Barnsoldater

Skriv svar
Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Barnsoldater

Inlägg av Widde » 2 december 2003, 15:01

Vad jag vet så förekommer det barnsoldater i olika konflikter b.la. i afrika och sydamerika. Men hur vanligt var det förr?

Om vi inte räknar med de eventuella barn som hängde med i trossen, fanns det barnsoldater utöver trumslagare, trumpetblåsare, och kanske fanbärare?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 2 december 2003, 16:50

Alltså det beror ju på vad du menar. Före 1900-talet har det ju hört till reglerna snarare än undantagen att personer under 18 år deltagit som stridande

/DK M

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 2 december 2003, 18:38

Barnsoldater var vanliga som trumslagare under 1600-1800-talen. Man örlogsfartygen brukade ju ha ljungmän, eller lättmatroser. Varje riddare fick ju börja som väpnare, och kunde då vara med vid slag som minderåriga. Sen beror det hela lite på vad vi kallar barnsoldater, t.ex vad räknas 16,17åringar som, de har ju använts som spanare och lättinfanteri genom historien, men vanligtvis har man hållt dem utanför de reguljära striderna, såvida man inte har blivit desperata. Det hände tex under desperata belägringar (som tex Malta 1565) att pojkar tillsammans med kvinnorna fick ställa sig och kasta ned sten från stadsmuren, medan männen stod för närstriden. Under världskrigen hade de flesta arméer 16 åringar i sina led, den yngsta allierade soldat som stupade under första världskriget var 14(men han hade hade nog bluffat sig in), vid slutet av 2:a världskriget var tyskarna så desperata att de satte in pojkar från det år de fyllde 12(de kunde vara 11 alltså). Min farsa gick med i hämvärnet när han var 14, på den tiden hade även de yngsta hemvärnsmännen vapen hemma.
Barnsoldater har dock blivit vanligare i och med att vapnen har blivit lättare, de används mest av trashanksmiliser och gerillor i tredje världen, där deras syfte mest är att plundra och terrisrisera civilbefolkningen, de gör sällan speciellt bra ifrån sig mot reguljära vuxna soldater.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 2 december 2003, 21:22

jofredes skrev:Barnsoldater har dock blivit vanligare i och med att vapnen har blivit lättare, de används mest av trashanksmiliser och gerillor i tredje världen, där deras syfte mest är att plundra och terrisrisera civilbefolkningen, de gör sällan speciellt bra ifrån sig mot reguljära vuxna soldater.
Som tur är så verkar det så.
Alla av SSG anfallna barnsoldater i Kongo ska ju tack och lov
ha tagit till harvärjan innan det blev eldstrid.

Hur det har sett ut i andra konflikter vet jag ej.

Hur såg det ut i t.ex. inbördeskriget i dåvarande Rhodesia,
eller i strider mellan Sydafrika och UNITA?

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 december 2003, 10:09

Jag kom ihåg nått jag läst i en militärhistorisk tidsskrift,(kommer inte som vanligt inte ihåg vilken), där man berättade att det var ganska vanligt att officerare började sin karriär vid 13 års ålder, det skall ses med bakgrund av att på 1700-talet så var det i stort sett endast läkare, präster och jurister som gick vidare till högre studier. Alla som ville ha någon övrig yrkesfärdighet fick börja som lärlingar under barndom eller tidigare tonåren. Det unga officerskadetterna var i praktiken lärlingar som skulle lära sig sin yrkesfärdighet genom praktik och det var egentligen inte speciellt konstigt med tanke på hur utbildningssystemet och arbetsmarknaden såg ut på den tiden.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 9 december 2003, 22:29

Larsson skrev:
Hur såg det ut i t.ex. inbördeskriget i dåvarande Rhodesia,
eller i strider mellan Sydafrika och UNITA?
Eeh, SADF och UNITA var allierade inte fiender, du tänker väl på striderna mot SWAPO, MPLA/FAPLA, ANC och Kubanska hjälptrupper i Angola och Namibia?

I de reguljära styrkorna så fanns det en hel del unga soldater på 18-20, i gerillastyrkorna och i FAPLAS och UNITAS "miliser" så fanns det mer eller mindre frivilliga ungdomar på ner till 16/kanske 15 år. "Riktiga" barnsoldater som tex i Liberia och Sierra Leone mfl dvs inte ens tonåringar förekom vad jag vet aldrig, har tex aldrig hört några Angola-veteraner berätta om dem.
ANC hade förvisso utbildningsläger där tonåringar utbildades sida vid sida med äldre medlemmar ur deras militär gren. Men det verkar ha rört sig mer om en slags förberedande militär utbildning snarare än att man skulle sätt in dem i strid i den åldern.

Vad gäller Rhodesia så hade ZANLA och ZIPRA en del ungdomar i åldern 16-18 i sina led men några barndsoldater förekom aldrig.

Barnsoldaten verkar faktiskt var mer en del av de olika blodiga afrikanska inbördeskrigen än "befrielsekrigen" mot kolonialmakter och apartheidregimer. Kanske därför att barnsoldater inte fungerar militärt mot reguljära trupper av den kaliber man mötte i Rhodesia och Angola/Namibia. De "fullvuxna" gerillasoldaterna var ju enormt underlägsna i förmåga, barnsoldater skulle inte haft en chans.

/Daniel

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 19 december 2003, 23:44

Larsson skrev:
jofredes skrev:Barnsoldater har dock blivit vanligare i och med att vapnen har blivit lättare.
Är det tur? :?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 december 2003, 01:19

Panzerfaust skrev:
Larsson skrev:
jofredes skrev:Barnsoldater har dock blivit vanligare i och med att vapnen har blivit lättare.
Varför ändrar du det jofredes sa? Du har satt ut en punkt, han använder komma. Alltså:
Barnsoldater har dock blivit vanligare i och med att vapnen har blivit lättare>,< de används mest av trashanksmiliser och gerillor i tredje världen, där deras syfte mest är att plundra och terrisrisera civilbefolkningen, de gör sällan speciellt bra ifrån sig mot reguljära vuxna soldater.
och inte:
Barnsoldater har dock blivit vanligare i och med att vapnen har blivit lättare>.<
/Anno

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 december 2003, 20:46

Panzerfaust skrev:
Larsson skrev:
I den meningen att SSG slapp att slåss med dem, och slapp bli tvingade att rikta sina vapen mot barn.
Antar jag, i alla fall.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 31 december 2003, 10:52

Brittiska armén rekryterar 16-åringar.

I Sverige är "stridsutbildning" inte längre tillåten för ungdomar under 18 år i försvarsmaktens olika frivillig organisationer.

Själv ser jag en jävla skillnad på en 17-åring som frivilligt inställer sig för att hjälpa till att försvara sitt land och på en 12-åring som tvångsrekryteras för att terrorisera civilbefolkning.

Med tanke på att samhällets syn på barn och vuxna är så annnorlunda nu, jämfört med förr, så kan vi räkna med att barnsoldater varit vanligt.
I ett historisk perspektiv har barn snarare setts som små vuxna.

När min far fyllde 12 år fick han en hatt av sin far, ett tecken på att han nu var vuxen, en riktig man.
Tilläggas kan att min far inte blev riktigt lika glad över att få en hatt som min farfar blev en gång i tiden...

Gott nytt år!
Albert

Skriv svar