Elefantfråga

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Elefantfråga

Inlägg av hans lindquist » 24 september 2003, 15:47

Elefantens roll under antiken, är på tapeten på detta forum.
Vet någon om afrikanska och indiska elefanter kan producera bastarder? Är dessa i så fall sterila?
Arterna ser ju ganska lika ut. Betydlikt mer än åtskilliga hundraser.
Med amatörzoologisk hälsning
Hasse L

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 26 september 2003, 15:12

Jag tycker precis som du att det borde de kunna producera, och kanske att bastarderna inte ens är fullständigt sterila.

Men jag har faktiskt aldrig hört talas om bastarder här, så därför tror jag det är två helt skilda arter.

En annan sak att jag har ett vagt minne jag läste nånstans att Hannibal använde egentligen en tredje art elefanter, något större än de indiska och något lugnare än de afrikanska....???

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 27 september 2003, 00:07

Stefan skrev:Jag tycker precis som du att det borde de kunna producera, och kanske att bastarderna inte ens är fullständigt sterila.

Men jag har faktiskt aldrig hört talas om bastarder här, så därför tror jag det är två helt skilda arter.

En annan sak att jag har ett vagt minne jag läste nånstans att Hannibal använde egentligen en tredje art elefanter, något större än de indiska och något lugnare än de afrikanska....???
Någon restpopulation av mammut kanske? :o)

Med mastodontal hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 27 september 2003, 00:12

Jag såg ett program om några mystiska, enorma elefanter som levde i (tror jag det var) norra Indien. De var alltså rejält mycket större än vanliga elefanter men så extremt sällsynta så de inte ens fanns på bild. När man senare fick se en såg den faktiskt ut som rakad mammut.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 29 september 2003, 06:16

dom har väll två stora knöllar på huvudet. alltså större än på vanliga elefanter.
/olle

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 7 oktober 2003, 00:07

De nepalesiska elefanterna var en tidningsanka, normal asiatisk elefant Elephas maximus. Hannibal använde (förutom 1 asiatisk elefant) 36 afrikanska elefanter av en numera utdöd afrikansk underart, Loxodonta africana pharaoensis, se strängen om Colosseum.

Korsning av afrikansk och asiatisk elefant är känd endast från en individ, kallad Motty, född på 70-talet i Chester Zoo, den dog efter ett tiotal dagar till följd av en maginfektion, se avel på http://www.elephant.se

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

"Elefantmula"

Inlägg av hans lindquist » 8 oktober 2003, 13:01

Tack för uppgiften om bastarden mellan idisk och afrikansk elefant. Har länge förgäves sökt fakta i ämnet.
mvh
Hasse L

Skriv svar