Det är en internationellt ökänd icke-svensk vi snackar om.Schwemppa skrev:Yngve Larsson m.fl. då kanske. Bilden såg äldre ut på något vis
Quiz: Kulturhistoria
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Le Corbusier 
Nu klickade detSchwemppa skrev:Le Corbusier
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Ja, där ser man. Jag känner igen honom för stålrörsmöbler (var inte en av dem med i någon av Beverly Hills Cop-filmerna, förresten) Funktionalism genom årtionen, sannerligen.
Är det min fråga nu?
Är det min fråga nu?
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Ställ en ny fråga bara Schwemppa, du verkar ju säker på din sak. 
/G:son
/G:son
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Det svenska namnet är bildat efter ett ryskt ord. Detta i sin tur kommer från suchoj(torr).
Det blir att fundera till lite... 
Den här borde inte vara alltför svår...
- Bilagor
-
- brottsling.jpg (17.6 KiB) Visad 2673 gånger
Åmselemördaren, Juha Valjakkala, numera känd under namnet Nikita Joakim Fouganthine.
Där satt den, fotbojan till Tryggve.
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Svaret var succariebröd.
Frågan är fri.
Frågan är fri.
-
Torbjörn J
- Medlem
Re: Skalmans kulturquiz
Jag har glömt bort frågan. Men en ledtråd innan jag släpper den fri; vår, sommar, höst & ..?
Nu får vi se om ni läser skönlitteratur också
/Torbjörn
Nu får vi se om ni läser skönlitteratur också
/Torbjörn
Jag vet vem det är men inte vad han heter. Engelsk seriemördare nångång på 1920- 30 talet. Som fick en granne dömd och avrättad för mordet på sin dotter/ hustru.
Efter googling: John Reginald Christie