Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Varför dödades de?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
adlercreutz
- Medlem
Jag undrar lite om en del påståenden ovan, man kan lätt få intrycket att det var systematiskt men var det verkligen det? Jag tänker mest på
Helgonstatyer drogs runt i lera.
Hela kloster tömdes och gjordes om till bordeller.
Det har drag av sensation och chock vilket gör mig misstänksam. Det har säkert inträffat i enstaka fall men var det här verkligen vanliga händelser som regeringen låg bakom?Nunnor förföljdes, visades upp på gatorna och avrättades.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Enligt historiker var det utbrett. Antiklerikalismen hade djupa rötter i den spanska vänstern och hatet mot allt som hade med kyrkan att göra var stort.adlercreutz skrev: ↑1 maj 2026, 13:38Jag undrar lite om en del påståenden ovan, man kan lätt få intrycket att det var systematiskt men var det verkligen det? Jag tänker mest på
Helgonstatyer drogs runt i lera.Hela kloster tömdes och gjordes om till bordeller.Det har drag av sensation och chock vilket gör mig misstänksam. Det har säkert inträffat i enstaka fall men var det här verkligen vanliga händelser som regeringen låg bakom?Nunnor förföljdes, visades upp på gatorna och avrättades.
Här finns fördjupning:
https://www.jstor.org/stable/261121
https://kyleorton.co.uk/2021/10/08/a-ca ... -massacre/
https://victimsofcommunism.org/curriculum-chapter-9/
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Och här finns ytterligare fördjupning till det som jag skrivit ovan, och dessutom kommentar till Patriks inlägg, varför Nationalisterna mördade präster i Baskien.
Först blott ett par rader från ett väldigt långt, utförligt och kunnigt inlägg angående Pius XII brev till Franco år 1939 - taget från Reddit. https://www.reddit.com/r/badhistory/com ... _that_bad/
"None of the sixteen priests executed by the Nationalists have been beatified, and some people have argued that certain selections were not killed for their faith but instead for their political action."
"There were a number of reasons for the anticlerical violence—too many to get into here. And while violence against noncombatants should not be tolerated, since that applies to the Republicans the same standard should apply to the Nationalists."
-----------------------
Sedan:
"Även om stora delar av det republikanska Spanien präglades av antiklerikala stämningar, var detta inte fallet i Baskien, som också stödde republiken; regionens prästerskap motsatte sig nationalisternas kupp och fick lida för det. Minst 16 baskiska nationalistiska präster (bland dem ärkeprästen i Mondragón) dödades av nationalisterna,[27] och hundratals fler fängslades eller deporterades.[28] Bland dessa fanns flera präster som försökte stoppa dödandet. [29] Det baskiska prästerskapet skrev ett brev, undertecknat av många av deras präster, till påven Pius XI där de försäkrade honom om att den baskiska regeringen inte ägnade sig åt antiklerikalt våld eller begränsade dem på något sätt, till skillnad från resten av de republikanska delarna av Spanien. De bekräftade också den baskiska regeringens rapporter om att kyrkor förstördes och medlemmar av prästerskapet dödades under Francos bombningar av Durango och Guernica" översatt Deepl.
Andrés-Gallego, José; Pazos, Antón (2004). Archivo Gomá: Documentos de la Guerra Civil. Vol. 6, junio-julio de 1937 (in Spanish). Madrid, Spain: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. pp. 629–637. ISBN 978-84-00-08222-2.
Hans K
Först blott ett par rader från ett väldigt långt, utförligt och kunnigt inlägg angående Pius XII brev till Franco år 1939 - taget från Reddit. https://www.reddit.com/r/badhistory/com ... _that_bad/
"None of the sixteen priests executed by the Nationalists have been beatified, and some people have argued that certain selections were not killed for their faith but instead for their political action."
"There were a number of reasons for the anticlerical violence—too many to get into here. And while violence against noncombatants should not be tolerated, since that applies to the Republicans the same standard should apply to the Nationalists."
-----------------------
Sedan:
"Även om stora delar av det republikanska Spanien präglades av antiklerikala stämningar, var detta inte fallet i Baskien, som också stödde republiken; regionens prästerskap motsatte sig nationalisternas kupp och fick lida för det. Minst 16 baskiska nationalistiska präster (bland dem ärkeprästen i Mondragón) dödades av nationalisterna,[27] och hundratals fler fängslades eller deporterades.[28] Bland dessa fanns flera präster som försökte stoppa dödandet. [29] Det baskiska prästerskapet skrev ett brev, undertecknat av många av deras präster, till påven Pius XI där de försäkrade honom om att den baskiska regeringen inte ägnade sig åt antiklerikalt våld eller begränsade dem på något sätt, till skillnad från resten av de republikanska delarna av Spanien. De bekräftade också den baskiska regeringens rapporter om att kyrkor förstördes och medlemmar av prästerskapet dödades under Francos bombningar av Durango och Guernica" översatt Deepl.
Andrés-Gallego, José; Pazos, Antón (2004). Archivo Gomá: Documentos de la Guerra Civil. Vol. 6, junio-julio de 1937 (in Spanish). Madrid, Spain: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. pp. 629–637. ISBN 978-84-00-08222-2.
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Kyrkans officiella ståndpunkt är att de baskiska prästerna inte dödades för sin tro och kan därför inte erkännas som martyrer eller bli saligförklarade. Det finns inget som tyder på att nationalisterna avrättade den för att de var präster. Det vore bisarrt om kyrkan skulle behöva saligförklara offer på båda sidor i ett krig bara för att tillgodose olika politiska behov. De 498 offer som påven Leo nu erkänt som martyrer vet vi dödades för att de var just präster.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Är inte alltför insatt, men en officiell kyrklig ståndpunkt som åtminstone på mig verkar godtycklig.Patrik Öbrink skrev: ↑1 maj 2026, 15:28Kyrkans officiella ståndpunkt är att de baskiska prästerna inte dödades för sin tro och kan därför inte erkännas som martyrer eller bli saligförklarade. Det finns inget som tyder på att nationalisterna avrättade den för att de var präster. Det vore bisarrt om kyrkan skulle behöva saligförklara offer på båda sidor i ett krig bara för att tillgodose olika politiska behov. De 498 offer som påven Leo nu erkänt som martyrer vet vi dödades för att de var just präster.
Tänker just nu på England, där stats- och kyrkomännen Thomas Becket och Thomas More förlorade sina liv inte bara på grund av sin religiösa tro. Eller irländaren Oliver Plunkett, avrättad på 1600-talet, med falska vittnen. Alla helgonförklarade av den katolska kyrkan.
Antar att det finns mer:
"...while the Church discourages elevating individuals whose deaths were purely political, many saints have been recognized whose lives and deaths forced them to take a stand against abusive political power in the name of their faith."
Varför inte i det starkt katolska Spanien?
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Man kan väl säga att kyrkan har blivit mer rigorös i kanonisationsprocesserna i modern tid. Kriterierna är tydligare och kraven ska åtminstone vara högre. Personerna du nämner helgonförklarades för länge sedan och om de inte redan hade varit kanoniserade så är det inte säkert att de blivit det. Kyrkan har många pågående processer och långt ifrån alla kommer vidare så att säga. Så sent som häromveckan meddelandes att en präst som varit föremål för kanonisationsgranskning inte kommer att saligförklaras.sveahk skrev: ↑1 maj 2026, 16:25
Är inte alltför insatt, men en officiell kyrklig ståndpunkt som åtminstone på mig verkar godtycklig.
Tänker just nu på England, där stats- och kyrkomännen Thomas Becket och Thomas More förlorade sina liv inte bara på grund av sin religiösa tro. Eller irländaren Oliver Plunkett, avrättad på 1600-talet, med falska vittnen. Alla helgonförklarade av den katolska kyrkan.
Antar att det finns mer:
"...while the Church discourages elevating individuals whose deaths were purely political, many saints have been recognized whose lives and deaths forced them to take a stand against abusive political power in the name of their faith."
Varför inte i det starkt katolska Spanien?
Hans K
Hur de resonerat kring de baskiska prästerna vet jag inte. Jag kan försöka gräva lite i det.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det ska sägas att erkännas som martyr och bli saligförklarad inte är samma sak. Man kan bli erkänd som martyr när man dött för sin tro. För att bli saligförklarad krävs ett bekräftat mirakel.
Påven Leo har alltså erkänt de 498 spanjorerna som martyrer, inte saligförklarat dem. Jag vet inte ens om en sådan process är inledd.
Däremot kan en annan spanjor, Antoni Gaudí - arkitekten bakom Sagrada Familia i Barcelona - vara på väg att saligförklaras. Han förklarades vördnadsvärd (ett slags förstadium) i fjol. Det var en av de sista besluten som påven Franciskus fattade innan han dog.
Påven Leo har alltså erkänt de 498 spanjorerna som martyrer, inte saligförklarat dem. Jag vet inte ens om en sådan process är inledd.
Däremot kan en annan spanjor, Antoni Gaudí - arkitekten bakom Sagrada Familia i Barcelona - vara på väg att saligförklaras. Han förklarades vördnadsvärd (ett slags förstadium) i fjol. Det var en av de sista besluten som påven Franciskus fattade innan han dog.