Faktoider

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Faktoider

Inlägg av koroshiya » 12 juli 2026, 22:33

Jag vet inte om giftspindlar är en faktoid, men skriver något om det.

Jo, man pratar om giftspindlar och faktoiden skulle då vara att det finns spindlar som inte är giftiga, men i verkligheten är det så att nästan alla spindlar producerar gift. I Sverige finns det över 700 olika arter, och bara två har inget gift, vad jag vet.

De tillhör familjen krusnätsspindlar, uloboridae. Deras offer vore nog egentligen glada över ett snabbverkande gift. Vad dessa spindlar istället gör är att de ordentligt spinner in offren, sedan täcks dessa med uppspydda magsafter, som tar kål på offret, och skapar en passande soppa för spindeln... det låter inte allt för mysigt.

Orsakerna till att massor av spindlar inte anses farliga för människor är dels för att de inte klarar av att bita igenom huden: deras käkar är inte alls starka eller stora nog, och dels att giftet är anpassat till deras bytesdjur, och inte särskilt farligt för oss.

Det finns spindlar som har starka käkar. En av världens farligaste skulle kanske heta Sydneys trattnätsspindel, Atrax Robustus. Den kan bli upp till fem cm lång och har ett bett som kan ta sig igenom naglar, och så har den också ett gift som människor inte mår bra av.

Numera finns det motgifter mot många spindlar. Ingen har exempelvis dött av ett bett från den där Sydneyspindeln, sedan 1981.

Allt som allt är spindlar inte särskilt farliga, och barndomens sensationslitteratur var väl därför inte korrekt, men det var intressant att få läsa och prata om Svarta Änkan, som uppenbarligen var mycket farlig. I själva verket dör nästan aldrig någon numera, vilket också beror på motgift. Tidigare uppskattningar sade att mellan två av 1000 bitna och 50 av 1000, dog. Hanen har förresten inte förmåga att bita igenom huden.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2026, 01:32

Om Gustav Vasa, var han ”duktig” på att åka skidor?
Någonting som jag läste en gång var att han antagligen satt i en släde och en annan som ”körde”, när han gjorde sin berömda rutt i Dalarna.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 juli 2026, 08:40

Stefan Lundgren skrev:
13 juli 2026, 01:32
Någonting som jag läste en gång var att han antagligen satt i en släde och en annan som ”körde”, när han gjorde sin berömda rutt i Dalarna.

Stefan
En del av "Gustav Vasas öden och äventyr i Dalarna" var kunglig propaganda spridd genom Peder Svarts krönika, men mycket är senare lokala påhitt (ofta historier hämtade ur folksagor) från 1600- och 1700-talen. Vissa uppgifter ändrades till och med. I Peder Svarts krönika är det kungatrogna dalkarlar som jagar Gustav, i senare versioner har dalkarlarna bytts ut mot danska knektar.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 juli 2026, 13:02

Stenbocks kurir brukade väl vara en faktoid skapad av Snoilskys dikt.
C. Snoilsky skrev:Är det den vilde jägarn,
Som sätter av i sträck?
Ur stugan tittar bonden
Med undran och med skräck.
En mörkblå ryttarkappa
Som i en blixt han ser,
Pistoler, älghudskyller --
En kronans officer.
I själva verket åkte kuriren med skjuts och stannade väl vid olika gästgiverier. Räkenskaperna finns kvar.

Det här togs upp i "Svenska Äventyr" från 1975, av Lars Widding, eller om det var någon av de uppföljande delarna. Artiklarna hade vad jag vet tryckts i Expressen tidigare. Widding jobbade där.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2026, 15:18

Patrik Öbrink skrev:
13 juli 2026, 08:40
Stefan Lundgren skrev:

Stefan
Tänk vad många skrönor som läraren samt extraläraren lärde ut under mellanstadietiden.

Stefan

En del av "Gustav Vasas öden och äventyr i Dalarna" var kunglig propaganda spridd genom Peder Svarts krönika, men mycket är senare lokala påhitt (ofta historier hämtade ur folksagor) från 1600- och 1700-talen. Vissa uppgifter ändrades till och med. I Peder Svarts krönika är det kungatrogna dalkarlar som jagar Gustav, i senare versioner har dalkarlarna bytts ut mot danska knektar.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 14 juli 2026, 10:48

Stefan Lundgren skrev:

Stefan
Svårt att veta. En version jag hört är att Gustav, som storman från Uppland förmodligen inte kunde åka skidor, utan gick på snöskor, varvid det var relativt enkelt för dalkarlarna på skidor att komma ikapp.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 17 juli 2026, 10:59

1990-talet som en sen folkhemsidyll med tacofredag och TV-spel tycker jag man kan beteckna som en faktoid. I verkligheten var 1990-talet mycket otryggt för många p.g.a. arbetslöshet, ekonomisk kris, allmänt högt förändringstempo och mycket mer ideologiskt jämfört med idag. Det är som att folk bara minns de goda åren precis i början av 1990-talet och sedan de stabila Göran Persson-åren kring millennieskiftet. Stressen och pessimismen däremellan är glömd.

1950-talet har också ett oförkänt gott rykte. Visst, i slutet av decenniet fick Sverige/Nordvästeuropa lite av det det amerikanska 1950-talet med TV, bilar i glada färger, hamburgare och Coca Cola, etc., men i stort präglades 1950-talet av slitsamma sexdagarsveckor för männen, trångboddhet, pedantiskt hushållsarbete för kvinnorna, etc. Mycket mera beige och slitsamt än många föreställer sig.

Skriv svar