Jag har haft tre mindre projekt ute i Torstunabygden ett par mil norr om Enköping på Kulturgeografiska institutionen på Uppsala Universitet. Tänker nu bjuda på en guidad tur med utgångspunkt från Uppsala.
Om vi låtsasåker från Uppsala på rkv 72 mot Sala och svänger av i Järlåsa mot Örnsundsbro. Vägen är då i sämre sikt p g a vägunderhållning och det är risk för stenskott. Med lägre hastighet så går det bra, men problemet är att vi måste åka runt sex kilometer på denna väg. Vi åker förbi Ribbingebäck och viker sedan av mot Österunda.
Efter några kilometer kommer vi till Mjölkebo säteri, när det bildades på 1500-talet så var gården Österunda sockens enda säteri innan Ytterkvarn började med sin verksamhet. Nedanför Mjölkebo ligger den lilla sjön Ryssjön där man har funnit fornlämningar av olika slag. Sjön ligger jämsies med en annan sjö---Bromsbo sjö, området däremellan är en av Upplands kända fornlämningsplatser. Området är av kulturhistorisk värde väldig rik bevarad. Ett par kilometer från Mjölkebo ligger byn Domta som bestod av fyra gårdar på mitten av 50-talet(där kommer jag inte åka igenom). Vi lämnar nu Mjölkebo och åker därefter förbi en gård vars lador håller på att falla samman. Jag vill då varna känsliga personer för att det ser lite väl undermålig ut.
Nästa stopp blir kyrkan i Österunda, en vit enskeppig salkyrka från 1300-talet och klockstapeln från 1700-talet står på en kulle i närheten. Strax sydost om kyrkan ligger Klockargården där Erik Jansson bodde, profeten som förde hela sin sekt till Amerika under 1840-talet. Jansson kallades också för "vetemjölsjesus". Kyrkan ligger på gränsen mellan skogsområdet i norr och Enköpingsslätten i söder. Där ligger även den gamla skolan som numera är privatbostad. Några hundra meter väster om kyrkan ligger en fyrvägskorsning i Brunnsta by. I närheten av denna korsning har jag hört talas om att det ligger en massgrav med avlidna från peståret 1710. Fortsätter man rak fram i korsningen så hamnar man så smånginom i Ytterkvarn. Strax innan Ytterkvarn åker man förbi Skattmansös naturreservat, ett naturområde, skidbacke, vandringsleder och rik på naturliga inslag.
Efter fyra kilometer så kommer man framtill Ytterkvarn där områdets "industriverksamhet" funnits. Numera finns det bara rester kvar från denna epok. Berätta allt som berör Ytterkvarn fordras säkert en egen bok. Det som kännetecknar byn är bl a den gamla stenvalvsbron över Skattmansöån(vattendraget har ett konstigt namn). Ån har fått sitt namn från Skattmansö bruk ett par kilometer norr om Ytterkvarn.
Ytterkvarn tillhörde Österunda socken
Skattmansö bruk tillhörde Vittinge socken.
I Ytterkvarn har funnit ett antal kvarnar(dock inte samtidigt) och ett tegelbruk som revs på mitten av 1970-talet. Igenom platsen viker vi av mot Torstuna och kör över den gamla bron. Stannar bilen vid den lilla parkeringsplatsen som är synlig från bron. Därifrån går en stig jämsides med ån. Efter runt 100 meter går man på en spånnbro över ån, som snarare se ut som en bäck under sommarmånaden. Man kan se rester från de kvarnar som har funnits där. Vi fortsätter på den väg som vi har svängt in på. Efter ca 100 meter åker vi på sydsidan av ån, den syns nu tydligt hur ån slingrar sig fram. Området kallas för Skattmansödalen och ån meandrar sig fram. Vid Ytterkvarn är fallhöjden drygt 60 meter som varar runt en kilometer. Ån utgjorde den gamla sockengränsen mellan Torstuna och Österunda socknar(vägen som vi nu åker på tillhörde förr Torstuna socken).
Vi hamnar snart vid Källinge där också funnit en kvarn, svänger då mot Enköping, strax innan byn Spånga är det en skarp vänstersväng. Torstuna kyrka är då synlig från långt håll. Vi stannar till vid Torstuna kyrka som är en treskeppig hallkyrka från slutet av 1700-talet. En medeltida kyrka revs i början på 1700-talet, den andra klarade inte marksättningarna och den tredje(nuvarande fick flyttas en liten bit). Vi fortsätter mot Nysätra på en kurvig väg som man inte kan köra fort på. Det är ingen väg man kan rekommendera fast den är nödvändig att köra på nu.
Efter sex kilometer hamnar vi i Nysätra som är ett av tegelkyrkorna i Uppland. Strax efter muren kör vi in till höger och framtill en liten parkeringsplats. Där ligger två hus som är sammanbyggda med varandra med någon förvaringsplats i mitten. I en av husen är ett skolmuseum inhyst, om man tittar in igenom fönstret så ser man hur ett klassrum såg ut för längesen. Eftersom Nysätra kyrka låg i dess sockens södra gräns så syns kyrkan Biskopskulla på en höjd i närheten. Däremellan ligger resterna av Erik Janssons födelsetorp.
Mot Örnsundsbro åker vi förbi byn Mosta, där en lanthandel har behållit sin gamla karaktär. Om handeln finns kvar så är damen som står i affären gammal, det är ingen som vet hur det blir senare, iallafall inte jag. Så passa på och köp nånting där om ni skulle komma förbi Mosta by.
Slut på den guidade turen.
Stefan
Guiding igenom mitt forskningsområde
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Guiding igenom mitt forskningsområde
Stefan,
Trevlig tur det där, är jag i trakterna skall jag följa den.
Men hör inte detta hemma på något av historieforumen och inte i loungen? Inlägget riskerar att försvinna bland mindre seriösa inlägg.
MVH
Hans
Trevlig tur det där, är jag i trakterna skall jag följa den.
Men hör inte detta hemma på något av historieforumen och inte i loungen? Inlägget riskerar att försvinna bland mindre seriösa inlägg.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: