Quiz: Kulturhistoria

Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av varjag » 29 oktober 2016, 22:21

Vilken författare, roman och vad hette ''tjejen''?
& där fick vi rätta svaret - Jules Verne, Jorden runt på 80 Dagar och Elizabeth Jane Cochran, med ''penn-namnet'' Nellie Bly

Nästa kulturyttring kommer från Klockrike - :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 30 oktober 2016, 21:00

X får uppdraget att skriva ett musikstycke för att hylla sitt lands framgångar i ett speciellt krig mot ett annat land - och X skrev det också. Det hela hade emellertid en någorlunda stor hake: Uppdraget gavs och stycket skrevs...innan kriget hade börjat - och som det nu händer i den riktiga världen, så uteblev segern :roll: ...! Det färdiga musikstycket fick läggas i nedersta byrålådan, och togs fram och uruppfördes först 60 år senare!

Vem var X?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 31 oktober 2016, 22:08

Att det handlar om det här...
kriget.jpg
kriget.jpg (34.52 KiB) Visad 1228 gånger
...är förmodligen klart.

Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 oktober 2016, 23:00

Kan det vara Sillanpää-marschen av Aimo Mustonen det gäller??

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 november 2016, 06:46

Sillanpääs sångtext är patetiskt och fosterländsk i stor skala, som den bör, men det är ingen hyllning till krig, varken i det förgångna eller i framtiden. Jag blev förvånad när jag såg att den finns inga översättningar på nätet och gjorde min egen - på engelska därför att vi är alla så vana med Bad English As A Common Language". Just for fun and for educational purposes:

In greeting to our home areas
let us hear this song resound
across the fields, forests and fells
all the way from Hanko to Petsamo

The echo of our steps is the same
our instincts tell us that
from underneath their barrows, in the soil of the earth
our fathers look upon their sons

You are well aware, my brother by my side,
what brought our journey here
With joy in our hearts we rushed together
to the sound of the clarion call

The way of the old-timers is known to us all
it is now in the hands of the boys
When our birthplace is endangered
duties at home must be left behind

Of all the treasures that Finland may possess
the most valuable is freedom, for certain.
Here one can stand straight and may fall
that is every man's right

So listen, you children and old people,
you mothers and brides,
as long as there is one man left standing
your home and hearth is safe

Men tillbaks till kvizzen: vi talar kultur med K här, det vill säga klassisk musik och Dmitrij Sjostakovitjs "Sju arrangemang av finska folksånger" som antagligen skulle spelas i Helsingfors efter Röda Arméens parad i en storstilig festkonsert där ordförandet av Finlands folkregering och Sovjetunionens ambassadör skulle sitta på hedersplatser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Suite_on_Finnish_Themes
http://dschjournal.com/cd-reviews-40#razin
http://dschjournal.com/cd-reviews-17#opus118a

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 1 november 2016, 08:49

Först - hjärtligt tack Femtiotrean för Sillanpää-översättningen...för mig helt okänd!

Och du träffade naturligtvis rätt med Dmitrij Sjostakovitjs "Sju arrangemang av finska folksånger", beställd av Leningrads partisekreterare Andrei Zhdanov omkring den 25 november 1939, alltså cirka en vecka innan Vinterkriget i Finland började! Sviten blev färdig i iltempo i början av december, men blev av kända skäl aldrig spelad under andra världskriget. Först 2001 blev den uruppförd...

Femtiotrean tar ton.

Hans K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 2 november 2016, 18:47

Nu söker vi ett konstverk som beställdes i syfte att fira en byggnad som beställdes i syfte att fira en anläggning.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 3 november 2016, 16:29

Byggnaden förstördes efter drygt hundra år, anläggningen utvigdes efter circa hundrafemtio år, konstverker levde vidare.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 3 november 2016, 19:46

Hmm - Gissar att svaret ligger i den så kallade ”anläggningen”…

Tror inte att jag har rätt men efter att ha grubblat en del stämmer det ganska bra på skulpturerna Crystal Palace Dinosaurs som kom strax efter kristallpalatset Crystal Palace i ”anläggningen” Hyde Park som utökats många gånger. ”Byggnaden” Crystal Palace brann ju upp efter nära 90 år men skulpturerna finns kvar…? Nåja – vet inte syftet med denna park, byggnader och skulpturer, men ett tappert försök att få ihop det vad gäller årtalen i alla fall i alla fall. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_Palace_Dinosaurs

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 4 november 2016, 15:16

Beklagar att jag helt missade svaret (som var fel men kanske intressantare än det rätta)! Du var absolut inte helt ute när det gäller årtalen - och det är alltid trevligt att veta att kvizztråden är inte död!

Vi talar alltså den senare hälften av 1800-talet. Konstverkets upphovsman var italiensk and det lever också i den meningen att alla känner till det, kanske inte utantill eller hela verket, men ändå. Byggnadens arkitekter var också italienska, men inte alls berömda. Anläggningens design var kommissionsarbete och anläggning är mycket välkänd.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 4 november 2016, 21:14

En klurig fråga - Tänker att byggnaden bör ha varit märkvärdigast och försöker söka svaret den vägen, det var därför jag kom in på spåret om en byggnad som ’försvann’ efter ca 100 år, ungefär som det praktfulla Crystal Palace.

Om jag nu ligger rätt i tid kan svaret kanske också vara något tyskt där ’byggnaden’ förstörs under VK2..?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 4 november 2016, 21:49

Rolig fråga, och kluriga ledtrådar. Formuleringen "...delar av verket..." fick mig att tänka på musik. Italiens musik under senare delen av 1800-talet betyder i min värld opera, och den främste italienske operakompositören är ju Verdi, som bekant. Ett av Verdis mest kända verk är "Aida", som utspelar sig i det gamla Egypten. Jag har alltid trott att det bara var lite vanlig eskapism som fick Verdi att placera handlingen i Egypten, men det visade ju sig att Aida beställdes till invigningen av Khedivska Operan i Kairo 1869 (men uppfördes inte där förrän 1871), som i sin tur beställdes för att fira färdigställandet av Suezkanalen, som invigdes 1869. Operahuset ifråga brann ner 1971, men kanalen står sig ju fortfarande bra.

Rätt svar?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 5 november 2016, 05:16

Jag anade att den italienska faktorn skulle visa sig vara avgörande i frågan! Det som var det svåraste eller mest vilseledande i frågan tror jag var att när man talar om "konstverk" tänker man kanske om andra än musikaliska konstverk. Och det roligaste var förstås att "alla" känner till Verdis "Aida" och det är ingen som inte vet var Suezkanalen ligger och när den byggdes - och att det rätta svaret är så uppenbart...efteråt.

Sarvi har taktpinnen!

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 november 2016, 20:56

"Fänrik XXXXX förefaller vara en intelligent och lovande ung man. Han har inte varit ombord mer än två veckor. Han tycks ha förutsättningar att bli en duglig officer, men först måste han övervinna en något vårdslös nonchalant inställning om tjänsten."

Vilken bok?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 november 2016, 23:43

Någon av C.S. Forester ????

Varjag

Låst