Ninjaorden

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Ninjaorden

Inlägg av Schwalbe » 23 november 2003, 13:30

När hade de sin storhetstid? Var de någonsin en maktfaktor i sej, eller var de bara ett verktyg till de olika ätterna som slogs om makten i Japan?
Vilka brände till slut deras tempel?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 november 2003, 13:44

Frågan är om Ninja är en myt. Det finns lite intressant under punkt sju här på Björns svärdsida:
http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 23 november 2003, 22:48

Eftesom du skriver "ninjaorden" antar jag att du läst Shike. :-) Det är en bra bok (som skönlitteratur betraktad), men den har inte så mycket verklighetsanknytning.

Det har i alla fall aldrig funnits någon enhetlig "ninjaorden". Begreppet "orden" är rätt malplacerat i största allmänhet. Det lär ha funnits en uppsjö olika skolor av varierande inflytande och storlek, men något "huvudtempel" som i Shike lär aldrig existerat. De kan säkert ibland ha samarbetat men vanligen var de olika grupperingarna nog snarare konkurrenter. Så vilka som "brände deras tempel" är en rätt irrelevant fråga.

Jag tror inte de utövat särskilt mycket makt "för sin egen skull" utan fungerat som verktyg för att utföra smutsjobb man inte (i alla fall inte officiellt) skickar samurajer på (som infiltration, assassinering, spioneri och sabotage). För sin egen del nöjde nog ninjagrupperna sig med att bli lämnade i fred.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 2 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 november 2003, 23:15

Apropå "Shike": Ni som gillar den vet väl att det finns två delar? Första heter "Drakarnas tid" och andra "Stormen och Svärdet"...

Den andra delen är den bästa tycker jag, det är därför jag tipsar! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 24 november 2003, 02:24

Jag kunde inte låta bli:

http://www.realultimatepower.net

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 24 november 2003, 13:12

Björn E skrev:Jag kunde inte låta bli:

http://www.realultimatepower.net
Söt musik :D

Vad är en ninja egentligen (om de nu har existerat)? Är det något motsvarande ronin?

Kod: Markera allt

Seppuku is the ancient art of killing yourself if you get super pissed and can’t find anybody else to kill.  Ninjas use all sorts of crap to kill themselves—guns, ropes, knives, lasers, spears, etc.—and don’t even think twice about it.  These guys would kill themselves for just about any reason and often for no reason at all: that’s why we there are so few ninjas today. 

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 24 november 2003, 13:51

Björn E skrev:Jag kunde inte låta bli:

http://www.realultimatepower.net
LOL!!!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

Just när jag trodde att Internet inte kunde bli bättre!!

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 24 november 2003, 14:08

Galadriel skrev:
Björn E skrev:Jag kunde inte låta bli:

http://www.realultimatepower.net
Söt musik :D

Vad är en ninja egentligen (om de nu har existerat)? Är det något motsvarande ronin?
En ronin är en samuraj vars länsherre dött eller av annan anledning inte längre går att tjäna (i landsflykt, kanske). Han kan ta en ny tjänst eller, om inte detta går, leva som kringvandrande legosoldat/ströjobbare, mer eller mindre. Särskilt efter stora slag (som Sekigahara) skapades stora mängder ronin som sedan inte kunde få nya anställningar eftersom efterfrågan på personliga stående arméer minskat. Dessa ronin blev tidvis mer eller mindre en landsplåga eftersom många slog sig på landsvägsröveri och liknande i brist på bättre sysselsättning.

Renodlade ninja var (vanligen) inga samurajer. De var "kastlösa" från samhällets bottenskikt och kunde därför ta sig an uppdrag en samurajs heder aldrig skulle tillåtit. Som lönnmord, spioneri, sabotage och liknande. De kan ses som en sorts "gerilla" vars tjänster kunde köpas.
Galadriel skrev:

Kod: Markera allt

Seppuku is the ancient art of killing yourself if you get super pissed and can’t find anybody else to kill.  Ninjas use all sorts of crap to kill themselves—guns, ropes, knives, lasers, spears, etc.—and don’t even think twice about it.  These guys would kill themselves for just about any reason and often for no reason at all: that’s why we there are so few ninjas today. 
Skojigt citat, fast det stämmer förstås inte så bra. :-) Ninjas hade inte samma typ av hederskodex som fick samurajer att i extrema fall begå seppuku för att rädda sin och/eller sin länsherres ära.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 24 november 2003, 18:35

Som jag förstod det så var hela sidan ett skämt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 november 2003, 23:02

Galadriel skrev:Som jag förstod det så var hela sidan ett skämt.
Det menar du inte, fast å andra sidan med amerikaner vet man ju aldrig...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 24 november 2003, 23:25

Så man vet att ninjakrigare har funnits? Eller är allt prat om ordnar där folk rekryteras i familjer osv. enbart en myt? Vilka skriftliga källor finns om detta?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 november 2003, 16:36

D. Andersson skrev:Så man vet att ninjakrigare har funnits? Eller är allt prat om ordnar där folk rekryteras i familjer osv. enbart en myt? Vilka skriftliga källor finns om detta?
Som jag förstått det, så finns det inga skriftliga källor som bevisar att det någonsin funnits ninjas. Däremot finns det källor som gärna tolkats som bevis på det med lite god vilja, eftersom det finns historier om folk som mördats av lönnmördare, eller folk som brutit sig in här och där. Men ninjas är nog en myt...

Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Inlägg av Maxim » 27 november 2003, 23:45

Vad jag vet så använde sig Tokugawa släkten ninjas för att tillskansa sig makten över Japan. Ninjas lär ha dödat sonen till en rival om Shogun-titeln. Rivalen backade ur efter detta niddåd. Vidare lär Tokugawa ha använt ninjas för att göra sina borgar "inbrottssäkra".
När man talar om ninjas så får man lätt bolden av svartklädda figurer som kastar stjärnor, men det är ju bara hollywoodifierad smörja.
De var lönnmördade helt enkelt, Sånna har funnits och finns fortfarande i vårt samhälle.

Daniel H

Användarvisningsbild
M Lenngren
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 augusti 2002, 20:21
Ort: Vartofta

Inlägg av M Lenngren » 2 december 2003, 12:48

Ordet Ninja fins ej i japanskan men däremot i Portugisiskan där det betyder liten Flicka.
Och eftersom portugal hadde ganska mycket handel i Asien så är det möjligt att det kommer därifrån.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 2 december 2003, 12:50

M Lenngren skrev:Ordet Ninja fins ej i japanskan men däremot i Portugisiskan där det betyder liten Flicka.
Stavas det inte niña i portugisiska, liksom det gör i spanska?

/Marcus

Skriv svar