Äkta rasism.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Äkta rasism.

Inlägg av Hans » 13 augusti 2025, 07:12

Markus Holst skrev:
13 augusti 2025, 00:32
Fast med tiden blir håret ljust igen.
Om man nu har något.

Är det någon skillnad mellan 'raserna' i flintskallighet med tilltagande ålder och om så är fallet, varför?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 augusti 2025, 10:41

Intressant tråd, jag känner hur min inre Herman Lundborg vaknar upp.

När det gäller hår så är väl hår i ansikten ovanligare bland ursprungsbefolknig i Amerikas. Att västkust "indianer" har skägg har jag hört beror på inblandning av förlista japaner som flutit iland genom århundraden.

Markus skrev:
Folket i Himalaya klarar syrefattig luft bättre. Tror det är blodet som har ändrats.
Det samma gäller anderna har jag hört. De har utvecklat fler röda blodkroppar.

Äkta rasism, ja jag delar in rasism i äkta rasism exempel påståendet att folk från Afrika har lägre intelligens. Blir lika förvånad varje gång jag träffar på en sådan. Sägs tydligen vara på uppgång igen.

Och rasism av dumhet, exempel påståendet att folk från Afrika har rytmen i blodet. Den sista gör man sig säkert skyldig till själv då och då. Men den går ju oftast att utbilda bort.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 augusti 2025, 11:07

Ja, det gäller att skilja på arv och miljö.

Om du jämför en färgad outbildad snubbe boendes i någon liten en by i djungeln i djupaste Kongo med en vit professor på Upsala universitet så får du dina fördomar bekräftade. Men om du jämför en vit outbildad snubbe från djupaste Västergötland, typ Länghem, med en färgad professor på Harvard så blir fördomarna bekämpade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Språklig rasism.

Inlägg av Hans » 13 augusti 2025, 11:32

Jag förstår inte den riktigt. Jag tror att jag visat tydligt nog här att jag inte är rasist.

Men neger-svart-färgad är för mig helt enkelt synonymer, utan värderingar. Men jag har förstått att det är tabu idag med de första två orden.

Jag tycker att de homosexuella männen har gjort rätt som har avdramatiserat ordet bög istället för att så gott som förbjuda det.
Jag tror de färgade i USA följer det en aning och använder nigger ganska ofta.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 13 augusti 2025, 11:34

Ett annat pigmentrelaterat fenomen som finns i vissa grupper är https://sv.wikipedia.org/wiki/Mongolfl%C3%A4ck

Som jag har förstått det är det helt utan funktion och ger inga positiva eller negativa konsekvenser för individen.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 13 augusti 2025, 11:56

Den här kopplingen till pigment, hudfärg, intellligens är rena bull shiten.

Rent biologiskt är det inte antalet pigment i sig som avgör hudfärgen, utan hur mycket melanin som produceras av melanocyterna, alltså pigmentcellerna.

Melanocyter (pigment) har alla människor ungefär lika många.
Däremot har människor med mörkare hud melanocyter som producerar mer melanin.
Det finns två typer av melanin: Eumelanin (mörkt) vs. pheomelanin (ljusare).
Melaninet kan vara mer koncentrerat eller spritt beroende på individ.

Så det är aktiviteten i melanocyterna, inte deras antal, som är den stora faktorn bakom variationen i hudfärg.

En grundläggande kunskap som ivf jag lärde mig på gymnasiets biologilektioner

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 augusti 2025, 13:03

Markus Holst skrev:
12 augusti 2025, 13:52
Efter istiden kom det ju hit ett mörkhyat folk med blå ögon. De kom norrifrån via Norge. I ungefär Bohuslän mötte De ett ljushyat söderifrån kommande folk.
Numera menar de flesta att de kom från sydväst, och att Fosna-Hensbackakulturen har paralleller med Ahrensburgkulturen.

Det fanns en rolig norrman som hette Odd Børretzen: han skämtade ungefär så här.

Det var en varm vårdag och folket vaknade av att isen hade smält. Alla var så glada, dansade och festade. Alla utom en. Han reste sig förvirrat upp och spanade tills han såg den försvinnande ismuren, och så tog han sina pinaler och rusade efter... Det var den förste Nordmann.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 augusti 2025, 20:02

Bra. Finns någon liknande seriestripp från Berglins, typ 'Skall vi inte flytta tillbaka söderut.' 'Nej snart vänder det nog'.

Hursomhelst åt jag middag med hustru och hennes dotter och nämnde denna tråd. Dottern har fyra år läkarstudier i bagaget och hon berättade att att färgade i USA vart misstänksamma när de fick annorlunda medicinering för blodet (koagulering m.m.) än vad kaukasier fick. Men tydligen finns det en anledning. Någon smärre skillnad. Be mig inte förklara i detalj.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 augusti 2025, 20:41

Hustrun som höll på med sociologiska studier gjorde med några studiekamrater en enkät och frågade på gatan: Skulle du kunna tänka dig att bli vän med en Homo Sapiens, hyfsat många svarade 'Nej'. Men OK, många trodde väl att de pratade om Homo Sexuella, så har väl mer med okunskap och homofobi än något annat.

MVH

Hans

Skriv svar