Sågfilare och TIR-bilar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Sågfilare och TIR-bilar

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 09:26

I senaste numret av försvarets Pravda så finns det en artikel om sågfilare, de rysssar som drev runt i Sverige och slipade sågar och motsv. före första världskriget. Många trodde att det fanns spioner bland dem, Hedin t.ex. - Strindberg tog motsatt position. Författaren gör också jämförelser med 80-talets TIR-bilar. Jag reagerar på hans ton som lite förenklat antyder att både sågfilarnas och TIR-bilarnas påstådda spioneri var hjärnspöken.

Jag är aningen för ung för att ha stött på sågfilare men under min tid i hären jag har vid ett par tillfällen anmält östregistrerade TIR-bilar som har varit där inga andra lastbilar har funnits och lustigt nog vid militära installationer (FMV-PROV) eller övningar (brigadledning).

Min tes är att det är solklart att TIR-bilarna bedrev spioneri och troligtvis också sågfilarna - kan någon här hjälpa mig på traven med källor?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 28 november 2003, 09:36

Mitt råd är att upphöra med den typen av teorier.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 28 november 2003, 09:50

Jag tror att du kan utesluta teorin om att sågfilarna var spioner. Läs det som Ture Nerman redan skrev 1946 i boken Svenskar och Ryssar. Det finns även en modernare bok om den sk Ryss-skräcken men mycket är hämtat från Ture Nermans bok enl mig.

Sågfilarna var kringströvande(resande) hantverkare som bla filade sågar så de blev skarpa. Rykterna att de var spoioner fanns redan då och när en påtalade det fick han som svar. "Visst är jag spion, jag ver allt om svenska sågklingor"

Ang TIR bilarna kan det vara spionage men det finns inget samband mellan dessa företeleser ialla fall.

T

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 10:06

Thorbjörn Wikström skrev:Jag tror att du kan utesluta teorin om att sågfilarna var spioner. Läs det som Ture Nerman redan skrev 1946 i boken Svenskar och Ryssar. Det finns även en modernare bok om den sk Ryss-skräcken men mycket är hämtat från Ture Nermans bok enl mig.

Sågfilarna var kringströvande(resande) hantverkare som bla filade sågar så de blev skarpa. Rykterna att de var spoioner fanns redan då och när en påtalade det fick han som svar. "Visst är jag spion, jag ver allt om svenska sågklingor"

Ang TIR bilarna kan det vara spionage men det finns inget samband mellan dessa företeleser ialla fall.

T
Thorbjörn,

Kan du ge en kort beskrivning av vad Nerman skrev? Knanske också lite om vem han var. Jag håller med dig om att det enda sambandet mellan sågfilarna och TIR-bilarna var (eventuellt) ryskt/sovjetiskt spioneri.

MVH

Hans
edit-slarvfel

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 28 november 2003, 10:17

Ture Nerman var en poet, journalist och tidningsman. Han stödde det tidiga Sovjet med började kritisera dem när det inte utvecklades till en Socilistisk nation utan en "vanlig" nation. Han blev sedan Socialdemokrat. Han var sedan mycket aktiv i den svenska kampen mot nazismen och hade en tidning som hette "Trots allt".

Jag uppfattar det han skriver som opolitiskt och att han var en rysslandsvän (Inget fel i det!!).

Han som person är intressant, i det berömda fotot när Lenin 1917 igenom Stockholm går han och Lenin och samtalar.

Jag rekomenderar dig att låna hans bok via libris då det står mycket i den bla and sågfilarna. Plus en massa annat intressant i rysk svenska relationer.

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 11:13

Thorbjörn

Jag letade lite, är det Svensk och ryss : ett umgänge i krig och handel som Ture Nermans bok heter? Jag har satt en kompis i Sveriga att leta, vet du kanske något bra antikvariat online som kan tänkas ha den.

Ture Neman verkar hursomhelst ha varit en mycket intressant person.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 november 2003, 11:47

Hans skrev:Ture Neman verkar hursomhelst ha varit en mycket intressant person.
Det var han absolut.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 november 2003, 12:27

Vad var en TIR-bil?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 12:36

Solitaire skrev:Vad var en TIR-bil?

Förkortningen betyder Transports Internationaux Routiers, i korthet kan man säga att man plomberar lasten före genomfart av ett transitland och undviker tullkontroll mm. allt för att underlätta internationell handel.

Skylten TIR visar att lasten är plomberad och att rättigheterna att titta på lasten i transitlandet är mycket små.

Tror jag.

mer läsning http://www.iru.org/TIR/MainTir.E.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 21:09

Hans skrev:Thorbjörn

Jag letade lite, är det Svensk och ryss : ett umgänge i krig och handel som Ture Nermans bok heter? Jag har satt en kompis i Sveriga att leta, vet du kanske något bra antikvariat online som kan tänkas ha den.

Ture Neman verkar hursomhelst ha varit en mycket intressant person.

MVH

Hans
Jag får börja med att tacka Thorbjörn Wikström för tipset, nu har jag köpt och läst den, intressant och flyhänt skriven.

Min undran är över Tures byte av politisk uppfattning, jag anar en ryss/sovjetvänlighet här och där - OK, den är skriven direkt efter kriget men i alla fall.

Någon som har några kommentarer eller synpunkter?

MVH

Hans
edit - kråckschtavningg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 juli 2004, 12:26

Min personliga och högst ovetenskapliga åsikt i frågan är att WP bedrev spionage med hjälp av TIR-bilar.
Stötte på en TIR-bil i min ungdom på ett mycket märkligt ställe för att vara en TIR-bil.

:)

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 juli 2004, 17:40

MD650 skrev:Min personliga och högst ovetenskapliga åsikt i frågan är att WP bedrev spionage med hjälp av TIR-bilar.
Stötte på en TIR-bil i min ungdom på ett mycket märkligt ställe för att vara en TIR-bil.
Jag skall be att få underdtödja MD 650 beträffande detta. Under en kurs i kvalitetsarbete, tror jag det var, platsen någon stans runt Lindköping.och året 1980 ca: Där försigkom även, en såvitt jag kan bedöma en kurs för regementsoficerare, d.v.s. majorer överstalöjtnanter och överstar. Jag har inte en aning om vad man sysslade med.
Efter aväten middag tar jag en promenad i omgivningarna och konstaterar att en något sunkig rysk TIR skyltad långtradare parkerat utanför konferenanläggningen. Jag tänkte inte så mycket på saken, utan gick in att häva några pilsner i galda arbetskamraters lag. Framåt kl. 10 gjorde sig detta pilsnerdrickande påmint och jag beslutade att gå ut och positivt påverka den östgötaska kvävebalansen.
Då kan jag konstatera att det står två långtradare på platsen, båda TIR skyltade och ryska. Jag går fram till de två fordonen och kan konstatera att den ena bilen är öppen baktill, det lyser i springor i kapellet. Stärkt av gott och starkt öl går jag runt bilen och upptäcker att man ser rakt in på flaket, där står två man och fingrar på något som jag inte kan se vad det är. Övermodigt vinkar jag åt de två herrarna att komma ut. Dom ser livrädda ut sedan slocknar ljuset på det täckta släpet. Då är jag åtminstone klok nog att gå därifrån. På morgonen dagen efter är de båda bilarna borta.

Så jag anser nog att det definitivt ligger något i detta, med TIR bilar.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 27 juli 2004, 18:58

Enligt pålitliga källor (morfar, nu död men som var ingenjör på Televerket) så kartlade ryska lastbilar de s k landskablarna som gick genom landet. Tydligen är det så att kablarna måste gå upp i markytan med jämna mellanrum (för förstärkning?) just dessa kartlade ryssarna noggrant. Har också bott granne med en u-båtskapten (bodde på Södertörn). De polska tavelförsäljarna var frekventa.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 27 juli 2004, 20:35

Har också hört historier om detta under min lumpentid och det verkar logiskt för mig iallafall är det billigare än ubåtar.
Vår kompanichef hade rykte om sig att punktera ÖST-TIR-Lastbilar på löpande band.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 14 juni 2005, 17:43

Även om det säkerligen finns ett uns av sanning i detta spioneri så tror jag ändock att mycket
av detta härrör från rena fantasier och paranoia (som är ack så vanlig i militära kretsar, med
kommunister som vill förslava oss alt. terrorister som vill döda oss).

Kan för övrigt påpekas att man har liknande historier i Finland. Just nu pågår ju sommarens
storövningar i Finland (se länkar). Och i vanlig ordning har "jordgubbsplockande 30-åriga
snaggade ryska turister observerats med kikare i omgivningarna" :wink: Snart drar ju övning
Loviisa 05 igång. Då kommer väl alla segelbåtar i närområdet med lite extra antenner att anses
vara spionbåtar, och just nu pågår även Fin-Swe 05.

http://tietokannat.mil.fi/pouta05/galle ... page_id=19
http://tietokannat.mil.fi/salpa05/galle ... page_id=19
http://tietokannat.mil.fi/karppa05/gall ... page_id=19
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uud ... dex_sv.dsp

Om ni tittar på ovanstående bilgallerier så kan man bara ur det läsa ut relativt mycket. En bild
säger ju som bekant mer än tusen ord och övningen i sig beskrivs (åtminstone på finska) väl
detaljerat. Frågan är ju onekligen om några jordgubbsplockande spioner i omgivningarna kan
få reda på mer än det? Hemligstämplade utvärderingsrapporter är ju aningen svårare att komma
åt.

Skriv svar