Udda anledningar till krig

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Udda anledningar till krig

Inlägg av Bumse » 1 juni 2002, 18:43

Nu har äntligen fotbolls-VM dragit igång. Under ett av de otaliga programen innan VM såg jag under ett inslag om turneringens historia att det 1969 utbröt krig mellan Honduras och El Salvador. Den utlösande faktorn var en fotbollsmatch. Därför har detta krig kommit att kallats "fotbollskriget". Givetvis var inte matchen i fråga den enda anledningen till kriget.

Finns det någon som känner till fler udda anledningar till att krig startat?

/Björn P Bertilsson

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Udda anledningar till krig

Inlägg av mrsund » 2 juni 2002, 18:00

Bumse skrev:Nu har äntligen fotbolls-VM dragit igång. Under ett av de otaliga programen innan VM såg jag under ett inslag om turneringens historia att det 1969 utbröt krig mellan Honduras och El Salvador. Den utlösande faktorn var en fotbollsmatch. Därför har detta krig kommit att kallats "fotbollskriget". Givetvis var inte matchen i fråga den enda anledningen till kriget.

Finns det någon som känner till fler udda anledningar till att krig startat?

/Björn P Bertilsson

Jag hört något om några typer som urinerade på publiken med kravaller som följd.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 juni 2002, 21:23

Det debatten var uppe på Europa-universalis.com/forum. Orkar inte leta efter den tråden nu, men de hittade massor med otroliga krigsorsaker

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Udda anledningar till krig

Inlägg av Patrik » 2 juni 2002, 21:44

mrsund skrev:Jag hört något om några typer som urinerade på publiken med kravaller som följd.
Ganska vanligt, råkade en polare som satt under de engelska fansen i kvalet till EM 00 ut för på Råttsunda.
Iofs tyckte han det var lindrigast av allt som haglade ner från de engelska fansen på övre sektionen...Säger väl kanske en del...

Skriv svar