Quiz: Kulturhistoria
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Ojojoj, jag har fullständigt missat detta, ursäkta mig! Tar en fråga från höstens tipspromenad, men stryker alternativen, de får komma som ledtrdar ifall det skulle behövas.
Jack Daniels har destillerat whiskey i Tennessee sedan 1875 står det på flaskorna. Sanningen är att man inte alls gjorde det under en period då herrens tjänare, med inflytelse på politiken helt enkelt förbjöd såväl framställning samt förtäring av rusdrycker i Tennesse. Tillverkningen förlades då till Alabama resp. Missouri men inget såldes någonsin från dessa produktionsställen, p.g.a. kvalitetsproblem. Hur länge fick herr Daniels överleva utan att sälja en droppe, i herrens namn?
Jack Daniels har destillerat whiskey i Tennessee sedan 1875 står det på flaskorna. Sanningen är att man inte alls gjorde det under en period då herrens tjänare, med inflytelse på politiken helt enkelt förbjöd såväl framställning samt förtäring av rusdrycker i Tennesse. Tillverkningen förlades då till Alabama resp. Missouri men inget såldes någonsin från dessa produktionsställen, p.g.a. kvalitetsproblem. Hur länge fick herr Daniels överleva utan att sälja en droppe, i herrens namn?
Re: Skalmans kulturquiz
Oj då - verkligen svår trådtorka.....
En omättlig mätress, sägs ha berövat världen en av dess största konstnärer....han dog. Efter en, troligen mycket angenäm - natt i älskog
. Vem var konstnären och vad hette mätressen?, Varjag
En omättlig mätress, sägs ha berövat världen en av dess största konstnärer....han dog. Efter en, troligen mycket angenäm - natt i älskog
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Kulturhistoria
...medan vi väntar...
Skivomslag: En musiker, vem? En fotograf - vem? Hans K
Skivomslag: En musiker, vem? En fotograf - vem? Hans K
Ja en snabbgoogling pekar mot hela 28 år (1910 - 1938) - då väldens whiskey-drickare förnekades bruket av denna ädla vara????, Varjag
Jajamensan, 38 år är alldeles riktigt!varjag skrev:Ja en snabbgoogling pekar mot hela 28 år (1910 - 1938) - då väldens whiskey-drickare förnekades bruket av denna ädla vara????, Varjag
Glädjen blev dock kortvarig och man fick slå stopp på produktionen under och strax efter krigsåren, 1942-1946, och kom inte igång på allvar igen förrän 1947.
Varjag korkar upp nästa!
Edit: angående whiskey eller borboun så misstänker jag att man kan älta det i en halv evighet. Jag håller mig helt enkelt till producentens uppfattning.
- sveahk
amerikansk musiker, tjeckisk fotograf...
Hans K
Hans K
Tack Cuba. Dryck är ju minst lika roligt som mat
En specialblandning, som lär ha ''uppfunnits'' för en högt uppsatt herre, hade följande ingredienser:
½ liter bordsbränvin + 2 centiliter vermuth + 1 centiliter gin.
supen intogs efter behag, isad eller rumstempererad. Herrn själv, hade dålig mage och tog dem rumstempererad...
Vad kallades denna saliga blandning som numera finns tillgänglig i handeln?, Varjag
En specialblandning, som lär ha ''uppfunnits'' för en högt uppsatt herre, hade följande ingredienser:
supen intogs efter behag, isad eller rumstempererad. Herrn själv, hade dålig mage och tog dem rumstempererad...
Vad kallades denna saliga blandning som numera finns tillgänglig i handeln?, Varjag
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag gissar att om jag ränner till spritbolaget Alko och köper en 0.5 liter flaska med namnet Marskin Ryyppy (40%) så får jag en flaska med den färglösa, mjuka, elegant kryddiga och balanserade goda dryck som du Varjag nu söker efter...varjag skrev:Tack Cuba. Dryck är ju minst lika roligt som mat![]()
Jadu Ralf - inte oväntat kom rätta svaret från vårt östra grannland
Marskin Ryyppy, Marskalk Mannerheims frukostsnaps (1) och middagssnaps (2) [lär ha varit i ganska stora snapsglas] - kan tyvärr inte köpas på mina breddgrader, men ta gärna en sup för mig också när du ändå är i farten......
Du blandar nästa fråga, Varjag
Du blandar nästa fråga, Varjag
- Bilagor
-
- en salig blandning.jpg (6.32 KiB) Visad 2794 gånger
- sveahk
Musikern (f.ö. från Kanada) är kanske mer känd för plattor där han stod som producent, som t.ex.
Hans K
- Ralf Palmgren
- Medlem
En svensk husmamsell och författare skrev i medlet av 1700-talet en receptbok. Den första upplagan utkom i Stockholm år 1755. Den blev mycket omtyckt och har haft stort inflytande på svensk kokkonst. Vad hette kvinnan och vad är bokens titel?
Denna!
- Bilagor
-
- Cajsa Wargs Hjelpreda.png (57.14 KiB) Visad 2774 gånger
Jaha, tack vare det eländes mötet jag har suttit i halva dagen lyckades jag missa frågan.
Men jag kan inte låta bli att meddela att jag fick tag i denna skriften i höstas, 8. upplagan tryckt 1785, dvs när tanten fortfarande levde! Så fort det stabiliseras med tid i tillvaron har jag tänkt provlaga blandade rätter, det finns hur mycket kul som helst! Läsningen (bokstäverna) är lite jobbiga i början men man vänjer sig fort.
Men jag kan inte låta bli att meddela att jag fick tag i denna skriften i höstas, 8. upplagan tryckt 1785, dvs när tanten fortfarande levde! Så fort det stabiliseras med tid i tillvaron har jag tänkt provlaga blandade rätter, det finns hur mycket kul som helst! Läsningen (bokstäverna) är lite jobbiga i början men man vänjer sig fort.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Cajsa Warg skrev i mitten av 1700-talet sin kokbok Hjelpreda i hushållningen för unga Fruentimber. Den publicerades för första gången år 1755. Boken blev mycket omtyckt och så populär att den har utgivits flera gånger genom århundradena sedan dess. Boken är en av de mest berömda kokböckerna i svensk kokbokshistoria.
Varjag hade rätt och får ställa nästa fråga!
Varjag hade rätt och får ställa nästa fråga!
Tack Ralf, vi fortsätter med lite svensk accent i giftblandarbranschen. Och vill veta vem som skapade drinken och vilka ingredienser den har?, Varjag
- Bilagor
-
- stol.jpg (22.2 KiB) Visad 2752 gånger