Baserad på socknarna(antal i varje socken)
UPPLAND
Morkarla hade 161 soldater inregisterade, däribland Erik Åman som antagligen dog i rysk fångenskap 1716, han var då runt 26 år(f 1790). Anders Norberg 1694-1722, osäkert om Anders Bohlberg klarade sig undan kriget, soldat som hette Matsson som avled 1742 och hade en hustru vid namn Karin Larsdotter. Roligt namn var Noe Dandanelle som levde mellan 1689-1735 och hustrun hette Karin Ersdotter, parets stuga var i Knaby några kilometer norr om kyrkan.
Malsta hade femtio registerade soldater, däribland Olof Skarp som dog 1710, antagligen i kriget eller fångenskap.
ÖVRIGA
Stavby 224
Västeråker 142
Husby-Långhundra: 167
Danmark: 559
Balingsta: 215
Yttergran: 79
Österunda: 190
Torstuna: 640
Härnevi: 30
Övergran: 170
Järlåsa: 86(från en stor socken?)
Fittja: 78
Uppsala-Näs: 159
Teda: 280
En sida som man kan söka efter de soldater inom indelningsverket och som lanserats av Linköpings universitet.
http://www.liu.se/tema/databaser/search ... er_page=50
Stefan
Indelningsverket soldater 1682-1901
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Olof Ekström
- Medlem
Har du bara räknat poster? Jag gjorde en slagning på Bälinge och fick 729 träffar... Så himla stor är ju inte Bälinge socken... Det verkar dock ganska uppenbart att åtskilliga poster är dubletter, att exempelvis "Tore Asmundsson" (akt VD-00-1181-1678) och "Tohre Assmundsson" (akt VD-00-1184-1678) avser samme man.
Skoj liten databas dock. Om bara någon kunde inse att retur inte ska kopplas till "Rensa" utan till "Sök" så vore den lite enklare att använda
Ohh jag kom just på en sak - det finns ju två Bälinge socken, en i Västergötland också (som säkert var hem för Tore, eftersom han skrevs i Västgöta Dals regemente). Stora socknar hursomhelst verkar det, men inte lika halsbrytande.
Skoj liten databas dock. Om bara någon kunde inse att retur inte ska kopplas till "Rensa" utan till "Sök" så vore den lite enklare att använda
Ohh jag kom just på en sak - det finns ju två Bälinge socken, en i Västergötland också (som säkert var hem för Tore, eftersom han skrevs i Västgöta Dals regemente). Stora socknar hursomhelst verkar det, men inte lika halsbrytande.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Olof Ekström
- Medlem
Det var siffran jag avsåg, du har inte rensat eller sorterat resultatet efter sökningen alltså.Stefan Lundgren skrev:Nej, jag försökte ge en viss personhistoria också.
Heh tack - rekommenderar Istanbul! Kanonstad att besöka för historiskt intresserade förstås. Trevlig, vänlig, hektisk och med massor att se.Kul att du överlevde Turkietresan förresten.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
"Det var siffran jag avsåg, du har inte rensat eller sorterat resultatet efter sökningen alltså. "
Det är bara plocka ut de soldater som man fördjupa sig om.
Jag har bara tagit de socknar som jag vet på säkerhet att det inte finns fler än en socken med samma namn.
Jag kanske åker dit nån gång i framtiden.
Stefan
Det är bara plocka ut de soldater som man fördjupa sig om.
Jag kanske åker dit nån gång i framtiden.
Stefan