Quiz: Kulturhistoria
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Sardisk fårost, pecorino sardo
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Nu är du riktigt nära det rätta svaret.Giancarlo skrev:Sardisk fårost, pecorino sardo
/G:son
Re: Quiz: Kulturhistoria
Aja.. du får rätt. det rätta namnet är Clavicembalo col piano e forte.Vilket betydde Cembalo med mjukt och hårt, vilket menades med att man med pianot kunde påverka tonens ljud beroende på hur hårt man tryckte när man tryckte på en tangent, detta kunde man ej med cembalo som alltid gav samma ljud när man tryckte på en tangent.Schwemppa skrev:Kärt barn har många namn... Clavicembalo?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Asch, det var så mångordigt att man kunde klara sig med mindre...
Tackar så mycket.
Här har vi ett musikinstrument också. Inte så vanligt idag men...
Här har vi ett musikinstrument också. Inte så vanligt idag men...
- Bilagor
-
- blåsinstrument.gif (133.39 KiB) Visad 768 gånger
Skalmeja
-
Torbjörn J
- Medlem
Re: Skalmans kulturquiz
Tackar!
Jag söker en författare; född i Småland och har skrivit 16 böcker, minst sex av dessa har filmatiserats. Vann Svenska Deckarakademiens debutantpris 1995. Vem är jag?
Jag söker en författare; född i Småland och har skrivit 16 böcker, minst sex av dessa har filmatiserats. Vann Svenska Deckarakademiens debutantpris 1995. Vem är jag?
Korrekt. Figaro är nästa kulturbärare 
Ok, en lätt en...
Vad är en Tegnérlada?
Vad är en Tegnérlada?
Casu marzu?
En ost där man avsiktligt tillsätter fluglarver. Av hygieniska skäl är försäljning numera förbjuden.
En ost där man avsiktligt tillsätter fluglarver. Av hygieniska skäl är försäljning numera förbjuden.
Wikipedia, http://it.wikipedia.org/wiki/Casu_martzu skrev:è severamente proibita dalla legge la commercializzazione
Ja det var nog lätt - om jag har rätt??? - en större församlingskyrka med plats för mera dyrkande
, Varjag
Stämmer bra det. Casu marzu lär betyda "rutten ost". Sardinierna bryr sig dock inte så mycket om förbudet, utan köper osten på svarta börsen, trots hälsoriskerna. Din fråga.Göstring skrev:Casu marzu?
/G:son
Vid anfallet mot Norge 1718, hade den svenska sidan ett matrelaterat hemligt vapen. Vad var det?
Liiite mer vill jag nog ha som svar.varjag skrev:Ja det var nog lätt - om jag har rätt??? - en större församlingskyrka med plats för mera dyrkande, Varjag
"Med plats för mera dyrkande" än i vad då?
Och framför allt, när kom de här hiskeliga byggnaderna till?
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Den jag söker är en av modernistisik arkitekturs storheter, han gjorde stockholmsplanen i samband med ett event på 30-talet, Alvar Aalto gjorde också en plan i samma anda.
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Yngve Larsson m.fl. då kanske. Bilden såg äldre ut på något vis