När upphörde Sverige vara en militärmakt?
- Panzerschreck
- Medlem
När upphörde Sverige vara en militärmakt?
Jag undar när Sverige upphörde att vara en militärmakt att räkna med, visst har vi bra försvar nu, men vi är ingen militärmakt som vi en gång var. Nångång på 1800 talet skulle jag väl gissa, kan någon precisera och förklara lite?
- Mathias Forsberg
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vill bara göra ett par snabba påpekningar, annars gör det ingenting för mig, men det är ännu värt att kommentera det.
1) Sverige har varken varit en diktatur eller militärmakt, jag har inte sett nån institutionell litteratur att landet har varit det. Däremot har både inhemska och utländska forkare att Sverige har varit en stark kungamakt. Men det är inte samma sak som diktatur och militärmakt.
2) Om Panzershreck menade om det svenska försvaret så är rubriken lite grann felsyftat, man kan nästan tolka det som att Sverige har varit en diktatur som dock inte är fallet. Hade han däremot skrivit "Upphörande av det svenska försvaret" eller dylikt så hade det nog inte varit en misstolkning.
Positiv kritik från min sida.

1) Sverige har varken varit en diktatur eller militärmakt, jag har inte sett nån institutionell litteratur att landet har varit det. Däremot har både inhemska och utländska forkare att Sverige har varit en stark kungamakt. Men det är inte samma sak som diktatur och militärmakt.
2) Om Panzershreck menade om det svenska försvaret så är rubriken lite grann felsyftat, man kan nästan tolka det som att Sverige har varit en diktatur som dock inte är fallet. Hade han däremot skrivit "Upphörande av det svenska försvaret" eller dylikt så hade det nog inte varit en misstolkning.
Positiv kritik från min sida.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag vet inte hur det är med er andra men jag ser inte riktigt att det skulle finnas nån automatisk koppling mellan 'militärmakt' och 'diktatur'...Stefan Lundgren skrev:Jag vill bara göra ett par snabba påpekningar, annars gör det ingenting för mig, men det är ännu värt att kommentera det.
Positiv kritik från min sida.![]()
![]()
![]()
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Blanda inte ihop 'kungamakt' och 'kungadömme' (alt kungarike eller konungarike). Kungamakten i Sverige fattade beslut, militärmakten i [kungariket] Sverige utkämpade krig på kungamaktens order. Eftersom Sverige hade kapacitet att invadera sina grannar så var Konungariket Sverige under bl.a. 1600-talet en framstående 'militärmakt' osv.Stefan Lundgren skrev:Jag syftade inte att det skulle vara en koppling mellan militärstat och diktatur, inte för Sveriges del.
Det jag åberopade vad att Sverige har aldrig varit detta förutom kungamakt och det är en stor skillnad.
Stefan
Det är iaf min uppfattning av ordet.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Va!?visst har vi bra försvar nu
Man kan inte säga att vi har ett bra försvar nu. Sverige har ju inte varit svagare militärt sett på mycket länge.
Ett befäl till brorsan (som gör värnplikten) sa till dom att om sverige skulle bli angripet inom en 10års period så står vi med brallorna nere. Mycket lugnande när våra egna officerare säger sådana saker.
I den nya budgeten som presenterades nyligen framgick det att 1000 officerare och 1500 civilanställda skulle avåg. Även förband, skolor och vissa utbildningar skulle också läggas ner.
I nuläget har vi inget som helst effektivt försvar. Det försvar som det är "tänkt" att vi ska ha är ett försvar mot invasion, inget mot terrorism.
Vi är rätt körda oavsett om Norge invaderar oss eller om Usama spränger ett flygplan i riksdagshuset.
Det vi lägger ner nu är knappast så mycket ett effektivt försvar mot invasion är beroende av. Vi borde snarare, med det vi lägger på försvaret, satsa på något som fungerar.
Antiterrorisenheter ät ju något som vi redan behöver. Då är det bättre att lägga pengarna på något litet som kan utföra något effektivt istället för att lägga pengar på något stort som inte kan utföra något effektivt. Så ser jag det hela.
Appropå Sveriges försvarställning gentemot andra länder, kan vi se tydliga förändringar i flottan:
Fakta hämtad ifrån NE.se
Försvaret har dock beställt ytterligare sex korvetter, jag tror samtliga är av Visbyklass.
Som man ser så var Sverige som starkast på 50- och 60-talet. Sedan dess har försvaret bara krymt och Sverige har inte haft någon maktdominerande ställning sedan efter vietnamkriget.
I nuläget har vi inget som helst effektivt försvar. Det försvar som det är "tänkt" att vi ska ha är ett försvar mot invasion, inget mot terrorism.
Vi är rätt körda oavsett om Norge invaderar oss eller om Usama spränger ett flygplan i riksdagshuset.
Det vi lägger ner nu är knappast så mycket ett effektivt försvar mot invasion är beroende av. Vi borde snarare, med det vi lägger på försvaret, satsa på något som fungerar.
Antiterrorisenheter ät ju något som vi redan behöver. Då är det bättre att lägga pengarna på något litet som kan utföra något effektivt istället för att lägga pengar på något stort som inte kan utföra något effektivt. Så ser jag det hela.
Appropå Sveriges försvarställning gentemot andra länder, kan vi se tydliga förändringar i flottan:
Kod: Markera allt
Stridsfartyg år 1950 1970 1990 2000
Pansarskepp 3 0 0 0
Kryssare 4 0 0 0
Jagare, fregatter 21 14 0 0
Torped(robot)fartyg, korvetter 21 42 14 12
Patrullbåtar 0 0 16 8
Ubåtar 24 23 12 9
Minfartyg 2 1 3 1
Minsvepare, minröjningsfartyg 46 35 20 10
Försvaret har dock beställt ytterligare sex korvetter, jag tror samtliga är av Visbyklass.
Som man ser så var Sverige som starkast på 50- och 60-talet. Sedan dess har försvaret bara krymt och Sverige har inte haft någon maktdominerande ställning sedan efter vietnamkriget.
Senast redigerad av 5 Armfeldt, redigerad totalt 10 gång.