Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Dom stacks med svärd.....Översten var ingen mindre är Robert E. Lee, Varjag
Så rätt, så rätt.
Inte dom moderna svärden heller, värjor eller sablar, utan med gammaldags bredsvärd.
Och det var visst Uncle Booby (även om ingen någonsin kallade hoonom det när han hörde) som kom och tog hand om gamle John Brown. Och därmed kanske fördröjde inbördeskriget i två är.
På tisdag är det 150 år sedan de första skotten föll, mot Fort Sumter, SC.
Varjag leder trupperna mot nya mål.
Inte dom moderna svärden heller, värjor eller sablar, utan med gammaldags bredsvärd.
Och det var visst Uncle Booby (även om ingen någonsin kallade hoonom det när han hörde) som kom och tog hand om gamle John Brown. Och därmed kanske fördröjde inbördeskriget i två är.
På tisdag är det 150 år sedan de första skotten föll, mot Fort Sumter, SC.
Varjag leder trupperna mot nya mål.
Tack jslat. USA's historia är ju fylld av gruveliga brott - mest p.g.a. dess sensationsjagande media.
Ett, som slog med en ''nyhetsfaktor'', t.o.m. där, innefattade detta bagage..... Vad innehöll det och vems var det?, Varjag
Ett, som slog med en ''nyhetsfaktor'', t.o.m. där, innefattade detta bagage..... Vad innehöll det och vems var det?, Varjag
.....i bagaget 
- Bilagor
-
- i bagaget.jpg (17.9 KiB) Visad 2823 gånger
Det tog längre tid än vad det skulla att knäcka den här...
Agnes ‘Ann’ LeRoi och Hedvig ‘Sammy’ Samuelson mördades av deras rumskamrat Winnie ‘Ruth’ Judd i Arizona och packade kropparna i bagaget och skickade det till Los Angeles.
Ruth Judd dämdes till döden via hängning, senare ändrat till "knäpp i skallen". Hon flydde 7 gånger under de fäljande 30 åren för att slutligen bli benådad 1971.
Agnes ‘Ann’ LeRoi och Hedvig ‘Sammy’ Samuelson mördades av deras rumskamrat Winnie ‘Ruth’ Judd i Arizona och packade kropparna i bagaget och skickade det till Los Angeles.
Ruth Judd dämdes till döden via hängning, senare ändrat till "knäpp i skallen". Hon flydde 7 gånger under de fäljande 30 åren för att slutligen bli benådad 1971.
''Koffertmord'' med styckning - begåttt av en ansedd läkarfru, fick minsann trycksvärtan att flöda rikligt 1931.....jslat skrev:Det tog längre tid än vad det skulla att knäcka den här...
Winnie Ruth Judd's dåd var av arten att ''man skrämde barn'' med storyn.
http://sharonscrapbook.blogspot.com/201 ... -by-j.html
jslat's tur, Varjag
Ett av dom första större slagen under amerikanska inbördeskriget tog plats på en bondgård i norra Virginia. Bonden själv var en pensionerad major som inte tyckte mycket om att dom trampade upp hans land. Eftersom huvuddelen av hans affärer var i södra Virginia tog han sin familj och flyttade. Ironiskt nog kom han att bli involverad i kriget 4 år senare.
Vart flyttade han och hur blev han involverad i slutskedet av kriget?
Vart flyttade han och hur blev han involverad i slutskedet av kriget?
- Johan Ekstrand
- Medlem
Han flyttade till det hus i Appomattox, där Lee och Grant möttes för att komma överens om detaljerna rörande kapitulationen av Army of Northern Virginia.
/Johan
/Johan
- Johan Ekstrand
- Medlem
Han hette fö McLean, därav namnet på huset de möttes, McLean House.
/j
/j
Javisst. Den ultimata ironin. Flyttade från Bull Runn till Appomattox Court House där fyra år senare US Grant komemr inridande och stoppar den första civilisten han ser och frågar om denne vet något hus där Grant kan ta emot Robert E. Lee.
Och kom inte sen och tala om för mig att det inte finns en högre makt som sitter och driver med oss.
Johan får fråga vidare.
Och kom inte sen och tala om för mig att det inte finns en högre makt som sitter och driver med oss.
Johan får fråga vidare.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Ödets ironi minsann. Ur askan, i elden!
Så, vad händer här?
Ett speciellt möte inträffade på ett av skeppen, en slags återförening om man så vill.
Vad var så speciellt med mötet?
/Johan
Så, vad händer här?
Ett speciellt möte inträffade på ett av skeppen, en slags återförening om man så vill.
Vad var så speciellt med mötet?
/Johan
- Bilagor
-
- Båtar1.jpg (87.76 KiB) Visad 2756 gånger
Slaget om Galveston.
Unionstrupperna hade intagit ån och varit snälla nog att ge CSA trupperrna 4 dagar att evakuaera ön.
När Gen. Magruder planerade återerövrandet av Galveston Island placerade han kanoner på ett par flodbåtar. Unionen hade 6 båtar med totalt 29 kanoner. En av flodbåtarna sänktes men CSA vann dagen och häll Galveston till slutet av kriget.
Bilden visar C.S. Bayou City erövrandes USRC Harriet Lane.
Harriet Lane leddes av Commander Wainwright och Lieutenant Commander Edward Lea. C.S.A. landtrupper bordade Harriet Lane efter att hon hade utsatts för tung beskjutning från fartyg och från land. Wainwright var död och Lea var dödligt sårad. Landtrupperna leddes av Major Albert Lea, far till Edward Lea.
Unionstrupperna hade intagit ån och varit snälla nog att ge CSA trupperrna 4 dagar att evakuaera ön.
När Gen. Magruder planerade återerövrandet av Galveston Island placerade han kanoner på ett par flodbåtar. Unionen hade 6 båtar med totalt 29 kanoner. En av flodbåtarna sänktes men CSA vann dagen och häll Galveston till slutet av kriget.
Bilden visar C.S. Bayou City erövrandes USRC Harriet Lane.
Harriet Lane leddes av Commander Wainwright och Lieutenant Commander Edward Lea. C.S.A. landtrupper bordade Harriet Lane efter att hon hade utsatts för tung beskjutning från fartyg och från land. Wainwright var död och Lea var dödligt sårad. Landtrupperna leddes av Major Albert Lea, far till Edward Lea.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Vackert! Trodde nästan den frågan skulle ta längre tid, men kunskapen på det här forat överraskar dagligen och stundligen!
Visst var det far och son Lea som möttes ombord för att utväxla ett par sista ord - sonen dog strax därefter. En talande bild av ett delat land.
jslat eldar på i pannan och ställer nästa fråga!
/johan
Visst var det far och son Lea som möttes ombord för att utväxla ett par sista ord - sonen dog strax därefter. En talande bild av ett delat land.
jslat eldar på i pannan och ställer nästa fråga!
/johan
Utmärkt fråga. En av dom bättre faktiskt. Slaget om Galveston var enkelt at ta (jag har släkt där nere) men det tog mig ett bra tag att hitta sammanträffandet.
Nästa sammanträffande i inbördeskriget: Två generaler sköts av sina egna trupper på samma plats, men med nästan exakt ett års mellanrum. Den första dog medan den andra överlevde. Båda CSA. Vilka var dom och var sköts dom?
Nästa sammanträffande i inbördeskriget: Två generaler sköts av sina egna trupper på samma plats, men med nästan exakt ett års mellanrum. Den första dog medan den andra överlevde. Båda CSA. Vilka var dom och var sköts dom?
- Johan Ekstrand
- Medlem
Jag rodnar klädsamt över berömmet.
Nu chansar jag en smula. Jackson blev ju skjuten av sina egna trupper den 2 maj under slaget vid Chancellorsville, och dog den 10 samma månad. Vad jag minns, så blev Longstreet allvarligt skadad under Wilderness efter att ha blivit beskjuten av egna trupper. Han dog ju som bekant inte, och vad jag minns är platserna ungefär de samma.
/Johan
Nu chansar jag en smula. Jackson blev ju skjuten av sina egna trupper den 2 maj under slaget vid Chancellorsville, och dog den 10 samma månad. Vad jag minns, så blev Longstreet allvarligt skadad under Wilderness efter att ha blivit beskjuten av egna trupper. Han dog ju som bekant inte, och vad jag minns är platserna ungefär de samma.
/Johan