Jag har inte hunnit läsa den än, men Terror och tystnad - Sovjetregimens krig mot den egna befolkningen (2003) av Klas-Göran Karlsson verkar försöka ta ett bra översiktsgrepp på frågan, med kapitelrubriker som "forskningsläget i öst", "forskningsläget i väst", "totalitarism", "revisionism", "postrevisionism", "siffrorna", "det genetiska perspektivet", "det strukturella perspektivet", "det genealogiska perspektivet", osv, inklusive en utförlig beskrivning av det yttre historieförloppet (vilket perspektiv han nu har på just det ...).Robert_Kropotkin skrev:Kan någon tipsa om någon jämförande bok om teorier om Stalins brott etc..
Värsta massmördarna genom historien
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Har du även ork och lust att åka ner till Lund, Robert Kropotkin, så kan du lyssna på Klas-Göran Karlsson som Lindir tipsade om.
Här är tiden och datumen för föreläsningen
/Anno
Här är tiden och datumen för föreläsningen
/Anno
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Så masssvälten i Kina under Mao, 60-61 då 30 miljoner människor dog gäller, va?Panzershreck skrev:samma sak med planerad svält tex kinaAnno skrev:Betyder det då att svält i koncentrationsläger inte gäller? De i Kina och Sovjet som svalt ihjäl, svalt ihjäl av usel ekonomisk planering. Medans de som dog av svält i kzläger dog av planerad svält.Panzershreck skrev: Svält och sånt gäller inte
/Anno
Det tycker jag i alla fall.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Hitler 21 miljoner?Panzerfaust skrev:Här är lite mer statistik av en amerikansk forskare som gjort en undersäkning om 1900-talets största massmördare:
1. Josef Stalin..................42,7 miljoner
2. Mao Tse Toung...............37,3 miljoner
3. Adolf Hitler......................21 miljoner
4. Hiro Hito........................4 miljoner
5. Vladimir Iltij Lenin...........4 miljoner
6. Pol Pot............................2,4 miljoner
7. Joseph Broz Tito................1,2 miljoner.
Dom här siffrorna är jag inte så förtjust i då jag anser att Stalins och Maos siffror verkar för höga och tex Hiro Hitos för låga.
Men vad vet jag?
/Jonathan
Var det inte 11 miljoner - 6 miljoner judar och 5 miljoner andra?