Quiz: Kulturhistoria
- Royal Navy
- Medlem
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Rätt svar, din fråga... G:son
Tack. Vad gör man på bilden, och vilket geografiskt område rör vi oss i?
/G:son
- Bilagor
-
- matquiz2.jpg (80.11 KiB) Visad 678 gånger
Hmm, man kyler något som är varmt när det kommer ur kranen i syfte att provsmaka det?G:son skrev:Tack. Vad gör man på bilden, och vilket geografiskt område rör vi oss i?
Den här var svår, ledtråd?
Nej, det är nog en vanlig vattenkran, och det handlar inte om kylning, utan om motsatsen.Cuba skrev: Hmm, man kyler något som är varmt när det kommer ur kranen i syfte att provsmaka det?
Hoppsan. Kommer att tänka på brunnsdrickandet i Stuttgart. Varmt, svavelhaltigt vatten som man skulle pina i sig eftersom man då garanterades en bättre hälsa. Detta vattnet kom ur varma källor, vilket även användes i de s.k "termalbaden". Vid besöket provades bägge varianterna, badet kan definitivt rekommenderas framför drickandet!G:son skrev:Nej, det är nog en vanlig vattenkran, och det handlar inte om kylning, utan om motsatsen.Cuba skrev: Hmm, man kyler något som är varmt när det kommer ur kranen i syfte att provsmaka det?
Vi rör oss i det tyskspråkiga området, men längre söderut än Stuttgart. Och det är inte vatten som man dricker. 
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Den här quizen vill inte riktigt få luft under vingarna. Vi provar med en ny fråga; vad händer på bilden?
- Bilagor
-
- KrimQuiz.jpg (37.66 KiB) Visad 2764 gånger
Notera lerkruset, det är typiskt för området.
Det ser ut som en fånge som går igenom ett lögndetektortest. Men det är säkert något annat bara för det... 
Ja, det är inte ett traditionellt lögndetektortest.tryggve skrev:Det ser ut som en fånge som går igenom ett lögndetektortest. Men det är säkert något annat bara för det...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Sundsvall råkade ut för en förödande stadsbrand som förstörde hela staden och efter branden började man återuppföra byggnader i stenmaterial.
Vilket år var branden?
Stefan
Vilket år var branden?
Stefan
En ölvärmare är det, den här lär finnas i Salzburg. Frågan är fri.
- Bilagor
-
- matquiz.jpg (66.79 KiB) Visad 2827 gånger
Ölvärmare, har man sett på **!G:son skrev:En ölvärmare är det, den här lär finnas i Salzburg. Frågan är fri.
Besökte ju Salzburg så sent som i våras, inte fick jag se nån ölvärmare....
Ska säga till gänget där, nästa gång får det bli en visit för att beskåda den!
Har sett en sådan just där, men det är många år sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg var. Tror att det var i borgen uppe på berget.Cuba skrev: Ölvärmare, har man sett på **!
Som jag naturligtvis blev uppsläpad i också... Dock dracks det inget öl där utan vi promenerade ner och hamnade på restauranten som ligger till vänster när man kommit ner på "havsnivå".G:son skrev:Har sett en sådan just där, men det är många år sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg var. Tror att det var i borgen uppe på berget.Cuba skrev: Ölvärmare, har man sett på **!
Tackar för tipset, det ska undersökas nästa gång!
EDIT: Just fått besked av österrikarna: bilden är från Augustinerbräu och ett besök där utlovas nästa gång!