Den första blicken på kyrkan så får man för sig att tornet är större än själva kyrkobyggnaden. Det är ingen hemlighet att Ytterkvarn kyrka är en av de minsta i Uppsala Stift. Kyrkan rymmer endast cirka 70 personer. Den ligger cirka tre kilometer norr om samhället Bålsta i Uppland och längd med den f d sträckningen av E18. När man kommer på motorvägen från Enköping så ser man tornet från långt håll.
Kyrkan är väl synlig i den flacka slättlandskap som råder på platsen. Den ser mera ut som ett försvarstorn på långt håll än en kyrka.
Yttergran kyrka byggdes på 1200-talet och var ursprungligen en gårdskyrka. Kyrkan ligger i en kulturrikt område med bl a sätesgården Ekilla med dess kvart vid Ulvsundafjärden strax öster om kyrkan. Framtill Bålsta samhälle börjades att byggas på mitten av förra seklet så var Yttergrans socken en av de minsta i Uppsala län med ett genomsnitt på drygt 300 invånare under 1800-talet. Numera har kyrkan ungefär halva invånarantalet i Bålsta tillsammans med Kalmar kyrka som ligger på andra sidan av samhället från Yttergran räknad. Den gamla sockenskolan låg på den plats där Gransäterskolan är numera belägen. Det bestod av en enkel liten stuga som byggdes under den era när skolorna var trånga och mörka. Det var i slutet på 1800-talet som man ansåg att skolorna skulle byggas med stora fönstren och rymliga salar(exempelvis den som byggdes i Övergran 1894).
Kyrkan ligger precis i skarven av sockengränsen mellan Övergran/Yttergrans socknar, den väg som utgår från huvudvägen strax norr om kyrkan går till Krägga som var i Övergrans socken. Den närliggande Brunnsta by var en gång i tiden en av de största byarna i Övergrans socken och ligger mitt ute på slätten.
Stefan Lundgren
Tankar om Yttergran kyrka
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Tankar om Yttergran kyrka
Stefan,
Den var liten.
Ekers kyrka där f.ö. min äldsta son är döpt har bara 80 platser men är alltså större.
http://www.mittnerike.nu/socknar/orebro/vest.html#eker
Nej, jag har ingen egen koppling till platsen, mina svärföräldrar bodde då i Örebro.
MVH
Hans
Den var liten.
Ekers kyrka där f.ö. min äldsta son är döpt har bara 80 platser men är alltså större.
http://www.mittnerike.nu/socknar/orebro/vest.html#eker
Nej, jag har ingen egen koppling till platsen, mina svärföräldrar bodde då i Örebro.
MVH
Hans