Reliker...
- Olof Ekström
- Medlem
Reliker...
Just hemkommen från Istanbul där jag skådat profetens skägg. Huruvida det verkligen är den verklige profetens skäggstrån man ser känns inte så intressant - utan att kunna fakta i målet så är det väl inte helt orimligt att man kan ha kommit över såna, islam har aldrig varit en underjordisk religion där allt är höljt i ett befriande töcken av myter. Flisorna av kristi kors runt om i världen borde ju räcka till att bygga en mindre stavkyrka, så några skäggstrån hit eller dit känns som en mindre överträdelse även om man kanske ruckat lite på faktakraven.
Däremot funderar jag lite över "Moses stav" och "Abrahams stekpanna". Inte så att jag tvivlar på deras äkthet (för att tala klarspråk - jag förutsätter att de är fullkomliga fantasier). Men finns det nån slags samlande katalog över reliker? Hur många "Moses stav" finns i museer och tempel världen runt? Hur många "Abrahams stekpanna"?
Och innan någon studsar till - jag menar inte att trampa på någons tro, vare sig åt höger eller vänster, upp eller ner. Jag bara funderar, och saknar det mesta av tro för egen del, så förlåt min vantro...
Däremot funderar jag lite över "Moses stav" och "Abrahams stekpanna". Inte så att jag tvivlar på deras äkthet (för att tala klarspråk - jag förutsätter att de är fullkomliga fantasier). Men finns det nån slags samlande katalog över reliker? Hur många "Moses stav" finns i museer och tempel världen runt? Hur många "Abrahams stekpanna"?
Och innan någon studsar till - jag menar inte att trampa på någons tro, vare sig åt höger eller vänster, upp eller ner. Jag bara funderar, och saknar det mesta av tro för egen del, så förlåt min vantro...
- Olof Ekström
- Medlem
Kan inte! Ingen kabel! Och sällan särskilt ledsen för det...Medic skrev:Alla kolla på Discovery det är om reliken jesus spjut
Lite förbryllande dock - hade Jesus ett spjut...? (haha, jag tror jag kan gissa hur det hänger ihop
Muhammed så klart! Istanbul sa jag väl? Jag tror jag kan lova att Abrahams och Moses representation i Topkapipalatset inte beror på deras ställning i någon annan religion än islamMedic skrev:Vilken profet?
- Panzerschreck
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
Jag har ingen aning om huruvida det finns någon katalog eller guidebok över världens samlade reliker. Men principiellt tycker jag väl inte att det i sig är märkligare att en religiöst motiverad person intresserar sig för en relik än att en historiskt intresserad person kan fascineras av en relikt. I bägge fallen handlar det ju om något föremål som per definition inte ingår i den samtida vardagstillvaron, men som ändå kan bidra till att skänka spänning och mening åt nuet - allt utifrån ens egen attityd till föremålet.
Jag har för mig att historikern Peter Brown i sin bok The Cult of the Saints betonar att medeltidens fascination för reliker i hög grad hade att göra med dessas funktion snarare än deras status. Det viktiga med reliker var (och kanske är) att de förkroppsligade en sorts konsensus, en känsla av trygghet, solidaritet och förtröstan de troende sinsemellan. Själva föremålets natur var inte huvudsaken, och därför spelade det ingen avgörande roll att det "egentligen" existerade orimligt många träfragment från Kristi kors eller tänder från Petrus. Det var snarast reformationen som kom att (i kritiskt syfte) uppfatta själva reliken som föremål som särskilt avgörande, och likna helgon- och relikdyrkan vid magi och vidskepelse.
Jag har för mig att historikern Peter Brown i sin bok The Cult of the Saints betonar att medeltidens fascination för reliker i hög grad hade att göra med dessas funktion snarare än deras status. Det viktiga med reliker var (och kanske är) att de förkroppsligade en sorts konsensus, en känsla av trygghet, solidaritet och förtröstan de troende sinsemellan. Själva föremålets natur var inte huvudsaken, och därför spelade det ingen avgörande roll att det "egentligen" existerade orimligt många träfragment från Kristi kors eller tänder från Petrus. Det var snarast reformationen som kom att (i kritiskt syfte) uppfatta själva reliken som föremål som särskilt avgörande, och likna helgon- och relikdyrkan vid magi och vidskepelse.
- Olof Ekström
- Medlem
Good point. Ungefär som vissa säger att Jehovas vittnens dörrknackning snarare är sammansvetsande än missionerande?Dilbert skrev:Jag har för mig att historikern Peter Brown i sin bok The Cult of the Saints betonar att medeltidens fascination för reliker i hög grad hade att göra med dessas funktion snarare än deras status. Det viktiga med reliker var (och kanske är) att de förkroppsligade en sorts konsensus, en känsla av trygghet, solidaritet och förtröstan de troende sinsemellan.
Dom kom fram till att Hitler inte förlorade spjutet. han hade varit död i två månader när dom hittade spjutetUrsusRex skrev:Nu missade jag programet men såg reklamen....de framställde det som att Hitler förlorade efter att han blivit av med spjutet va?
Så alla stora härförare som errövrat Europa hade det i sin ägo ungefär? Men så blev de av med det och det sket sig? eller?
/B
och det visar sig att det kan max va från 400 efter Kristus. så det kan inte va spjutet som stacks i Jesus sida men det var en trevlig berättelse må jag säga.
Panzarshreck. Har du inte hört talas om utropet/eden: Vid Profetens skägg!? Profetens skäggstrån måtte vara en av de allra kraftfullaste reliker man kan tänka sig!
förresten. det finns ju skämtanekdoten: relikskrinet innehöll två skallar av helgonet X, hans dödsskalle och hans skalle som barn.
Vet någon om en dylik variant har funnits i verkligheten? Om någon i sin trosiver gick på en sådan grej??
förresten. det finns ju skämtanekdoten: relikskrinet innehöll två skallar av helgonet X, hans dödsskalle och hans skalle som barn.
Vet någon om en dylik variant har funnits i verkligheten? Om någon i sin trosiver gick på en sådan grej??
Det finns värre jag tycker att moder Marias bröstmjölk slår det mestaStefan skrev:Panzarshreck. Har du inte hört talas om utropet/eden: Vid Profetens skägg!? Profetens skäggstrån måtte vara en av de allra kraftfullaste reliker man kan tänka sig!
Det intressanta med spjutet var ju inte egentligen om det verkligen stuckits i Jesus (hur i hela friden skulle man kunnat bevisa det, för övrigt?) utan det faktum att det använts som maktsymbol av de heliga tyskromerska kejsarna sedan Karl den store, under föregivande av att det var just det spjut som stacks i Jesus. Samt dess vidare öden och äventyr fram tills att Hitler roffade åt sig det.
Väldigt intressant historia, och välgjord dokumentär (fast i vanlig ordning blir man vansinnig på att de upprepar allt minst tre-fyra gånger, förmodligen för att nytillkomna tittare efter varje reklaminslag inte skall känna sig helt borttappade). Ibland när jag tittar på Discovery skriker jag rätt ut: "JA, jag VET!!!! Du har sagt det där TRE gånger redan!" i ren frustration (ja, jag vet att de inte hör mig.. men det lättar på trycket
)
Väldigt intressant historia, och välgjord dokumentär (fast i vanlig ordning blir man vansinnig på att de upprepar allt minst tre-fyra gånger, förmodligen för att nytillkomna tittare efter varje reklaminslag inte skall känna sig helt borttappade). Ibland när jag tittar på Discovery skriker jag rätt ut: "JA, jag VET!!!! Du har sagt det där TRE gånger redan!" i ren frustration (ja, jag vet att de inte hör mig.. men det lättar på trycket
Luno. Om Marias bröstmjölk. Det är löjligt, men kanske inte så uppenbart löjligt. Som den heligaste av de heliga vätskor näst Kristi blod är det per definition naturligt att den kan hålla sig, det undret är självklar.
Det egendomliga är istället att en kärleksfull moder slösar med sitt modersmjölk...
Engan. Jag är också irriterad över att de hela tiden upprepar samma sak och aldrig kommer till skott, och när de äntligen kommer till skott så ibland säger de i en bimening.
Men plötlsigt har jag förstått författarna av typen Auel och hennes serie om Ayla, där hon hela tiden tuggar och och ger tillbakablickar.
Hon är tydligen helt enkelt fostrad i den traditionen, liksom säkert medelamerikanen. Allt måste tuggas om för att repetera reklamavbrott, för att de har tv på hela tiden helt rutinmässigt och inte är koncentrerade, så för att inte tappa bort dem...
Det egendomliga är istället att en kärleksfull moder slösar med sitt modersmjölk...
Engan. Jag är också irriterad över att de hela tiden upprepar samma sak och aldrig kommer till skott, och när de äntligen kommer till skott så ibland säger de i en bimening.
Men plötlsigt har jag förstått författarna av typen Auel och hennes serie om Ayla, där hon hela tiden tuggar och och ger tillbakablickar.
Hon är tydligen helt enkelt fostrad i den traditionen, liksom säkert medelamerikanen. Allt måste tuggas om för att repetera reklamavbrott, för att de har tv på hela tiden helt rutinmässigt och inte är koncentrerade, så för att inte tappa bort dem...