Quiz: Kulturhistoria
Re: Quiz: Citat av historiska personer
Ursäkta dröjsmålet, här kommer nästa citat:
"Jag tror inte, att det kommer att bli en kvinnlig premiärminister under min livstid".
/G:son
"Jag tror inte, att det kommer att bli en kvinnlig premiärminister under min livstid".
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Ledtråd: det rör sig om en teknik som man idag anser självklar vid utredning av brott.
Efter påstötningar från Tryggve så satsar jag på Juan Vucetich som tydligen var Argentinsk polis och gjorde den första fingeravtrycksidentifikationen i kriminalhistorien, 1892. Detta ledde till att en viss Francisca Rojas kunda fällas för mordet på sina två söner (rätt hemskt faktiskt!).
Så rätt så. Nu får du nöjet att grunna ut en ny fråga, Matsan.Matsan skrev:Efter påstötningar från Tryggve så satsar jag på Juan Vucetich som tydligen var Argentinsk polis och gjorde den första fingeravtrycksidentifikationen i kriminalhistorien, 1892. Detta ledde till att en viss Francisca Rojas kunda fällas för mordet på sina två söner (rätt hemskt faktiskt!).
Ok, då kör vi!
Den förre finansministern Allan Larssons styvson blev utsatt för ett brott för ett tag sedan vad hände med honom och vad hände med brottslingen?
Den förre finansministern Allan Larssons styvson blev utsatt för ett brott för ett tag sedan vad hände med honom och vad hände med brottslingen?
Ja, jag kan ju inte låta bli...Matsan skrev:Ok, då kör vi!
Leif Axmyr slog ihjäl sin förra flickvän och en av hennes vänner i något som väl får betecknas som ett svartsjukedrama i Gävle 1982. Vännen var Allan Larssons styvson.
Axmyr sitter inne på livstid sedan mordet 1982, så han borde väl höra till kategorin personer som har suttit inne längst i landet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Axmyr
Helt rätt! Kan tillägga att Leif lär ha använt en kofot, rätt brutalt alltså.
Frågan är Tryggves!
Frågan är Tryggves!
Tack Matsan.
Att sätta dit brottslingar genom DNA-teknik "DNA fingerprinting" får väl ändå anses vara rutin idag. Men vem var den förste som fälldes för ett grovt brott genom denna teknik??
Att sätta dit brottslingar genom DNA-teknik "DNA fingerprinting" får väl ändå anses vara rutin idag. Men vem var den förste som fälldes för ett grovt brott genom denna teknik??
Paradoxalt nog Margaret ThatcherG:son skrev:Ursäkta dröjsmålet, här kommer nästa citat:
Alldeles riktigt, i en intervju för BBC 1973, tror jag att det var. Din fråga.Jokke skrev:
Paradoxalt nog Margaret Thatcher
"Det är naturligt att dumbommarna är i majoritet i riksdagen: de är i majoritet i folket."
Citatet är från en svensk författare.
Klassiker, det var Hjalmar Söderberg...eller hur?
Äh, det löser sig.
JeppNIL skrev:Klassiker, det var Hjalmar Söderberg...eller hur?
En av mina favoriter:
"Rött vin, böcker eller ammunition kan man aldrig ha för mycket av".
"Rött vin, böcker eller ammunition kan man aldrig ha för mycket av".
Äh, det löser sig.