Quiz: Kulturhistoria
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Tack - då kommer två bilder på en delikatess, och det är inte ål.
Den kan ätas både rökt eller stekt, gärna på en knäckebrödssmörgås. På ena bilden är de rökta och på den andra bara insaltade.
Vad är det?
/ currahee
Den kan ätas både rökt eller stekt, gärna på en knäckebrödssmörgås. På ena bilden är de rökta och på den andra bara insaltade.
Vad är det?
/ currahee
- Bilagor
-
- saltade.jpg (54.85 KiB) Visad 392 gånger
-
- rökta.jpg (149.66 KiB) Visad 392 gånger
Böckling?
Flodnejonöga?
Visst är det nejonögon. Tyvärr lite svåra att få tag på nu för tiden.
Frågan är din koroshiya.
/ currahee
Frågan är din koroshiya.
/ currahee
Jag har aldrig ätit nejonöga, utan bara hört talas om det. Är det gott?
Här är en fråga. Xxx var mestadels något som bara exporterades till ett enda köparland, ändå kunde Xxx ge arbete åt flera tusen svenskar.
Jag har några ledtrådar på lager, men det blir nog för lätt då.
Lycka till med gissandet
Här är en fråga. Xxx var mestadels något som bara exporterades till ett enda köparland, ändå kunde Xxx ge arbete åt flera tusen svenskar.
Jag har några ledtrådar på lager, men det blir nog för lätt då.
Lycka till med gissandet
Falukorv, exporterad till Norge?
Hehe jo de har väl funnits kvar i USA men det finns knappt några sådana i Sverige förutom rariteter som är kvar från 1800-talet etc. En hemmaglass-maskin är ungefär likadan, men man slipper själv veva den eller tillsätta is-salt eftersom kylvätskan finns innanför väggarna i den yttre behållaren, istället så fryser man den. I en traditionell maskin blir det grymt jobbigt att veva då vätskan till slut blir väldigt trög.Göstring skrev:Nej, bara nästan.Giancarlo skrev:Denna är av mycket gammal modell och är inte likadan idag.
En restaurangglassmaskin har ju eget kylelement och behöver inte för-frysas som hemmamaskinen. Sen finns det två metoder till att göra glass, antingen häller man flytande kväve i glassmeten och rör runt tills det fryster, eller så sätter man in en färdigfrysen isig glass-smet i en puré-maskin som kallas för Paco-jet där en kniv kör i sönder glass-isen till en luftig glass-massa. Den glass man får av de sistnämnda metoderna blir mycket krämigare (= mindre iskristaller) än den som är gjord i glassmaskin.
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 14 gång.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Gissar att exportvaran kan vara lutfisk.
Nejonögon är gott, påminner om ål i smaken, men är inte lika fett. Framförallt rökt eller halstrad på en knäckebrödsmacka. Fanns tidigare att köpa varje lördag på bland annat, Stortorget i Gävle. Men tyvärr lönar det sig inte för torghandlarna längre att sälja dem.
/ currahee
Nejonögon är gott, påminner om ål i smaken, men är inte lika fett. Framförallt rökt eller halstrad på en knäckebrödsmacka. Fanns tidigare att köpa varje lördag på bland annat, Stortorget i Gävle. Men tyvärr lönar det sig inte för torghandlarna längre att sälja dem.
/ currahee
Re: Skalmans kulturquiz

En annan film. Vilken?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Denne man var vanligtvis ingen brottsling, men han gjorde ändå "århundradets kupp" då han stal ett värdefullt föremål, vad stal han och hans namn, tack?

Funderade också på lutfisk men jag trodde att det snarare var vi som importerade den från Norge?currahee skrev:Gissar att exportvaran kan vara lutfisk.
/ currahee
Chansen att få fatt i den borde alltså vara störst om man fiskar själv? Finns nån gubbe i närheten som röker grejer.currahee skrev: Nejonögon är gott, påminner om ål i smaken, men är inte lika fett. Framförallt rökt eller halstrad på en knäckebrödsmacka. Fanns tidigare att köpa varje lördag på bland annat, Stortorget i Gävle. Men tyvärr lönar det sig inte för torghandlarna längre att sälja dem.
/ currahee
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Skalmans kulturquiz
Där har vi en av Stanley Kubrick's kostymfilmer - "Barry Lyndon"!
Hans K
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Han som gjorde Mona Lisa världsberömd - italienaren Vincenzo Perugia knyckte den 1911, blev ertappad 1913 när han försökte sälja malningen i Italien. Varför han tog den? Han ville aterbörda den till konstnärens hemland!
Hans K
Hans K
Falukorv och lutfisk är inte rätt.
Uj, nu är jag nära att ge er flera ledtrådar: nej jag får stålsätta mig och lägga mig och läsa istället
Jag ger några inatt om inget rätt svar inkommit.
Uj, nu är jag nära att ge er flera ledtrådar: nej jag får stålsätta mig och lägga mig och läsa istället
Åh, jag kom på en sak!koroshiya skrev:Falukorv och lutfisk är inte rätt.
Uj, nu är jag nära att ge er flera ledtrådar: nej jag får stålsätta mig och lägga mig och läsa iställetJag ger några inatt om inget rätt svar inkommit.
Renhorn som exporteras till Japan!