-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
-
Kontakt:
Inlägg
av Stefan Lundgren » 8 juni 2005, 15:56
Pewi skrev:Om jag inte minns fel så är det De la Gardie. Koret är i alla fall ritat av någon av Tessinarna, jag har för mig att det är d.y. Det finns en fantastisk ritning till det, i två våningar med rikt arbetade fasader, spiror och en fantastiskt elegant takform. Som synes så blev resultatet en aning mer blygsamt...
/Per
Rätt svarat, frågan är din.
Svaret är De la Gardie.
Stefan
-
Pewi
- Medlem
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Pewi » 8 juni 2005, 21:29
Tack. Då går vi över till litteraturen. Frågan gäller en kvinna som spelade en viss roll i den svenska romantiken. Hon var själv författare men översatte även svenska romantiker som Tegnér och Atterbom till sitt modersmål. Hennes man var i svensk tjänst varför hon vistades i Sverige kring 1810 och umgicks med de ledande svenska romantikerna. I dessa kretsar svepte hon fram som en stormvind och de blev nästan alla förälskade i henne, Geijer mer än de andra. Något senare var hon värdinna för bl.a. Atterbom i sitt hemland. Vem var hon?
/Per
-
Figaro
- Medlem
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
- Ort: Karlshamn
Inlägg
av Figaro » 11 juni 2005, 09:31
Eftersom ingen annan har svarat får väl jag ta ett djupt andetag och drämma till med... Malla Silfverstolpe.
-
Pewi
- Medlem
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Pewi » 13 juni 2005, 15:03
Nej, men de umgicks flitigt och personen jag frågar efter bodde hos Silferstolpe när hon var i Uppsala 1816. Hennes man var generalfälttygsmästare i svenska armen vid samma tid men utmanövrerades av Kardell strax efteråt. Han gick därefter i preussisk tjänst. Carina Burman skrev häromåret en roman om den ifrågavarande personens stillsamma romans med Geijer.
-
Pewi
- Medlem
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Pewi » 14 juni 2005, 19:35
OK, det var väl lite överkurs. Rätt svar var den tyska skaldinnan Amalia von Helwig, gift med generalfälttygmästare von Helwig. Hon porträtterades i Carina Burmans roman Islandet för ett par år sedan.
Frågan är fri!
/Per
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
- Ort: Tjörn
-
Kontakt:
Inlägg
av Hexmaster » 14 juni 2005, 21:06
Bildfrågor är roligt!
Vem är denne herre? Vad är det han har framför sig?
Det räcker med svar på en av frågorna.
-
Probstner
- Medlem
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Probstner » 14 juni 2005, 21:39
Direkt flashar ordet Teremin upp i hjärnbarken, men det är säkert fel.
/ Probstner
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
- Ort: Tjörn
-
Kontakt:
Inlägg
av Hexmaster » 14 juni 2005, 22:48
Probstner skrev:Direkt flashar ordet Teremin upp i hjärnbarken, men det är säkert fel.
Det var det säkert inte! Leon Theremin, ursprungligen från Ryssland där han hette någonting annat, namnet justerades när han flyttade till Frankrike (tror jag det var). Maskinen heter som uppfinnaren, Theremin (liten kuggis där) och är märkvärdig dels för att man spelade på den utan att vidröra den - finns det något mer exempel på sådant? - dels för att det var ett av det första, eller måhända det allra första, sättet att göra elektrisk musik. Instrumentet lär ha hängivna utövare än idag.
Probstners fråga.
-
Probstner
- Medlem
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Probstner » 15 juni 2005, 23:11
Vad är det för instrument som Nils Bengtsson från Nolgården, Flakeberg i Västergötland spelar på?
/ Probstner
-
Bilagor
-

- Zelva.jpg (12.45 KiB) Visad 2143 gånger
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
- Ort: Tjörn
-
Kontakt:
Inlägg
av Hexmaster » 16 juni 2005, 10:37
"Psalmodikon" tror jag det heter. Fick en uppvisning av såna för en massa år sen på hembygdsmuseet.
-
Probstner
- Medlem
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Probstner » 16 juni 2005, 11:24
Doch. Hexmasters fråga.
/ Probstner
-
hans lindquist
- Medlem
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
- Ort: hans lindquist
Inlägg
av hans lindquist » 16 juni 2005, 14:18
Vem har skrivit den fina dikten "En torpare spelar psalmodikon"? Jag tror att det är Anders Österling men är inte säker. Vet någon bättre besked?
Hasse L
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
- Ort: Tjörn
-
Kontakt:
Inlägg
av Hexmaster » 17 juni 2005, 08:14
Hans: Anders Österling var det:
En torpare spelar psalmodikon
i stugan vid spiselhällen
och toner från Salem och Libanon
förljuva den fattiga kvällen.
Samtliga: Söker den mest kände, dock fiktive, medarbetaren på tidningen "Det tjugonde århundradet"?
-
Widsith
- Medlem
- Inlägg: 1376
- Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
- Ort: Uddevalla
Inlägg
av Widsith » 17 juni 2005, 08:21
Tjugo år gammal anställdes Georges Remi på den katolska veckotidningen Le Vingtième Siecle. I dennas barnbilaga publicerades för första gången 1929 serien om journalisten Tintin.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
- Ort: Tjörn
-
Kontakt:
Inlägg
av Hexmaster » 17 juni 2005, 08:42
När jag tänker efter kunde jag lika gärna frågat efter tidningens mest kände icke-fiktive medarbetare... Som naturligtvis är Remi, åtminstone under sin pseudonym Hergé. Vet inte om det nämns i fler serier men i "Tintin i Sovjet" så står det uttryckligen att Tintin arbetar för "Le XXe Siècle".
Widsiths fråga.