En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Piankhy
Medlem

Re: En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Inlägg av Piankhy » 10 juli 2010, 11:47

Stefan Lundgren skrev:Clockwise Orange verkar vara en blandning av alla slag, jag tyckte det iallafall när jag såg på trailern på Youtube och säger nog emot dig lite grann att den skulle vara bättre än Warriors.

Stefan
Jag vet inte ifall du har sett hela filmen?

Smaken är ju alltid olika, men A Clockwork Orange gick mycket djupare in på våldets orsaker men också hur samhället reagerar på våldet. Dessutom rent stilistiskt är A Clockwork Orange ett mästerverk med ovanlig scenografi och ett superbt utnyttjande av musiken (mestadels klassisk sådan av Beethoven).

Warriors var en häftig äventyrsrulle, men inte mer; A Clockwork Orange är ett innehållsmässigt och stilistiskt storverk av en av de allra bästa regissörerna, Stanley Kubrick.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2010, 21:44

Visst innehåller Orange Clockwise lite science fiction också? Om man tar denna jämförelse så har Warriors inga sådana där innehållstofter.

Stefan

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 18 november 2010, 15:30

Minns jag rätt utspelar sig "A Clockwork Orange" i framtiden och kanske visar lite hur det skulle kunna bli, även fast verkligheten ofta är värre än filmen nu och här ändå. Tror man planterar det i början när de kör en sportbil av årgång -90, nånting? Såg man filmen när den kom kanske det kändes tydligare med de synthetiska filmljuden t ex, påminner vagt om ungdomsgängen i "Logans Run". The Warriors är väl ändå samtid?

Skriv svar