Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Fortsätter med universitet.
Idrottsmässigt, vilket är det historiskt (och fortfarande) bästa universitet i USA?
Idrottsmässigt, vilket är det historiskt (och fortfarande) bästa universitet i USA?
Ledtråd: Skolans idrottslag är inte döpta efter något mer eller mindre våldsamt djur utan efter en färg.
Nästa ledtråd: Deras maskot är ett träd. Som inte ens ser likadant ut från år till år.
Det var nära att skollaget(n) skulle få namnet "The Robber Barons" (rövar baronerna) efter skolans grundare.
Det var nära att skollaget(n) skulle få namnet "The Robber Barons" (rövar baronerna) efter skolans grundare.
Svaret torde vara Stanford Cardinals.
Jag ger dig rätt för det.
Men det skall vara Stanford Cardinal, inte Cardinals eftersom det är färgen och inte fåglarna som avses.
Min fru disputerade på Stanford så jag får glatt följa deras lag.
Nool får fråga vidare.
Men det skall vara Stanford Cardinal, inte Cardinals eftersom det är färgen och inte fåglarna som avses.
Min fru disputerade på Stanford så jag får glatt följa deras lag.
Nool får fråga vidare.
Lite slarvigt av mig. Jag tänkte på färgen, men la på ett plural-s, lite grann som att man pratar om Liverpool som "the Reds" och Everton som "the Blues".
Här kommer en ny (svår) fråga, men vi stannar i Kalifornien.
Jag söker en pionjär, guldgrävare, lantbrukare, politiker, soldat och filantrop.
Han grundade en stad i norra Kalifornien och ledde en av de första grupperna längs "California trail".
En av Kaliforniens största "kommunala" parker är uppkallad efter honom.
Här kommer en ny (svår) fråga, men vi stannar i Kalifornien.
Jag söker en pionjär, guldgrävare, lantbrukare, politiker, soldat och filantrop.
Han grundade en stad i norra Kalifornien och ledde en av de första grupperna längs "California trail".
En av Kaliforniens största "kommunala" parker är uppkallad efter honom.
Det måste vara John Bidwell som grundlade Chico.
Wow, det gick betydligt snabbare än vad jag hade trott. Kanske skulle hållit igen på ledtrådarna, men då hade det kunnat beskriva vilken 1800-tals-pionjär som helst.
Chico är för övrigt en trivsam liten stad. Bodde där ett år i mitten av 90-talet.
jslat frågar vidare!
Chico är för övrigt en trivsam liten stad. Bodde där ett år i mitten av 90-talet.
jslat frågar vidare!
En delstat i USA har haft sex olika notionsflaggor vajande.
Vilken stat och vilka nationer?
Texas. Nöjesparkerna Six Flags har tagit sitt namn av detta historiska faktum.jslat skrev:En delstat i USA har haft sex olika notionsflaggor vajande.
Nationerna är då Spanien, Frankrike, Mexico, Texasrepubliken, USA och CSA.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Bra svarat.
Giancarlo in i karusellen.
Giancarlo in i karusellen.
Tack och Ursäkta förseningen... Då söker jag två herrar, som anses vara huvudansvariga för ett stort fiasko:

Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Allen Dulles och Richard Bissell.
Det måste vara debaklet wid Bahia de Cochinos som du söker (Grisbukten på svenska)
Dulles var chef för CIA på den tiden. Högsta ansvarig för Operation 40 och Alpha 66 som båda gick ut på att ta livet av Castro eller stötta motståndsrörelsen.
Bissell var ansvarig för planering hos CIA vid tiden (men också ansvarig för U2 problemen)
Det måste vara debaklet wid Bahia de Cochinos som du söker (Grisbukten på svenska)
Dulles var chef för CIA på den tiden. Högsta ansvarig för Operation 40 och Alpha 66 som båda gick ut på att ta livet av Castro eller stötta motståndsrörelsen.
Bissell var ansvarig för planering hos CIA vid tiden (men också ansvarig för U2 problemen)
Snyggt där Jslat... Vad är din hemlighet?jslat skrev:Allen Dulles och Richard Bissell.

Du fortsätter med guldstjärna.
Face recognitionSnyggt där Jslat... Vad är din hemlighet?
En ganska enkel tvådelad fråga som är dagsaktuell:
Några år innan John Brown med sönder attackerade vapenförrådet i Harper's Ferry hade han och hans söner anfallit, kidnappat och dödat en far och dennes två söner. Dessa var slavjägare, men det gör inte händelserna mindre guveliga. Hur dödades dessa personer av John Brown och Co?
När John Brown slutligen attackerade och intog vapenförrådet i Harper's Ferry så skickades federala marinkåren för att ställa ordningen till rätta. Vem var den unge översten som ledde marinkårssoldaterna?