Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
En hedrad man som stupade i en fjärran världsdel under utövande av sitt yrke, som inte är så självklart som det kan synas.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Han var skeppspräst på en av US Navys tunga kryssare.
Cdr George Rentz, USS HOUSTON, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Exakt. "Spökskeppet USS HOUSTON". Cdr Rentz var den ende Chaplain som fick Navy Cross under VK 2 - tyvärr postumt. Frågan till Varjag.
Tack Stellan - och till mera kanondån....
Ett par amerikanska handelsfartyg - har blivit angripna
Men amerikaner - vänder aldrig andra kinden till!
Utan vadar rakt in i trubbel - och näpser ''infödingarna''.....
Var, när och på vilket fartyg - befinner vi oss? Stjärna för den som kan ange namnen på de angripna handelsfartygen....
Varjag
Men amerikaner - vänder aldrig andra kinden till!
Utan vadar rakt in i trubbel - och näpser ''infödingarna''.....
Var, när och på vilket fartyg - befinner vi oss? Stjärna för den som kan ange namnen på de angripna handelsfartygen....
Varjag
Motståndaren....
disponerade även kustartilleri. varav ett batteri skadades förutom att våra tappra amerikaner sänkte två fientliga skepp..... 
.....en USS ''sloop'' tuktar di uppstudsiga...... 
Jag tror på Shimonosekisundet 1863 och USS Wyoming?
Jajamensan Amund - helt rätt. Det är USS WYOMING som brassar på mot Mori Takashika's flotta och KA i Shimonosekisundet. De amerikanska ångarna ss PEMBROKE och SHANGHAI hade angripits av japanerna tidigare under parollen ''kasta ut alla främlingar ur Japan''!Amund skrev:Jag tror på Shimonosekisundet 1863 och USS Wyoming?
http://www.ask.com/wiki/Battles_for_Shimonoseki
Amund vid ratten, Varjag
Tack för frågan Varjag! Ganska modigt måste man säga att bara åka in och utsätta sig för KA och fientliga skepp, även om de förmodligen hade mycket låga tankar om japanernas stridsvärde.
I ett av frågeområdets länder råder stor politisk osäkerhet och det är många som vill ha makten. En fraktångare från en europeisk stormakt är på väg med en vapenleverans till landets president när en rebelledare kapar henne och erövrar lasten. Sådant ofog går ju naturligtvis inte för sig och stormakten skickar ett örlogsfartyg som får fatt i piratfartyget och ger eld, rebelledaren ger besättningen order att simma i land medans han virar in sig i landets flagga och spränger sitt fartyg och sig själv i luften.
Frågan är vilket land och vilket år och namnet på örlogsfartyget?
Namnen på fraktångaren piratbåten och rebellledaren ger höga stilpoäng.
I ett av frågeområdets länder råder stor politisk osäkerhet och det är många som vill ha makten. En fraktångare från en europeisk stormakt är på väg med en vapenleverans till landets president när en rebelledare kapar henne och erövrar lasten. Sådant ofog går ju naturligtvis inte för sig och stormakten skickar ett örlogsfartyg som får fatt i piratfartyget och ger eld, rebelledaren ger besättningen order att simma i land medans han virar in sig i landets flagga och spränger sitt fartyg och sig själv i luften.
Frågan är vilket land och vilket år och namnet på örlogsfartyget?
Namnen på fraktångaren piratbåten och rebellledaren ger höga stilpoäng.
Den heroiske rebellkaptenen var amiral i landets flotta och blev nationalhjälte på köpet. Det europeiska örlogsfartyget är en gammal bekanting för de flesta.
Till min stora fasa upptäcker jag att det är fel båt jag lagt ut en bild på, visserligen med samma namn men likt förb... fel fartyg.
x10. Så här kan det gå när man egentligen inte har tid och därför slarvar.
x100. Ber om ursäkt och hoppas att frågan inte havererat helt för det utan lägger in en korrekt bild och låter frågan ligga kvar tills i morgon.
Detta hände sig på den tiden att detta av till stor del av vatten omgivna rike snart varit självständigt redan i ett sekel, men det lönade sig ändå inte att stöta sig med den gamla världens stormakter som med ett språng återställer ordningen, trots Monroedoktrin.
Det amerikanska landet i fråga är kanske mest känt för elände...
Det amerikanska landet i fråga är kanske mest känt för elände...
Ja då blev det lättare.....rebellamiralen var Hamilton Killick, hans fartyg var ''kryssaren''' LA CRETE-a-PIERROT och ultimatumet kom från den tyska kanonbåten SMS PANTHER. Dramat utspelades på Haiti 1902. Vad den kapade tyska lastångaren med vapnen hette - vet jag inte, Varjag
Alldeles rätt svar från Varjag trots mina förvillande foton... Bilden jag visade hade åtminstone rätt namn men var österrikare och ser vid en granskning betydligt mera omodern ut.varjag skrev:Ja då blev det lättare.....rebellamiralen var Hamilton Killick, hans fartyg var ''kryssaren''' LA CRETE-a-PIERROT och ultimatumet kom från den tyska kanonbåten SMS PANTHER. Dramat utspelades på Haiti 1902. Vad den kapade tyska lastångaren med vapnen hette - vet jag inte, Varjag
http://de.wikipedia.org/wiki/Markomannia-Zwischenfall
http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Panther_(1885)
http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Panther
Ångaren hette Markomannia och kaparfartyget Crete-a-Pierrot var bestyckad med en 2,6 tums, en 4,7 tums och fyra st 3,9 tums kanoner, två Maxim och fyra Nordenfelt kulsprutor, men SMS Panther gjorde ett "språng" innan det berömda.
Mer finns inte att säga förutom att Varjag presenterar nästa konflikt.
Tack Amund. Vi seglar vidare med en annan båt;
- som också hade ''vapen i lasten''. Och som skapade ännu större rabalder i ''vissa kretsar''...ja en president flydde till exil, ett inbördeskrig bröt ut - Usch vad den båtlasten ställde till med......
Vad hette fartyget och dess kapten? Varfrån kom lasten - och var lossades den?, Varjag
Vad hette fartyget och dess kapten? Varfrån kom lasten - och var lossades den?, Varjag