Quiz: Kulturhistoria
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Ledtråden är en stad och för att försvåra det hela så skriver jag Medelpad samt Ångermanland.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Lämna frågan fri, Sundsvall råkade ut för en storbrand som ödelade hela stan 1888.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz: Kulturhistoria
Är frågan rätt besvarat eller inte`???
Stefan
Stefan
Ja, av Probstner så vitt jag kan förstå.
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
OK, kanske läge för en fråga då.
Vad är utmärkande för den värmländska nävgröten avseende ingredienser?
Vad är utmärkande för den värmländska nävgröten avseende ingredienser?
rostat havremjöl
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Jamen det är ju alldeles riktigt! Även kallat "skrädmjöl". Om det är värmländska eller finska som ligger bakom det namnet vet jag inte. Nävgröt kallas även "motti" lokalt, vilket kommer rakt av från finskan.Giancarlo skrev:rostat havremjöl
Frågan är din!
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Den orangeklädda mannen har ett slags band runt huvudet, måste vara någon form av hjärnimpulser som man antingen försöker leda till kriminalitet/brott eller är det bara undersökning.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Probstern har inte varit online sedan juni, om han inte kommer snart så är jag beredd på att ta frågan.Schwemppa skrev:Ja, av Probstner så vitt jag kan förstå.
Stefan
Du är på rätt spår, det handlar om analys av hjärnverksamhet. Bilden visar ett tillfälle där metoden användes i praktiken. Fången i den orangefärgade overallen gick en vecka senare med på en "plea bargain", han erkände sig skyldig till några bestialiska brott, och undgick därmed ett sannolikt dödsstraff. Jag vill gärna ha ett namn på metoden och/eller fången.Stefan Lundgren skrev:Den orangeklädda mannen har ett slags band runt huvudet, måste vara någon form av hjärnimpulser som man antingen försöker leda till kriminalitet/brott eller är det bara undersökning.
Stefan
/G:son
När jag (nyfiken som jag är) googlar på lite sökord så får jag upp ett flertal metoder. BEOS (Brain Electrical Oscillations Signature) låter spännande, men verkar kräva mer utrustning.
Däremot så får jag upp "Brain Fingerprinting" som alternativ, och utrustningen där verkar vara rätt lik den som används i bilden. Så det får bli svaret.
Kan fången möjligen då vara James B. Grinder?
Däremot så får jag upp "Brain Fingerprinting" som alternativ, och utrustningen där verkar vara rätt lik den som används i bilden. Så det får bli svaret.
Herr Google är quizdeltagarens bäste vän.tryggve skrev: Däremot så får jag upp "Brain Fingerprinting" som alternativ, och utrustningen där verkar vara rätt lik den som används i bilden. Så det får bli svaret.
Rätt på båda punkterna. Grinder gick med på straffavtalet, då undersökningsresultatet sannolikt skulle ha godkänts av domstolen som bevis på att han kände till detaljer om brottet som endast myndigheterna och den skyldige kunde känna till. Förhör med hjälp av lögndetektor godkänns ju inte av domstolarna i USA som bevis på skuld. Din fråga.
Re: Quiz: Citat av historiska personer
Åtminstone jag erkänner mig besegrad av frågan. 
Vi tar den då...
Ett hus i Helsingfors som fortfarande väcker starka känslor.
Vem har varit framme?
Vem har varit framme?
- Bilagor
-
- hus.jpg (72.97 KiB) Visad 675 gånger
Det är Alvar Aalto, den berömde finske arkitekten och formgivaren. Byggnaden heter Enso-Gutzeit huset och rymmer idag huvudkontoret för Stora Enso.
Varför det väcker starka känslor har jag ingen aning om, pls tell!
Varför det väcker starka känslor har jag ingen aning om, pls tell!