlägg av Digital_Dödsmaskin » 14 december 2003, 15:56

Har inte sån stor koll på sveriges kungar alls, men om nu Sigismund var kung, var inte har från Polen? Eller är jag helt ute och vinglar nu?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 14 december 2003, 16:32

Hans mor Katarina Jagellonika var väl Polsk åtminstone, men jag vet inte vart gunstiuge herr Sigismund föddes.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 14 december 2003, 16:34

Tack för svaren, men jag menar modernare tid... :)

/Vlad

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 december 2003, 17:25

Tja, vi har ju förståss Påven... :)
Annars hittade jag ingen helt utomstående, annat än den vit-ryske generalen som för ett kort tag var diktator i Mongoliet på 20-talet. Von Ungern-Sternberg, som han hette, var från Estland. Till slut tog Röda Armén hand om honom.

Men jag har för mig att det funnits forna kolonier som fått ärva diktatorer från forna kolonialstater?

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 14 december 2003, 17:35

Suhartu - tidigare president i Peru är av invandrad Japansk släkt. Om jag inte minns fel kom han dit som liten i sina föräldrars sällskap.

Andreas

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 14 december 2003, 17:50

meimer skrev:Suhartu - tidigare president i Peru är av invandrad Japansk släkt. Om jag inte minns fel kom han dit som liten i sina föräldrars sällskap.

Andreas
Du tänker på Fujimori.
Suhartu (van)styrde Indonesien.

Personligen kommer jag att tänka på Alexander den Store, Napoleon och Hitler.
Alla tre kom från "randområden" till de länder de kom att leda*,
de var alla små till växten, de var alla erövrare
och de var alla hänsynslösa med människoliv.

(*)Om vi antar att Alexander de facto styrde hela Grekland.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 14 december 2003, 18:06

Hmm. Tack för svaren.. :)

Fujimoro föddes ju i Peru och kan titulera sig peruansk medborgare, jag menar nåt i stilen som just den där vitryssen Ungern-Sjternberg, de var varken födda eller uppväxta i landet men kom att styra det. Det är så jag menar :wink: .Finns det nåt annat exempel på nån sån?

/Vlad

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 14 december 2003, 18:20

Jag försöker igen

Valdas Adamkus Litauisk president 1998-2003.
Av litauisk börd och litauisk medborgare men född och uppvuxen i USA hade aldrig varit i Litauen före 1991.

Ber om ursäkt för tidigare misstag

Andreas

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 14 december 2003, 20:05

meimer skrev:Jag försöker igen

Valdas Adamkus Litauisk president 1998-2003.
Av litauisk börd och litauisk medborgare men född och uppvuxen i USA hade aldrig varit i Litauen före 1991.

Ber om ursäkt för tidigare misstag

Andreas
Tack! Men... nu ska jag inte irritera :) , jag menar nån som varken är född, uppvuxen eller har etnisk bakgrund från landet han styrde. Som just denne Ungern-Sjternberg i Mongoliet. Varken etnisk mongol, född eller uppväxt där.

/Vlad

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 15 december 2003, 00:09

Israel har väll haft många ledare som inte var födda i landet av naturlioga skäl.
David Ben Gurion, Goda Meir m.fl.
Så har vi den i engelske sjöofficeren James Brooke som blev Raja av Sarawak och vars familj sedan styrde denna del av Borneo som ett eget furstendöme fram till 40-talet.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 december 2003, 02:46

Robert_Kropotkin skrev:Hans mor Katarina Jagellonika var väl Polsk åtminstone, men jag vet inte vart gunstiuge herr Sigismund föddes.
Sigismund, som förstås var son till Johan III, föddes på Gripsholms slott, där Johan (som ännu inte blivit kung) för ögonblicket hölls fången - tillsammans med sin hustru prinsessan Katarina (dotter till Polens kung Sigismund I) - av brodern Erik XIV.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 15 december 2003, 10:30

Kenneth Kaunda diktator(dock för afrikanska förhållanden ovanligt mild) och president över Zambia 1964-1991. Han var egentligen född i Malawi, efter han avgick ändrade nästa president, Fredrick chiluba, lagstiftningen så att endast infödda zambier fick bli presidenter (syftet var förståss att hindra Kaunda från att återta makten).

Vad hette svenske vikingen som grundade Ryssland? Han pratade han ryska?

Vi har väl albrect av mechlenburg?

Jag skulle för övrigt vilja säga att frågan är ganska ogenomtänkt eftersom historien är full av ledare som kommit utomifrån, i synnerhet inom monarkier. Under en stor del av historien har erövrare med vapenmakt roffat åt sig troner. exempel på detta är mongolerna, Vilhelm
erövraren, waelsaren Henrik VII, manchuena, turkarna, morerna, Napoleons ättlingar, alexanders generaler(grundade tex ptolemaiska dynastin i Egypten), Hyksos etc, etc. etc.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 15 december 2003, 14:41

Vlad Fodorsky skrev:Hmm. Tack för svaren.. :)

Fujimoro föddes ju i Peru och kan titulera sig peruansk medborgare, jag menar nåt i stilen som just den där vitryssen Ungern-Sjternberg, de var varken födda eller uppväxta i landet men kom att styra det. Det är så jag menar :wink: .Finns det nåt annat exempel på nån sån?

/Vlad
Bolivia styrdes de facto under Chacokriget av
den synnerligen inkompetente tyske generalen Hans Kundt.

Skriv svar