Sverige som en ekonomisk enhet...

Skriv svar
knight
Provmedlem

Sverige som en ekonomisk enhet...

Inlägg av knight » 8 oktober 2003, 15:20

Jag och några bekanta diskuterade hur sverige påverkats och påverkat de övriga nordiska länderna med avseende på ekonomiskt och kulturellt utbyte. Jag har för mig att jag läste att till för inte så länge sedan hade t.ex. Stockholm mer kulturellt och ekonomiskt utbyte med Finland än skånetrakterna. När skapades Sverige som en ekonomisk enhet?
Någon som vet i stort hur denna påverkan har ändrats över tiden de senaste århundraden.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 oktober 2003, 15:46

Järnvägens införande under mitten av 1800-talet gjorde det plötsligen billigare med landväga transport än sjövägen. Så för första gången var det liknande kostnad för Stockholm - Malmö eller Stockholm - Umeå som tidigare Stockholm - Åbo.

Att Sverige i samma veva förlorar Finland 1809 bidrog även det givetvis att handeln kom att styras om till Skåne och västkusten. Göta kanal inleddes som bekant 1810.

I samma veva kommersialiseras jordbruket. Så ca 1830 - 1840 början gissningsvis den nationella järnvägsmarknaden överta mycket av den tidigare regionala sjöfartshandeln.

Hur mycket handeln med Finland minskade efter 1809 har jag inga siffror på. Dock släpade Finland efter betydligt i industrilaseringsprocessen under 1800-talet.

/Forsberg

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 oktober 2003, 16:03

Hej!

Instämmer med Forsberg. Det är alltså viktigt att förstå att Sthlm-Åbo eller Shlm-Reval (Tallinn) var en kortare sträcka än Sthlm-Östergötland/Lund/Göteborg.

Stockholm låg i landets mittpunkt till 1809. Dessutom var de baltiska provinserna mycket bördiga och som nämnt smidiga att skeppa till och från, så handeln med dem var livlig.

Mvh Petter

Skriv svar