Robin Hobbs Fool's Errand
Robin Hobbs Fool's Errand
Någon som läst Robin Hobbs nya bok om FitzChivalry? Fool's Errand alltså. Bra? Dålig? Skamlös recycling av Farseer-världen?
- D. Andersson
- Medlem
Jag har inte läst Fools Errand. Däremot läste jag ut Ship of Destiny för fyra dagar sedan. Hobb håller hög nivå och språkbruket är underbart. Min självklara favoritförfattarinna. Dock är jag oerhört besviken på det känslolösa slutet i Liveship-serien. På Farseer-seriens slut grät jag, enda gången jag gjort det av en bok. Slutet på Liveship Traders var för mig lika känslofylld som en smörkniv.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Lustigt hur olika man kan uppleva saker och ting... Jag läste Robin Hobbs Farseer-trilogi för sisådär fem år sedan, tyckte den var riktigt bra, slukade den ivrigt - för att bli något så grymt besviken när jag kom fram till slutet. Så otroligt uselt! Det var så dåligt att jag sedan dess noga undvikit alla böcker av henne. Men så härom månaden tänkte jag att "nej, så illa kan det väl inte ha varit", så jag läste om Farseer. Och visst, den var ännu bättre än jag mindes den. En riktigt engagerande berättelse som jag satt klistrad vid i typ en vecka i sträck. Jag började fråga mig vad sjutton jag tänkte på som inte gillade den första gången jag läste den. Men så kom slutet igen... Fy f-n! Det var nästan ännu sämre än jag mindes det. Som en fet smäll i maggropen.Haldir skrev:Jag har inte läst Fools Errand. Däremot läste jag ut Ship of Destiny för fyra dagar sedan. Hobb håller hög nivå och språkbruket är underbart. Min självklara favoritförfattarinna. Dock är jag oerhört besviken på det känslolösa slutet i Liveship-serien. På Farseer-seriens slut grät jag, enda gången jag gjort det av en bok. Slutet på Liveship Traders var för mig lika känslofylld som en smörkniv.
När man verkligen "köper" en bok, lever sig in i den och engagerar sig känslomässigt, då gör det nästan fysiskt ont när boken sviker en på det sättet. Det är som om allt läsande, allt engagemang man lagt ner blir meningslöst. Och det känns så synd också, på vad som kunde varit en riktigt bra fantasy-historia. Men det känns som om Hobb plötsligt upptäckt att "vad fasen, boken är ju nästan slut, jag har bara två kapitel på mig att knyta ihop allting!" och panikavslutat historien, utan att få till en tillfredställande slutpunkt på en enda av alla tidigare så skickligt spunna trådar.
Nu vet jag inte om jag skall våga mig på Liveship-serien. Hobb är tveklöst en mycket begåvad författarinna, men jag vill inte riskera att bli så smärtsamt besviken en gång till. Och när du nu säger att slutet var känslolöst så ökar mina farhågor ytterligare. (Fast å andra sidan gillade du tydligen det slut på Farseer som jag led så svårt av...)
- D. Andersson
- Medlem
Farseer-slutet är det enligt mig mest gripande jag läst. Inte någon heroic fantasy som slutar med alls som hjältar, utan den är tragisk, hjärteslitande. Dessutom perfekt då för en uppföljare.Den stegrande kamelen skrev:Lustigt hur olika man kan uppleva saker och ting... Jag läste Robin Hobbs Farseer-trilogi för sisådär fem år sedan, tyckte den var riktigt bra, slukade den ivrigt - för att bli något så grymt besviken när jag kom fram till slutet. Så otroligt uselt! Det var så dåligt att jag sedan dess noga undvikit alla böcker av henne. Men så härom månaden tänkte jag att "nej, så illa kan det väl inte ha varit", så jag läste om Farseer. Och visst, den var ännu bättre än jag mindes den. En riktigt engagerande berättelse som jag satt klistrad vid i typ en vecka i sträck. Jag började fråga mig vad sjutton jag tänkte på som inte gillade den första gången jag läste den. Men så kom slutet igen... Fy f-n! Det var nästan ännu sämre än jag mindes det. Som en fet smäll i maggropen.
När man verkligen "köper" en bok, lever sig in i den och engagerar sig känslomässigt, då gör det nästan fysiskt ont när boken sviker en på det sättet. Det är som om allt läsande, allt engagemang man lagt ner blir meningslöst. Och det känns så synd också, på vad som kunde varit en riktigt bra fantasy-historia. Men det känns som om Hobb plötsligt upptäckt att "vad fasen, boken är ju nästan slut, jag har bara två kapitel på mig att knyta ihop allting!" och panikavslutat historien, utan att få till en tillfredställande slutpunkt på en enda av alla tidigare så skickligt spunna trådar.
Nu vet jag inte om jag skall våga mig på Liveship-serien. Hobb är tveklöst en mycket begåvad författarinna, men jag vill inte riskera att bli så smärtsamt besviken en gång till. Och när du nu säger att slutet var känslolöst så ökar mina farhågor ytterligare. (Fast å andra sidan gillade du tydligen det slut på Farseer som jag led så svårt av...)
Liveship Traders är överfylld med våldtäkter, i övrigt däremot väldigt bra, men med ett slut jag inte alls gillade pga att det löste upp sig efter en spännande final. Kanske mer i din smak, men jag avskydde det.