Intressant, ger tidningsrubriker.
Vad är din personliga ställning?
MVH
Hans
Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Det här är en svår fråga.
Att viga biskopar utan påvligt godkännande är i sig en schismatisk handling, så Vatikanens agerande var oundvikligt.
Samtidigt förstår jag att FSSPX behöver viga nya biskopar. Av de som vigdes 1988 är bara en i livet och han är gammal. Utan biskopar kan de inte viga nya präster.
Men det blir lite märkligt med tanke på att Vatikanen samtidigt tillåter den kinesiska regimen att utse biskopar.
Jag vet inte hur det här ska kunna lösas, men jag kan i alla fall säga så här: Intresset för FSSPX bland vanliga katoliker skulle vara betydligt mindre om den gamla mässan fick firas utan restriktioner. De katoliker som tilltalas av den äldre romerska liturgin har ofta inget annat val än att söka sig till FSPPX.
Att viga biskopar utan påvligt godkännande är i sig en schismatisk handling, så Vatikanens agerande var oundvikligt.
Samtidigt förstår jag att FSSPX behöver viga nya biskopar. Av de som vigdes 1988 är bara en i livet och han är gammal. Utan biskopar kan de inte viga nya präster.
Men det blir lite märkligt med tanke på att Vatikanen samtidigt tillåter den kinesiska regimen att utse biskopar.
Jag vet inte hur det här ska kunna lösas, men jag kan i alla fall säga så här: Intresset för FSSPX bland vanliga katoliker skulle vara betydligt mindre om den gamla mässan fick firas utan restriktioner. De katoliker som tilltalas av den äldre romerska liturgin har ofta inget annat val än att söka sig till FSPPX.
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Rubriken var i SvD:
MVH
Hans
https://www.svd.se/a/wrnBwA/gruppen-ssp ... ven-vadjarEtt stort bråk med rötter över 50 år tillbaka i tiden har blossat upp inom den katolska kyrkan. Nu vädjar påven till det ultrakonservativa sällskapet att stoppa sina planer – och hotar samtidigt med uteslutning.
”Jag vädjar till er och ber er av hela mitt hjärta: vänd om!”
Det skrev påve Leo XIV i måndags i ett brev till det ultrakonservativa sällskapet Sankt Pius X:s brödraskap, SSPX, i ett sista försök att stoppa deras planer på att viga fyra nya biskopar.
I bakgrunden finns en lång konflikt mellan SSPX och den katolska kyrkan. Gruppen startades i Schweiz 1970 av ärkebiskop Marcel Lefebvre som ett svar på ett antal liberala reformer som den katolska kyrkan genomfört i det Andra Vatikankonciliet på 60-talet, ett möte med biskopar från hela världen där man moderniserade kyrkan. Där bestämdes bland annat att man skulle kunna fira mässa på andra språk än latin, man lättade sin syn på andra religioner och bestämde att alla former av antisemitism skulle fördömas.
...
I ett svar till påven ber SSPX:s ledare Davide Pagliarani om påvens välsignelse och skriver att ”tanken att separera oss från den Romerska kyrkan är oss fullkomligt fjärran.”
Till nyhetsbyrån AP säger gruppens presschef Marc-André Mabillard att man inte planerar att ändra någonting.
– Det smärtar oss djupt, men vi tror att det goda vi söker är större än smärtan som kommer åsamkas oss, säger han.
Ceremonin i Écône avslutas på torsdagen då en av de nya biskoparna håller sin första mässa som biskop.
MVH
Hans