Krutsorter

Skriv svar
p0d
Medlem

Krutsorter

Inlägg av p0d » 19 november 2003, 20:38

vet inte om det här passar i något speciellt forum så jag skriver det här.

jag undrar om det finns någon vapenkunnig som kan förklara för mig vad den stora förändringen var i och med att man uppfann bomullskrutet mot slutet av 1800-talet.

jag vet att svartkrut i ren form har en ojämn förbränningshastighet vilket leder till av mig behöver oproportionerligt tjocka väggar i kanonen utifall att. vilket slkagt krut används idag i kanoner och automatvapen samt pistoler (ej flamdämpat).

vilka egenskaper är önskvärda i ett krut (förutom jämn förbränningshastighet). ska krutet vara långsamt eller snabbt brinnande?

tackar på förhand.

dickdice
Ny medlem

Inlägg av dickdice » 19 november 2003, 22:20

Hej!
Det är ingen lätt fråga att svara på kortfattat, men angående krutets brinntid så vill man ha olika krut för olika ammunition, dvs man använder både mycket snabba o mycket långsamma. (o allt där i mellan ). Om man tex talar om finkalibriga kallibrar så är det bättre med ett snabbt krut (tex N200 ) bakom en 50 grains kula medans man använder ett långsammare krut för tyngre kula (i samma kaliber).
Vilket krut som passar bäst bakom vilken kula beror på många saker, bla kulvikten vs krutmängden, dvs att man använder olika krutsorter (snabba långsamma) i samma kaliber.
Det krutet som man använder bakom vår svenska Ak5 kula ( Kaliber .223 )är likvärdgit med Normas 201 krut.

Den absolut största förändringen är brinntiden på krutet o gämnheten. Du kan nu med det moderna krutet uppnå mycket högre tryck med mindre mängd krut.

Om du vill veta mer så kan jag tipsa dig att gå in på http://www.robsoft.nu som är ett forum för handladdare o bänkskyttar, där kan du hitta de som är bäst vad gäller olika krutsorter med des för/nack delar och frågor om precision .

/Niklas

EDIT stavfel

Skriv svar