Förluster - USA
-
- Medlem
Förluster - USA
Jag söker information om förluster (döda) USA haft i de konflikter de deltagit i under 1900-talet.
MVH
MVH
-
- Medlem
ANTALET DÖDA I AMERIKANSKA KRIG
Frihetskriget 4 400*
1812 års krig 2 300*
Mexikanska kriget 13 300
Spansk-amerikanska kriget 2 400
Första världskriget 127 000 (hälften av sjukdomar)
Andra världskriget 407 000
Koreakriget 34 000*
Vietnamkriget 58 000
Gulfkriget 293 (varav hälften av icke-stridsrelaterade orsaker)
*Enbart uppgifter om döda pga stridshandlingar (stupade och dödligt sårade) föreligger.
Frihetskriget 4 400*
1812 års krig 2 300*
Mexikanska kriget 13 300
Spansk-amerikanska kriget 2 400
Första världskriget 127 000 (hälften av sjukdomar)
Andra världskriget 407 000
Koreakriget 34 000*
Vietnamkriget 58 000
Gulfkriget 293 (varav hälften av icke-stridsrelaterade orsaker)
*Enbart uppgifter om döda pga stridshandlingar (stupade och dödligt sårade) föreligger.
-
- Medlem
Hurtgen Forrest
Bara i kampanjen i Hurtgen Forrest som varade i 90 dagar förlorade USA över 24,000 man i döda.
Intressant att ha som jämförelsesiffra med tabellen i det tidigare inlägget.
/GRibing
Intressant att ha som jämförelsesiffra med tabellen i det tidigare inlägget.
/GRibing
-
- Medlem
90?
Jag har for mig att det var langre.Jag var foresten dar i tisdags men sag inget speciellt.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
AMERIKANSKA FÖRLUSTER VID NORMANDIE DEN 6 JUNI 1944
The Americans suffered 2,400 casualties at Omaha on June 6, but by the end of the day they had landed 34,000 troops.
http://www.britannica.com/normandy/week ... Beach.html
Casualties = alla sorters stridsförluster, döda, sårade, saknade, tillfångatagnaTwenty thousand troops and 1,700 motorized vehicles had landed at Utah with surprisingly few casualties--fewer than 300 men.
http://www.britannica.com/normandy/week ... Beach.html
-
- Medlem
-
- Medlem
Manipulering av förlustsiffror
Leonidas
Menar du det nu pågående kriget i Afghanistan eller mer allmänt?
Jag tror med att den öppnenhet som präglar det amerikanska samhället omöjliggör några större mörkläggningsoperationer i längden när det gäller förlustsiffror. Det går nog att mörka ensaka förluster i t.ex. specialförband. Detta gjorde man te.x. i Bosnien när Special Forces opererade i Sarajevoområdet innan Daytonavtalet. Det gick inte att erkänna förluster när man officiellt inte var där. Sådana enstaka förluster kanske aldrig kommer med i den officiella statistiken.
Större förluster och förluster involverande reguljära förband tror jag endast att man kan manipulera genom att sprida ut dem över en längre tidsperiod eller mörka dem tillfälligt. Genom att sprida ut förluster som inträffat vid ett tillfälle genom att hävda att de inträffat under några veckors tid minskar uppmärksamheten från media och befolkningen. För att man ska kunna göra detta krävs att det finns lugna perioder mellan striderna som man kan utnyttja som utjämningsdagar. Att det amerikanska försvaret mörkar förlustsiffror "tillfälligt" under en pågående kampanj eller krig tror jag är fallet. Precis som som genom att sprida ut siffrorna över en längre tid tar man då av udden av uppmärksamheten. Om man släpper uppgifterna efter avslutad kampanj så har man redan (förhoppningsvis) uppnått sitt mål och en eventuellt kraftig reaktion spelar ingen större roll operativt.
Så sammanfattningsvis så tror jag inte att man i det öppna amerikanska samhället kan döja förluster annat än mindre förluster eller dölja dem tillfälligt.
Menar du det nu pågående kriget i Afghanistan eller mer allmänt?
Jag tror med att den öppnenhet som präglar det amerikanska samhället omöjliggör några större mörkläggningsoperationer i längden när det gäller förlustsiffror. Det går nog att mörka ensaka förluster i t.ex. specialförband. Detta gjorde man te.x. i Bosnien när Special Forces opererade i Sarajevoområdet innan Daytonavtalet. Det gick inte att erkänna förluster när man officiellt inte var där. Sådana enstaka förluster kanske aldrig kommer med i den officiella statistiken.
Större förluster och förluster involverande reguljära förband tror jag endast att man kan manipulera genom att sprida ut dem över en längre tidsperiod eller mörka dem tillfälligt. Genom att sprida ut förluster som inträffat vid ett tillfälle genom att hävda att de inträffat under några veckors tid minskar uppmärksamheten från media och befolkningen. För att man ska kunna göra detta krävs att det finns lugna perioder mellan striderna som man kan utnyttja som utjämningsdagar. Att det amerikanska försvaret mörkar förlustsiffror "tillfälligt" under en pågående kampanj eller krig tror jag är fallet. Precis som som genom att sprida ut siffrorna över en längre tid tar man då av udden av uppmärksamheten. Om man släpper uppgifterna efter avslutad kampanj så har man redan (förhoppningsvis) uppnått sitt mål och en eventuellt kraftig reaktion spelar ingen större roll operativt.
Så sammanfattningsvis så tror jag inte att man i det öppna amerikanska samhället kan döja förluster annat än mindre förluster eller dölja dem tillfälligt.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Ny medlem
Amerikanska förluster
De allra största förlusterna var i deras eget inbördeskrig på 1860-talet.
Nordsidan : 360 000
Sydsidan : 260 000
Summa: 620 000
FogIng
Nordsidan : 360 000
Sydsidan : 260 000
Summa: 620 000
FogIng