Samt att han kan sin sak!!! Sedan tror jag rena föreläsningar är sämre än det öppna klassrumet där en dialog förs är.Djinghis Khan skrev:Jag vet inte om jag nämnt det tidigare, men en av de större orsakerna till att historia kan upplevas tråkigt av elever är att man slaviskt följer de ofta tråkiga läroböckerna. Min lärare använder endast läroböckerna som en komplemement, och kör med intressanta föreläsningar istället. Men det förutsätter ju att läraren är en bra talare
/DK M
Ex; Läraren har en kort presentation av ämnet t.e.x Spanjorernas frammarch i Latinamerika varpå han/hon kommer in på att det fanns millioner indianer och bara ett par tusen spanjorer (jag kan inte så mycket om detta). Hur kom det sig att indianerna inte kastade ut spanjorerna?
Kanske eleverna inte kan nåt om det och sitter som frågetecken = en kunnig lärare är ett måste och denne leder in eleverna på olika trådar. T.e.x drar ner kartan och visar hur stort område Indianerna levde på, vad kan det ha för betydelse? Skulle du åka och hjälpa folk på andra sidan sverige? Människor du aldrig träffat förmodligen aldrig hört talas om? Visste Indianerna vad som hände? De hade ju inte TV så hur kunde de veta att spanjorerna kommit? Sändebud? Hur tog dessa sig fram? Häst? nej hästar fanns inte på den amerikanska kontinenten innan spanjorerna kom. Vad tror ni om det? hur reagerade indianerna då de såg en häst för första gången? Os.v o.s.v infrastruktur avsaknad av häst/dragdjur v.s behovet av vägar i ett sånt samhälle. Kunde indianerna samla sina styrkor effektivt os.v?
Eleverna får svara (handuppräckning föredrog jag, men jag var ju alldeles för "aktoritär"
Nu tog jag ett historia exempel för att Skalman är ett historisk forum. Dock håller jag till viss del med Galadriel när jag nu förstår bättre vad hon menar. I grundskolan kanske inte medeltida påverkningar av dagens samhälle är så aktuella? Det är för abstrakt? kanske?!
/Björn