Quiz: Kulturhistoria

Låst
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 9 augusti 2015, 08:22

varjag skrev:Avspark - 1 = Southfork Ranch från ''Dallas''
Nimrod-S skrev:Mellantid - 2: Hem till gården, Emmerdale farm.
Två rätta svar, återstår bara slutsignalen! :D

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12409
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 9 augusti 2015, 16:23

...The Sopranos?

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3582
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Schwemppa » 10 augusti 2015, 10:38

Numro 2: Emmerdale? (edit; ach, sent ute)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 10 augusti 2015, 16:55

sveahk skrev:...The Sopranos?

Hans K
Och då var alla orsaker till de tre husens berömmelse klara och utredda. :)

Varjag, Nimrod-S eller Sveakh tar över, först till kvarn!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12409
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 10 augusti 2015, 19:55

Tack, då tar jag den - enkel fråga, sveahk åker på semester...varthän?
ett.jpg
tvaa.jpg
tre.jpg
Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 11 augusti 2015, 20:05

Hmmm.... :? Trodde först att Sveahk var på väg till Söderhavet på semester eftersom det är Paul Gaugain på bild nr 2, men tror nu mera att det är Skattkammarön som är semester målet, eller Söderhavet i alla fall och Samoa då i Stevenssons fall. :) Robert Louis Stevenson är mannen på bild 2.

Bild 1 och 3 vet jag inte vilka det är men de ser ut som om de levde i slutet av 1700-talet?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12409
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 11 augusti 2015, 20:59

Amund skrev:Hmmm.... :? Trodde först att Sveahk var på väg till Söderhavet på semester eftersom det är Paul Gaugain på bild nr 2, men tror nu mera att det är Skattkammarön som är semester målet, eller Söderhavet i alla fall och Samoa då i Stevenssons fall. :) Robert Louis Stevenson är mannen på bild 2.

Bild 1 och 3 vet jag inte vilka det är men de ser ut som om de levde i slutet av 1700-talet?
Härligt att du svarade Amund, och just idag, därför i morgon bär det iväg - men denna gång tyvärr inget Samoa, ingen Skattkammarö, inte ens Söderhavet!

Därför gubbarna på bilderna, som är från ovan till nedan: Sir Walter Scott, Robert Louis Strevenson och Robert Burns - de har minst en sak gemensam...de är alla födda i Skottland - och just dit går färden!

Så, slàinte mhòr Amund - och du får gärna fortsätta frågandet :D !

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av varjag » 11 augusti 2015, 23:46

men denna gång tyvärr inget Samoa, ingen Skattkammarö, inte ens Söderhavet!
Äsch....inget sveahkbesök vid Stenbockens vändkrets..... :(

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Skalmans kulturquiz

Inlägg av patrik blom » 12 augusti 2015, 22:03

Har just upptäckt Loungen och vad man kan ta upp där. På Kulturquizen har det rått stiltje sedan oktober 2014, vilket jag tolkar som att Dalmas lämnat frågan fri. Så jag försöker med denna musikaliska fråga:

En svensk låt (med text och musik av svenskar) som hördes mycket i Sverige under andra världskriget hörs numera nästan aldrig där, men hörs däremot regelbundet i Norge (med text av en norrman). Vilken låt talar jag om?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Skalmans kulturquiz

Inlägg av patrik blom » 13 augusti 2015, 23:38

Ledtråd: Originalet, dvs den svenska låten, har direkt med Sveriges försvarsansträngningar att göra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Skalmans kulturquiz

Inlägg av varjag » 14 augusti 2015, 00:31

patrik blom skrev:Ledtråd: Originalet, dvs den svenska låten, har direkt med Sveriges försvarsansträngningar att göra.
Aha, Obligationsmarschen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obligationsmarschen

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Skalmans kulturquiz

Inlägg av patrik blom » 14 augusti 2015, 14:10

Alldeles riktigt! Obligationsmarschen, med musik av den framstående kompositören Lars Erik Larsson och text av Alf Henriksson (bl a känd som DN:s oförliknelige dagsversrimmare), som skrevs för att uppmuntra till köp av svenska försvarsobligationer, kallas i Norge för "Norge i rødt, hvitt og blått" och spelas ofta på Syttende Maj. Två mycket olika användningsområden för samma melodi!

Helt OT kan jag inte låta bli att återge de två första raderna (de enda jag kommer ihåg) från en av Alf Henrikssons dagsverser, på klingande hexameter, nämligen:

Låtom oss skyndsammast möjligt nedlägga Handelshögskolan,
som nämligen säkert i längden går dåligt ihop.

(I sakfrågan har den gode rimsmeden naturligtvis alldeles fel, men ett långt epos på hexameter torde sällan ha förekommit som dagsvers i en tidning utom från Alf Henrikssons penna.)

Varjag ställer nästa fråga! Inte nödvändigtvis på hexameter.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Skalmans kulturquiz

Inlägg av varjag » 15 augusti 2015, 11:18

Tack patrik blom
Ingen hexameter - men klaviatur.....och en känd och uppskattad underhållare på ''elfenbenen...''
e're kaffe i koppen - eller naat starkare....jpg
Vem?, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 15 augusti 2015, 18:53

sveahk skrev:
Så, slàinte mhòr Amund - och du får gärna fortsätta frågandet :D !
Tack Sveahk! Tá súil agam go bhfuil do fanacht i Albain taitneamhach.

Ja Söderhavet är ingenting man åker till bara så där trots alla snabba flyg, och Skottland är fantastiskt, särskilt med sitt milda klimat vintertid. :D

Jag slänger in två personer:
Brodern.jpg
Brodern.jpg (17.4 KiB) Visad 764 gånger
Systern.jpg
Systern.jpg (12.33 KiB) Visad 764 gånger
Vilka är dessa två och vad är deras inbördes relation?

Och för att komplicera det hela så slänger jag in en tredje person, vem är hon och hur kommer hon in i bilden..?
Jokern.png
Jokern.png (88.65 KiB) Visad 764 gånger
Det är kända personer för de flesta tror jag mig kunna säga. :wink:

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Skalmans kulturquiz

Inlägg av patrik blom » 16 augusti 2015, 13:15

Sven Arefeldt

Låst