Quiz: Kulturhistoria
Re: Quiz: Citat av historiska personer
Måste vara A.F. Airo?
/G:son
Vissa historiker anser att det borde följas av "enligt marskalkens beslut", men visst är det högkvartersmästare A. F Airo som talar.
Staven till G:son
Staven till G:son
Tack för det, nu byter vi tema:
"Jag läser inga tidningar numera, förutom Ritchie's, och i den närmast annonserna, då de innehåller de enda sanningarna man kan lita på i en tidning."
"Jag läser inga tidningar numera, förutom Ritchie's, och i den närmast annonserna, då de innehåller de enda sanningarna man kan lita på i en tidning."
Re: Quiz inom kriminalhistoria
En ledtråd kanske behövs?
Re: Arkitektur- och stadshistoria quiz
Svaren är som följer: området är Inndalen med omgivningar i norra Alpförlandet, den regionala byggnadsstilen kallas Innstadtstil (ibland Inn-Salzachstil) och det var salthandeln som gjorde området rikt. Mer praktfulla nyckelorter i utkanten av området är Salzburg och Passau, men begreppet Innstadtstil används mest om mindre städer som Mühldorf/Inn, Neuötting, Kraiburg, Teisendorf m fl.
Frågan är fri.
/ Probstner
/ Probstner
Kan inte låta bli... Detta är en bild av Åbo stads huvudbibliotek. Det har en förebild. Vilken?
- Bilagor
-
- Bibliotek.jpg (138.54 KiB) Visad 2756 gånger
Intressant, och obekant för mig. Kan det vara någon stiff upper lip brittisk medborgare som läser tidningen under första världskriget?
Appalackerna, kanske?
Tidigare, och från ett annat land. En amerikan, en av de stora.
Det ser ut som Riddarhuset i Stockholm / ProbstnerSchwemppa skrev:Kan inte låta bli... Detta är en bild av Åbo stads huvudbibliotek. Det har en förebild. Vilken?
- Niedzwiadek
- Medlem
Nej bergskedjan jag syftar på har betydligt högre toppar. En del av hans offer upptäcktes i samband med att en flod svämmade över. Han mördade främst unga flickor i tre olika länder.
Anderna? Har för mig att det är en snubbe i Ecuador eller Peru som har mördat rätt många.Niedzwiadek skrev:Nej bergskedjan jag syftar på har betydligt högre toppar. En del av hans offer upptäcktes i samband med att en flod svämmade över. Han mördade främst unga flickor i tre olika länder.
Koll på Wiki ger faktiskt två möjliga.
Daniel Camargo Barbosa? "The Beast of the Andes";
eller
Pedro López – "The monster of the Andes".
Så rätt så. Arkitekten gjorde mer eller mindre en kopia, visserligen i lite mindre format.
Vad är en fial? / Probstner
- Niedzwiadek
- Medlem
Det är korrekt. Pedro Lopez är dömd för mord på minst 163 personer i Colombia, Peru och Ecuador. Han har förmodligen mördat över 300 personer vilket skulle göra honom till en av historiens mest aktiva seriemördare.