Quiz: Kulturhistoria
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Återuppliva frågan igen, jag gissar iallafall på åtskilliga miljoner, tror att det rörde sig om cirka 20 miljoner någonting.
Stefan
Stefan
Nej, det rån jag avsåg var rånet mot Gotabanken 1990. Bytet blev statsobligationer och värdet uppgick 880-930 miljoner SEK. De hann dock bli spärrade så rånarna fick inte dricka drinkar på Bahamas... En av de dömda är den kände Liam Norberg.
Jag lämnar frågan fri.
P.S Västbergarånet för ett par dagar sedan har nog tagit på sig ledartröjan vad gäller störts rånbyte där det gått att använda bytet. Eller åtminstone inte går att spärra bytet iaf. Vi får väl se hur upplösningen blir...
Jag lämnar frågan fri.
P.S Västbergarånet för ett par dagar sedan har nog tagit på sig ledartröjan vad gäller störts rånbyte där det gått att använda bytet. Eller åtminstone inte går att spärra bytet iaf. Vi får väl se hur upplösningen blir...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
I augusti 1894 inträffade ett dråp på en danstillställning i Knutby(Uppland) då en 36-årig man blev såväl knivhuggen som misshandlat till döds. Det var flera som deltog i denna händelse som även en ung dräng blev svårt skadad. Den man som bidrog att den 36-åriga mannen avled hette Wahlberg i efternamn, men hur många år straffarbete dömdes han och när släpptes han fri?
Ett av dessa alternativ är rätt.
1) Sju år och släpptes fri 1900
2) Sju år och släpptes fri 1901
2) Tio år och släpptes fri 1901
Stefan
Ett av dessa alternativ är rätt.
1) Sju år och släpptes fri 1900
2) Sju år och släpptes fri 1901
2) Tio år och släpptes fri 1901
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz: Kulturhistoria
Det är eken som syns på bilden och kanske är värt att skriva om detta.
Stefan
Stefan
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Skalmans kulturquiz
...tänk 4-grupp, och det är inte ABBA...
Hans K
Hans K
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
John Lennon.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Ja, naturligtvis John Lennon, bra Lars! Inte bara en fantastisk musiker - teckna och skriva kunde han "bestens", hans bok "In his own write" kan fortfarande varmt rekommenderas! 
Lars tar över!
Hans K
Lars tar över!
Hans K
Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Ett för kokkonsten mycket viktigt verk, varför och vem?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Ska vi gissa på Apicius "De arte coquinara", vilken bedöms vara den äldsta bevarade kokboken?
Apicius föddes i Romerska riket år 25 före Kristus så den är hyfsat gammal.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz: Kulturhistoria
Jag friställer denna fråga!!!
Det rätta svaret är a) Man fann en vattenkälla under anläggningsperioden och lät eken stå kvar.
Stefan
Det rätta svaret är a) Man fann en vattenkälla under anläggningsperioden och lät eken stå kvar.
Stefan
Japp. Här är en replika från 1500-talet som kallas "De Re Culinaria". Cuba tar frågan.Cuba skrev:Ska vi gissa på Apicius "De arte coquinara", vilken bedöms vara den äldsta bevarade kokboken?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Kul! Läste att de äldsta bevarade är från 800-talet.Giancarlo skrev:Japp. Här är en replika från 1500-talet som kallas "De Re Culinaria". Cuba tar frågan.Cuba skrev:Ska vi gissa på Apicius "De arte coquinara", vilken bedöms vara den äldsta bevarade kokboken?
Vi fortsätter på mitt favoritområde, verktyg och utrustning. Vad ser vi på bilderna? (Förutom snusdosan...)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag får också lämna frågan fri, Wahlberg dömdes till sju år fr o m 1894 och frigavs 1900.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Finns det någon ledtråd?
Stefan
Stefan
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
Vi fortsätter inom musikens värld. Bilden visar ett monument över en internationellt känd tonsättare. Vem?